Acest site foloseşte cookies. Navigând, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Află mai multe detalii.

   

Turbo - functionare, intretinere




Turbo – funcţionare, întreţinere

Sa pesupunem ca vi s-au aprins calcaiele dupa un (sa zicem) Saab 9000 Aero, sau Lancia Thema Turbo...ori dupa vreun Passat 1.8T . Excelentă afacere: este Turbo, deci exploatat corect consumă decent şi se mişcă extrem de repede. Aparţine clasei mari, deci eleganţa şi uneori chiar luxul sunt „by default”. Este în cele mai multe cazuri slab cotat pe piaţa second, fapt îmbucurător prin prisma preţului de achiziţie. Fireşte, există şi câteva „minusuri”. Unul dintre acestea este chiar turbo compresorul, care reprezintă călcâiul lui Ahile. Cum altfel, din moment ce ansamblul turbină-compresor se-nvârte cu peste 200.000 rot/min!!! Este necesar aşadar, ca echilibrarea ansamblului mobil să fie perfectă. Dezechilibrul maxim admis este de 5 kgf la turaţie maximă. Pentru a vă face o idee, o bătaie de 6 kgf echivaleayă cu dezechilibrul produs de ataşarea unei cărămizi pe flancul anvelopei unei roţi! Şi tot ca să înţelegeţi nivelul turaţiei, trebuie să ştiţi că rotorul unui motor cu reacţie de Boeing 747 se-nvârte cu maximum 7000 rot/min, adică de 30 de ori mai încet! Turbina face deci peste 3300 rotaţii în fiecare secundă... încurajatoare date! Mai avem... Gazele arse care părăsesc cilindrul şi intră în turbină ating un maxim de 1000ºC, făcând metalul să aibă culoarea auriu. La această temperatură se topeşte sticla! De aceea, exteriorul fiecărei lame a turbinei are în compoziţie o mare cantitate de nichel, aliajul fiind foarte folosit şi în industria aeronautică. Fiecare lama atinge frecvent 1600 km/h, făcând ca aerul care intră în compresor să atingă viteze supersonice. Astfel, în fiecare minut un astfel de compresor este tranzitat de 3700 litri de aer. Poate vă întrebaţi cum de compresorul nu-nghite masca maşinii, farurile sau restul maşinilor aflate în faţă.. asta nu ştiu. Mai ştim în schimb că acceleraţiile şi deceleraţiile între 20000 şi 150000 rot/min durează sub o secundă... Remarcăm după toate astea, că de fapt nu turbo-compresorul este sensibil, ci condiţiile în care lucrează sunt desprinse din filmele SF. Şi atunci, cum să nu mai cedeze din când în când? Simplu! Trataţi-l cum se cuvine şi vă va aduce satisfacţii din plin!

Principiul funcționării unui trubocompresor este relativ simplu: presiunea gazelor de eșapament din galeria de evacuare învârte turbina. Aceasta este montată pe același ax, solidar cu compresorul (transmițându-i, deci, mișcarea circulară) care, la rândul lui, se învârte . Compresorul învârtindu-se, colectează aer din atmosferă, introducându-l cu presiune în camera de ardere. Deci la fiecare ciclu complet, în camera de ardere pătrunde mai mult amestec, având ca rezultat creșterea performanțelor dinamice.

Primul pas în a avea un Turbo sănătos este să-i punem uleiul adecvat. Condiţiile extreme care impun funcţionarea turbinei supun filmul de ulei la solicitări draconice. Acestea duc invariabil la accelerarea degradării uleiului. Din această cauză, evitaţi folosirea uleiurilor ieftine şi alegeţi obligatoriu un ulei sintetic. Uleiul ideal trebuie să aibă numărul de dupa W cât mai mare (ex: 10W60). Acest al doilea număr comportamentul la temperaturi ridicate. Cu cât este mai mare, cu atât este mai stabil, iar cum turbina îl încinge la maximum, voalá. Dacă supuneţi motorul constant la regimuri de turaţie ridicate, care implică folosirea turbinei din plin, şi preponderent în oraş, consideraţi ca interval între schimburile de ulei 5000 km. Puteţi folosi, pentru a „ajuta” uleiul, un condiţionator de metal, dar niciodată nu utilizaţi aditivi de ulei, pentru că vă pot astupa canalele şi interstiţiile din interiorul motorului. Toate uleiurile bune sunt aditivate arhisuficient din fabrică.
Următorul pas, la fel de important, este să exploataţi corect motorul. Pentru un „turbo”, corect înseamnă să nu acceleraţi brusc şi să nu urcaţi în ture exagerat cu uleiul sub temperatură. Adoptaţi un stil liniştit de condus „la rece”.

De asemenea, după drumurile lungi sau după reprize la limita superioară a turaţiei, nu opriţi imediat motorul. Lăsaţi-l să „se liniştească” încă un minut la relanti. Astfel, gazele evacuate se vor răci, iar turbina nu se va învârti pe uscat, cu motorul oprit, fără ungere. Este unul dintre motivele cel mai des întâlnite care fac praf un turbo.

Respectând aceste minime două recomandări, ajutaţi maşina să vă ofere numai satisfacţii.

Turbo-functionare-intretinere
Turbo-functionare-intretinere
Bogdan Grigorescu

Comentarii

George la 11 Februarie 2009
Interesant, dar ma asteptam sa fie mai multe detalii despre functionare. Multumim pentru aceste informatii.

Bogdan la 18 Noiembrie 2011
Salut George,
Am completat articolul.
Multam' pentru sfat!

alin la 7 Mai 2013
bravo pentru articole.
ce ulei este recomandat pentru motoare diesel, de 3000 cmc,de pe SUV-uri.
multumesc

adi la 5 Septembrie 2013
am un passat 1.8 turbo dar imi manaca ulei,la 7 mii de km a mancat cam 6-700 grame....am bagat castrol 10w40 spune-mi te rog dak trebuia sa bag altceva.mersi


Adauga un comentariu
Nume
Email
  (nu va fi facut public)
 
 
 

© 2008 - 2017 demaraj.ro. Toate drepturile rezervate.
Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acord scris.