Acest site foloseşte cookies. Navigând, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Află mai multe detalii.

   



Acura RDX



Urma să vizităm Canada pentru o lună. Planuri, vise, Munţii Stâncoşi, 12x2 ore de zbor. Abia aşteptam! Cu toate astea, niciun concediu nu pare pe deplin realizat dacă nu munceşti un pic. Şi cum munca e izvor de sănătate, n-am riscat infestarea cu gripa porcină şi ne-am programat şi un drive-test. Am optat pentru un model deosebit. Ce face din Acura RDX o maşină deosebită? Păi, din datele publicate de producător, performanţele dinamice. Benzinarul de 2,3l turbo înghite primul km. de asfalt în 7,3s, fiind cuplat la o cutie secvenţială cu 5 trepte. Mai mult, sistemul SH-AWD este, după cum declară chiar ei, revoluţionar. Ceea ce face este să varieze cuplul transmis fiecărei roţi în funcţie de aderenţă. Nimic ieşit din comun până aici. Excepţional este însă faptul că fiecare roată poate primi de la 0% până la 100% din cuplul disponibil, fapt care face din RDX teoretic cel mai stabil SUV de pe piaţă. Sistemul, coroborat cu suspensia multilink, promitea să asigure stabilitate pe virajele strânse negociate la limita aderenţei. De aceea, niciunul dintre cele două Airbus-uri cu care am zburat spre Canada nu ar fi putut concura cu RDX-ul. Nici n-ar fi avut cum, din moment ce n-au fost echipate cu transmisie secvenţială, sistem de stabilitate dinamică sau suspensie multilink. Deh, francezii... A fost totuşi dotat cu toalete curate, monitoare în tetiere, gustări servite la fiecare trei ore şi o privelişte cum rar ţi-e dat să vezi.

Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX


Zborul deasupra Groenlandei a fost pus în valoare de faptul că am zburat „cu ziua”, adică în sensul fusului orar. Rezultatul a fost spectaculos: 18 ore (cu escale) de zi continuă. Splendid! Aşa că, după două escale am pus mâna pe bestie. Arată ca o bestie şi se pare că se şi mişcă în consecintă. În faţă – nimic rotunjit. Nicio curbă. Totul rectangular. Segmente de dreaptă, unghiuri ascuţite şi obtuze. Dacă vi se pare prea nemţească descrierea, o italienizez (a propos, o exista cuvântul ăsta?). Reformulez: RDX îşi arată dinţii prin priza de aer de sub nasul acvilin. Ochii închişi pe jumătate şi sprâncenele arcuite contrastează interesant cu proiectoarele care liniştesc partenerii de trafic, spunându-le: „nu te mai chinui, pot mai mult decât arăt”.

Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX


Rămân la italienisme (între timp, tot n-am găsit cuvântul în DEX) şi remarc un profil asemănător unui atlet în block-start. Ascuţit, arcuit în faţă şi descendent către posterior. Posterior obraznic, de altfel, după care te-ai uita continuu dacă n-ar dispărea aşa repede din raza vizuală.

Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX


Urc şi o combinaţie de piele crem şi imitaţie de aluminiu îmi face cu ochiul. Desenul bordului este foarte interesant, însă nu original. Ideea bordului orizontal „spart” de consola oblică a fost lansată de către Land Rover, prin top-modelul Range Rover. La momentul respectiv mi s-a părut splendid, aşa cum mi se pare şi azi. Comenzile sunt grupate intuitiv, însă, fiind multe butoane, necesită timp de adaptare. Iniţial am fost copleşit de complexitatea comenzilor. Până chiar şi volanul este „un bord în sine”, având butoane cât alte maşini pe toată consola centrală! E bine sau nu? Mie mi-a plăcut, pentru ca eu sunt dependent de butoane. Dar pentru un şofer care nu vrea mai mult decât să poată comanda fără bătăi de cap climatizarea, sistemul audio şi sistemul de navigaţie ar putea fi cam mult.

Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX


Materialele din interior sunt tipic japoneze: de calitate, însă exact atât cât trebuie. Fără cheltuieli inutile. Excepţionale sunt însă finisările. Am inspectat maşina, atât în habitaclu cât şi la exterior, numai să găsesc dovada, milimetrul, miligramul de lac în plus, teşitura chederului neconformă...orice. Nimic. Eşec. Japonezii fac maşinile enervant de corect. De aceea, am luat un cui şi... In fine. Dau o cheie şi trezesc cei 240 de cai care, la relanti, nu nechează deloc tare. Şi nici nu pare o herghelie atât de mare. Sunetul este, aţi ghicit, japonez. Cuminte, uşor metalic, tipic „4 cilindri”. La acceleraţii, motorul este singurul care se face remarcat până la 3000 rot/min, după care eşapamentul începe să-l acopere. Şi-l acoperă splendid, zumzăind prin evacuarea dublă de-a dreptul sportiv. Frapant este că, în Canada, RDX este o maşină mică. De multe ori mi-a fost dat să se oprească la semafor, lângă mine, o măgăoaie (ăsta e cuvânt românesc, ba chiar e cuvântul cu cele mai multe vocale consecutive) ale cărei roţi să-mi ajungă la nivelul geamurilor laterale. Canadienii se împart în două grupe de şoferi: cei pentru care maşina este doar un mijloc de locomoţie (foarte puţini) şi cei care consideră maşina un cult (marea majoritate). Asta în condiţiile în care 80% din maşini sunt truck-uri americane sau japoneze.

Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX


Pentru mine a fost un vis să văd „pe viu” ceea ce ştiam numai din reviste, almanahe (ăsta chiar ar trebui trecut în DEX) şi cataloage de peste ocean. Mai mult decât un moft, a avea o maşină mare în Canada este o necesitate. Fauna excepţională, foarte variată şi numeroasă, mai traversează autostrăzile. Şi, credeţi-mă, nu este tocmai plăcut să te întâlneşti cu un elan de 800 kg şi peste 2 metri în talie.

Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX


Dar să revenim la elanii noştri.
Pentru a testa corespunzător SUV-ul, am adoptat un traseu însumând câteva mii de km. Am trecut prin munţi, oraşe, am traversat o porţiune din ocean, am bătut autostrăzi şi drumuri naţionale. Am pornit din Fort Mc.Murray, oraşul cel mai industrializat al Canadei. Acolo se află două dintre cele mai mari companii producătoare de energie „de la A la Z” din America de Nord: Suncor şi Syncrude. Numai aruncând un ochi la utilajele de extracţie te face să simţi pielea ridicându-se pe şira spinării. În apropierea companiilor – rezervaţia de bizoni.

Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX


De-aici am început cursa pentru descoperirea părţilor bune şi a defectelor japonezei. Prima oprire: Edmonton, reşedinţa statului Alberta. Până acolo, o autostradă de 400km ne-a permis să verificăm consumul de benzină la drum întins. Menţinută la viteza maximă permisă de lege, RDX-ul s-a multumit cu sub10l/100km, în condiţiile încărcării cu 4 persoane şi bagajele aferente. Cu toate acestea, am cedat tentaţiei de a verifica demarajele si reprizele şi am atins pe alocuri şi 200km/h, iar media s-a situat în Edmonton la 11,5l/100km. Un consum corect pentru un 4x4 de 2.3l Turbo încărcat aproape de capacitatea maximă.

Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX


Ziua a doua am dedicat-o exclusiv munţilor. Rezervaţia naturală Banff - Jasper este o splendoare. Peisajele mirifice sunt înţesate cu cascade uluitoare. Mufloni, elani, reni, urşi, capre şi cam încă pe-atâtea animale despre care nu mai pomenesc se plimbă pe şosea nestingherite, obişnuite fiind cu circulaţia. Fotografii, filme şi alte amintiri, apoi un test serios pe serpentine.

Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX


La deal, motorul îşi arată cuplul, reuşind să menţină o viteză constantă la regimuri de 3000rot/min. Turat spre 6000, acesta-şi schimbă brusc comportamentul domestic, urcând în viteză precum alte SUV-uri pe teren plat. Răspunsul cutiei de viteze la apăsarea bruscă a acceleraţiei este întârziat, fără a fi însă deranjant. Clar, singura legătură cu Formula 1 sunt padelele din spatele volanului. Şi este normal să fie aşa, din moment ce nu vorbim despre o super-sportivă polivalentă, ci despre un SUV super-sportiv. Schimbarea treptelor este liniştită, relaxată chiar, cu excepţia kick-down-ului. La accelerările „la podea”, managementul motorului dictează invariabil retrogradarea cu cel puţin o treaptă, iar aceasta nu este ce mai lină posibilă. Tendinţa procesorului care „judecă” schimbul treptelor este de a menţine motorul turat, în zona cuplului maxim. De aceea, ambianţa tinde să devină zgomotoasă, fapt uşor deranjant, în pofida sunetului sportiv.

Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX


Scăpăm elegant de inconvenient, făcându-l pe Scooter aproape să strige la noi din 10 difuzoare şi un subwoofer. Ce mai contează că ne-am prins urechile în reglajele lui, dacă rezultatul a fost atât de convingător? Am reuşit să ascultăm învăluiţi într-un sunet spaţial şi să simţim muzica (la propriu, în piept). Nu amintesc nimic despre consumul în coastă, pentru că nu este relevant. Relevant este însă comportamentul frânelor şi al direcţiei la vale. Cu maşina încărcată la capacitate maximă, am început o descindere de calvar pentru sistemul de frânare. Deşi s-a comportat foarte bine, menţinând direcţia maşinii la acţionarea violentă a pedalei, am simţit o oarecare oboseală odată cu creşterea temperaturii discurilor. Nu periculoasă, însă îndeajuns de „acolo” încât să mă facă să încetinesc. Direcţia s-a menţinut permanent la cote maxime de precizie. Cel mai plăcut impresionat am fost, însă, de suspensie. Deşi o bodogăneam pentru lipsa de supleţe la trecerea peste denivelări, acum o ridic în slăvi pentru capacitatea de a menţine aproape orizontal un SUV încărcat full, pe acele de păr. Da, RDX-ul are o dinamică splendidă! Tragem la hotel în Banff şi discutăm un pic despre cine va sta în dreapta şi cine în spate mâine....şi „mâine” îşi face apariţia cu ploaie torneţială.

Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Acura-RDX
Bogdan Grigorescu

Comentarii


Adauga un comentariu
Nume
Email
  (nu va fi facut public)
 
 
 





© 2008 - 2017 demaraj.ro. Toate drepturile rezervate.
Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acord scris.