Frankfurt 2009 – Nemtii

25 septembrie 2009 de Bogdan Grigorescu

Acasă fiind, germanii nu puteau rata ocazia de a închiria sute de metri pătraţi de hală. Şi asta au făcut. De fapt, câte o hală întreagă a aparţinut grupului VAG, Mercedes-ului şi BMW-ului. Opel a resimţit divorţul de GM, expunându-şi flota pe o suprafaţă mai mică. Lăudabil este însuşi faptul că a putut participa la Salon. Per ansamblu, însă, standurile germane au impresionat prin modelele şi studiile prezente din abundenţă. Azi: grupul VAG. Trag lângă mine halba şi cârnăciorul şi m-apuc să istorisesc.

Volkswagen

…o atmosferă de spital a domnit în stand pe toată durata Salonului. Pereţii albi, exponatele albe, luminile albe, domnul alb cu perfuzii (nu, fără el)… Noroc cu cele câteva modele speciale „îmbrăcate” în albastru, vişiniu şi galben. Ne-am pus ochelarii de soare (senzaţia de durere de ochi a fost realmente acută) şi am studiat noile R-Line de la Golf şi Scirocco. Arată mai sportiv, sunt echipate cu benzinare turbo (TSI-uri) şi produc acum mai mulţi cai. Golf-ul R, de exemplu, este cel mai puternic Golf ieşit vreodată pe porţile uzinei: 266cp din 2 litri înseamnă mai mult decât la precedentul R32 de 3.2 litri. Fireşte, downsizing-ul şi-a spus cuvântul, emisiile scăzând de la 225 la 199g/km CO2 prin micşorarea capacităţii cilindrice şi adoptarea turbocompresorului. Cu 5.5s până la sută şi 250km/h, dinamica noului „R” este de primă clasă. Nemţii se aşteaptă la 500 de unităţi vândute anual. Pot să pariez că 400 dintre acestea vor ajunge în România.

La capitolul „concepte verzi”, Vw a adus L1. L1 este în esenţă o chestie. Ciudat, însă această chestie este crucială pentru viitorul conceptului de autoturism. Motomaşina este un studiu verde al germanilor şi combină un motor diesel de 800cmc (literalmente jumătate de motor de 1.6D!), combinat cu un motoraş electric de 14cp. Motorul cu ardere interna oferă, în modul Eco, 7cp, dar o dată cuplat modul sport, pune la dispoziţia şoferului 29cp. Motorul electric poate propulsa singur chestia pe distanţe scurte. În final, consumul este de 1.3l/100km, iar emisiile de CO2 au valoarea exceptionala de 39g/km. Are putere mică şi consumă puţin. Dar asta nu înseamnă că merge încet. Greutatea mică şi CX-ul de numai 0.195 îi permit 160km/h şi un demaraj până la sută în 14.3s. Deci toată stima pentru chestie!

Şi acum – despre o maşină mică: E-UP! O să apară până în 2013. O să fie “împins” de curent. O să fie relativ greu, având 3.2m lungime şi 1090kg la gol. Mai mult, are 4 locuri… Cu toate astea, surpriză: prima sută vine după 11 secunde, iar primii 50km/h – după numai 3.5s. Bateriile au o capacitate totală de 18kWh, ceea ce permite o autonomie de 130km. Das Auto ist hier!

Audi

A venit A5 Sportback. E aşa cum ne-am aşteptat: un A6 mai mic…sau un A4 mai mare…sau un A5 aşa, mai hatchback… E frumos, dar e păcat ca Audi utilizează elemente de stil identice la toate modelele din gamă. Eu aş merge pe o individualitate mai accentuată a fiecărui model, dar la cât de bine se vând, se pare că eu sunt singurul cu problema asta. Ceea ce-mi convine de minune: mereu am vrut să fiu one of a kind. Trecând peste design, motorizările sunt grele: S5 merge pe un 3.0V6 Turbo de 245kW şi 440Nm şi atinge prima sută în 5.4s. Astfel echipat, consumă, în medie, 9.7l/100km. Prea gurmand? Mergeţi pe diesel. Nu la propriu (deşi se pot face câţiva paşi pe V6-le de 3 litri), ci la…sigur. Ce e sigur e că respectă normele Euro6 şi consumă doar 6.7l/100km.

Am lăsat cireaşa din buric la sfârşit: R8 Spyder. Da, R8 şi-a dat pălăria jos şi a tras de fiare. Acum poate ce n-a putut vreodată: 315km/h, şi suta în 4.2s, graţie noului V10 de 525cp. De la anu’ în galantare!

Seat

Iberico-teutonii au venit cu Ibz concept. E o Ibiza de familie. Un break care, speră producătorul, va atrage atât familistii, cât şi pe cei mai dinamici. Tot la standul Seat am admirat Exeo. Seamănă prea mult cu Audi A4, dar poate că tocmai de-asta l-am admirat. Are, printre alte motorizări, entry-level-ul 2.0TDI de 120cp şi TSI-ul de 2 litri şi 200cp. Pentru a savura mai bine imaginile, „have a Seat!”.

Skoda

Volum portbagaj: 633/1865 litri. Tracţiune faţă sau 4×4. Sistem de acces fără cheie. Motoare de până la 3.6 litri. Ghici ciupercă ce e ? Fireşte, noul Superb Combi. Aş îndrăzni să afirm că este cel mai reuşit model al grupului VAG. În orice caz, este preferatul meu. Are o gamă completă de motoare, transmisii in 5 şi 6 trepte, manuale şi DSG, şi cel mai elegant desen dintre toate modelele concernului. Costă cât un A4 şi oferă cât un A6. Ba chiar mai mult, considerând design-ul splendid. Clar, cehii au modelul cu care pot deveni best-selleri în segment. Singurul impediment este imagine de „cea mai ieftină marcă a grupului”, care o să-i bântuie, din păcate, veşnic. La clasa asta, contează enorm.

Mai puţin contează în clasa din care face parte Yeti. „Maestrul zăpezilor” e un mic SUV dotat complet. Are gardă la sol 180mm, maximum de stele EuroNcap ş iscaune electrice, piele şi climă automată. Are de toate. Are două motoare turbo pe benzină şi două diesele puternice. E un învingător. Dacia, te aşteptăm cu concurenţa!

Luni: BMW şi Mercedes