Acest site foloseşte cookies. Navigând, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Află mai multe detalii.

   

Cum se pornește mașina la rece



Am mulți prieteni cu mașini. Am și mai mulți vecini cu mașini. De fapt, sunt înconjurat de persoane cu mașini. Fiecare cu preferințele lui, fiecare cu stilul propriu. Indiferent de șofer însă, cu toții trebuie să pornim mașina. Deci: cum pornim corect la drum? Unii încălzesc motorul la relanti. Alții ”dau șprițuri” pe loc. Iată toate situațiile în care putem porni o mașină la rece și cum trebuie procedat.

Ce înseamnă pornirea la rece? ”La rece” înseamnă la temperatura ambientală, indiferent care e aceasta. De aceea, pornirea la rece se face și la -20° C, si la 30° C. Pornirea la rece cauzează mari uzuri mecanismului motor, din cauză că tot uleiul s-a scurs în carterul inferior și suprafețele aflate în contact direct (segmenți, cilindri, cuzineți, etc.) nu mai beneficiază de ungere. Astfel, pentru o perioadă scurtă se ajunge la frecare uscată.



Vara

1. Puneți contactul și se așteptați stingerea martorilor luminoși de pe bord. În toată această perioadă, motorul își face autoverificări: senzorii se activează și sunt citiți de către ECU și pompa de combustibil începe să funcționeze. În plus, la motoarele Diesel, bujiile incandescente ajung la temperatura de lucru.

2. Stingeți toți consumatorii. Elementele auxiliare ale motorului au nevoie de mult curent (în special electromotorul, care cauzează scăderea tensiunii din baterie cu 0,5V pe perioada acționării). De aceea, un ventilator de climatizare sau o încălzire în scaun uitate pornite descarcă bateria și-așa pusă la încercare.

3. Apăsați ambreiajul. Știu, în unele manuale de utilizare nu se recomanda apăsarea ambreiajului. Însă electromotorul trebuie să învârtă un mecanism motor care nici nu alunecă bine (uleiul este scurs în carterul inferior). Cum ar fi să-l mai obligăm să învârtă și uleiul din cutia de viteze? La fel se întâmplă și cu bateria.

4. Dați la cheie (sau apăsați butonul Start)...oricum ar fi, nu acționați demarorul un timp lung (peste 10s), pentru a nu-l uza prematur. Dacă mașina nu pornește la prima încercare, repetați procedura după 10s.

5. Lăsați motorul să funcționeze la relanti câteva secunde. Nu-l turați constant, nu-l ambalați succesiv! Când motorul funcționează la 1000-1200 rot/min, uleiul are timp să pătrundă prin toate canalele fine din interior, lubrifiind corect piesele aflate în mișcare.

6. Plecați de pe loc, având grijă să nu bruscați motorul. Accelerările bruște și turațiile ridicate antrenează turbosuflanta (cele mai multe mașini moderne sunt turbo) și creează forțe excesive în lagăre. Cum uleiul este rece și proprietățile sale de lubrifiere nu sunt cele mai bune, avem rețeta unei uzuri rapide și sigure. Accelerați lin și schimbați vitezele la 2000-2300 rot/min.

7. Când temperatura apei a atins 50° C, puteți crește turația progresiv și puteți intra în regim normal de funcționare. Recomand turarea motorului ocazional până la valori ridicate (apropiate de zona roșie a turometrului), pentru a-l menține curat, pentru a arde depunerile și a desfunda diversele filtre de pe evacuare, însă numai după ce temperatura apei trece de 80° C.




Iarna

Pentru că iarna nu-i ca vara, există câteva proceduri care trebuie aplicate în plus. De aceea, tot ceea ce am scris mai sus rămâne valabil, cu următoarele adăugiri:

• La motoarele Diesel, este posibil să fie necesar să repetați pasul 1. Bujiile incandescente, mai ales dacă nu mai sunt la prima tinerețe, se încălzesc mai greu și nu mai ating temperaturile nominale de lucru. Dacă este foarte frig afară, a pune contactul de două ori consecutiv poate fi de mare ajutor! Firește, este o procedură temporară: soluția este schimbarea bujiilor.

• Eliberați ușor pedala de ambreiaj! Uleiul din cutia de viteze este foarte vâscos (mult mai vâscos decât cel de motor) și motorul nu trebuie să resimtă brusc șocul de a-l pune în mișcare. Puteți să verificați rezistența uleiului din cutie încercând să cuplați treptele de viteză la temperaturi negative: pare că amestecați cu lingura de lemn în oala cu marmeladă.

• Lăsați motorul să funcționeze mai mult pe loc, la relanti. Nu pentru a-l încălzi până la temperatura de lucru, ci pentru că uleiul este foarte gros (lucru pe care-l puteți verifica singuri dacă aveți un bidon desfăcut în portbagaj) și pătrunde cu atât mai greu în cuplele de frecare. De aceea, permiteți-i 2 minute pentru a se ”dezmorți”.

Ca regulă generală, indiferent de anotimp: gândiți-vă că sunteți în locul mașinii. Ce nu-mi place? Nu-mi place sa ma trezesc brusc: nu tura mașina pe loc. Nu-mi place să pierd vremea în pat, pentru că-mi dispare cheful: nu încălzi excesiv motorul pe loc. Nu-mi place să alerg fără să-mi beau cafeaua: nu accelera brusc și peste 2200rot/min cu motorul rece. Am nevoie să alerg , ca să mă mențin sănătos: turează motorul ocazional până spre zona roșie.
Bogdan Grigorescu

Comentarii


Adauga un comentariu
Nume
Email
  (nu va fi facut public)
 
 
 

© 2008 - 2017 demaraj.ro. Toate drepturile rezervate.
Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acord scris.