Acest site foloseşte cookies. Navigând, îţi exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor. Află mai multe detalii.

   



Istoria Yamaha



Yamaha Motor a luat fiinţă în iulie 1955, pe fondul unei lupte acerbe pentru supravieţuire pe piaţa moto: la acea perioadă existau peste 150 de producători de motociclete la nivel mondial! Denumirea iniţială a fost Nipon Gakki, ulterior schimbându-şi numele în Yamaha Corporation. Piatra de temelie a fost pusă de către Genichi Kawakami (1912-2002) prin demerarea producţiei modelului YA-1, supranumit „Aka-tombo” (dragon zburător roşu).

Pentru producerea acestui prim model au fost folosite echipamente de prim rang, utilizate la construcţia elicelor de avioane. Prima cursă la care a luat parte modelul YA-1, Mt. Fuji Ascent, a şi fost câştigat de acesta, rezultatul fiind o mare gură de oxigen pentru nou-născuta firmă niponă. În aceea perioadă, salariul unui absolvent de facultate era la nivelul de 10.700 yeni, de aceea, cu un preţ de 138.000 yeni, YA-1 a fost considerat un model extravagant.

Yamaha YA-1 (1955)
Dimensiuni: L x l x h:1980x660x925 [mm]
Greutate: 94 kg
Motor: 1 cilindru, 2 timpi, răcit cu aer, 123 cmc
Putere maximă: 5,6 CP/5000 rot/min
Cuplu maxim: 0,96 kg – m / 3.300 rot/min


Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha


Primul model de 750 cm³ a fost realizat în 1972 şi s-a numit TX 750. într-o perioadă în care motoarele multi-cilindru echipau în majoritate modelele supersport mari de şosea, Yamaha a propus o abordare nouă: montarea unui astfel de motor pe un şasiu mai uşor, care permitea o excelentă manevrabilitate şi performanţă pe măsură. Tehnologia utilizată a permis montarea în premieră mondială pe o motocicletă a unei structuri anti-vibraţie împreună cu frâne cu discuri duble şi cu primul cadru din aluminiu folosit vreodată pe un model de stradă.

Yamaha TX 750 (1972)
Dimensiuni: L x l x h:2205x910x1165 [mm]
Greutate: 210 kg
Motor: 2 cilindri, răciţi cu aer, 30 HC-743 cc, 4 timpi
Putere maximă: 63 CP/6500 rot/min
Cuplu maxim: 7 kg – m / 6000 rot/min.

Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha


Următorul pas la care ne-am oprit în dorinţa de a urmări linia super- sportivelor Yamaha este în anul 1982, odată cu lansarea modelului XJ-650 Turbo. Era pentru prima dată când se monta un sistem turbo pe un carburator, fapt care a atras atenţia la salonul Tokyo Motor Show. Împreună cu acest model, a fost prezentat şi XJ 1100 Turbo, al cărei compresor era cuplat la un sistem de injecţie electronică. Design-ul XJ-urilor a fost rezultatul a sute de ore petrecute în wind-tunnels, motocicleta fiind carenată pentru obţinerea unei rezistenţe la înaintare cât mai mici.

Yamaha XJ-650 Turbo (1982)
Dimensiuni: L x l x h:2200x730x1355 [mm]
Greutate: 230 kg
Motor: 4 cilindri, răciţi cu aer, DOHC-653 cc, 4 timpi
Putere maximă: 90 CP/9000 rot/min
Cuplu maxim: 8,33 kg – m / 7000 rot/min.


Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha


Peste încă doi ani este lansat RZV-500R, un port drapel pentru modelele supersport Yamaha. A fost primul model din lume pe care s-a montat un V4 în 2 timpi, răcit cu lichid şi totodată cel mai rapid „juma de litru” de pe piaţă la momentul respectiv. Pentru că Yamaha a dorit ca RZV-500 R să stabilească noi standarde de performanţă modelul a descins direct din YZR-500, câştigător de 6 ori în 12 curse şi în acelaşi timp campion mondial la motociclism viteză în 83.

RZV-500 R (1984)
Dimensiuni: L x l x h:2085x685x1145 [mm]
Greutate: 173 kg
Motor: 4 cilindri în V, răciţi cu lichid, 2 timpi, 500 cm³
Putere maximă: 64 CP/8500 rot/min
Cuplu maxim: 5,7 kg – m / 7500 rot/min.


Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha


În 2006, Yamaha scrie încă o pagină de istorie prin lansarea ediţiei speciale a modelului YZF-R1, la exact 50 de ani de la prima participare la competiţii. Noul model se remarcă în primul rând prin puterea crescută (la 189CP), combinată cu şasiul Deltabox V, extrem de uşor. Astfel, sunt îndeplinite cele două caracteristici necesare atingerii performanţelor de to. Furcile faţă revizuite, atât la modelul R1, cât şi la seria limitată R1 SP , iar braţul de susţinere al roţii spate a fost lungit cu 20 mm, pentru o manevrabilitate crescută. Tot în acest scop, şasiul Deltabox a trecut prin încă o transformare majoră, mărindu-i-se rigiditatea şi scăzând în greutate. Motorul şi-a păstrat capacitatea de 998 cm³ şi numărul de supape (20) însă a primit modificări de detaliu. Injecţia are acum două supape, la accelerările bruşte unitatea centrală (32 biţi)comandând deschiderea completă a acestora pentru ca răspunsul să fie instantaneu iar puterea la roată – maximă. Rezervorul, format din două componente, are un design ergonomic şi este compartimentat în două camere distincte: în spate se află combustibilul (pentru o excelentă repartizare a maselor pe roţi), iar în faţă compartimentul pentru admisia dinamică a aerului. Cu cât viteza creşte, cu atât aerul pătrunde în filtru cu o putere mai mare, mărind puterea motorului.



Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha


Cilindrii au fost înclinaţi înspre înainte până la 40º, rezultatele fiind deosebite. Se optimizează astfel centrul de greutate, care „cade” acum la jumătatea distanţei dintre roţi şi a permis inginerilor să treacă cadrul motorului prin faţa acestuia şi nu prin părţi, rezultând un şasiu mai îngust. Un alt beneficiu este adoptarea unor galerii de admisie mai drepte, fără coturi, care permit o umplere superioară a cilindrilor la toate regimurile. Diametrul supapelor a crescut, cursa de asemenea , iar ghidurile supapelor au fost micşorate în vederea scăderii frecării cu coada supapei. Rezultatul este o umplere completă cu aer a cilindrului, ceea ce a permis o ardere completă a amestecului şi un raport de comprimare de 12,4:1 fără riscul apariţiei detonaţiilor. Toate piesele aflate în contact direct (fusurile vibrochenului, cuzineţii, bolţurile şi umerii pistoanelor) au fost tratate special pentru a permite atingerea turaţiei maxime, de 12500 rot/min şi rezistenţă îndelungată la solicitări extreme. La construcţia cilindrilor, inginerii au creat un aliaj special, din ceramică compozită tratată cu silicon ce asigură disiparea rapidă a căldurii şi frecării minime cu segmenţii pistoanelor. Şi ambreiajul multidisc a fost modificat pentru a obţine o aderenţă sporită coroborată cu o greutate mică, iar rapoartele de demultiplicare ale cutiei de viteze au acum valori mult mai apropiate, permiţând demaraje mai susţinute şi un flux de putere la roată îmbunătăţit. Tot la capitolul „materiale alien” intră şi eşapamentul, confecţionat din oţel inoxidabil şi titan, care scoate un sunet nebun şi menţine puterea motorului la limite de top.


Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha


Putem continua la nesfârşit cu inovaţiile noului R1-2008, pentru că acestea există şi la nivelul aprinderii, frânelor, jantelor, etc, însă ne oprim aici. Convingeţi-vă singuri de valoarea top-modelului Yamaha citind fişa tehnică şi specificaţiile producătorului.

Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha


Ce ne pregăteşte Yamaha pentru viitor? Pe lângă gama deja consacrată, vom găsi în ofertă motoare electrice şi hibride. Privind conceptele, ne putem imagina...


Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha
Istoria-Yamaha


Voi ce spuneţi?
Bogdan Grigorescu

Comentarii

alex la 12 Septembrie 2010
hmmm:X da:X yamaha r1 , motor sport,foarte rapid :Xfain,nu ai c spune ,este un motor la care orice bike-r viseaza;;)daca exista motocicleta mai puternica la start mai tare ca yamaha r1 sa imi aratati si mie :D nici suzuki gsx-r 1300(yahabusa)nu o face :Ppe yamaha

Dacu' la 28 Mai 2011
stiu sigur ca pe viraje nu e mai buna decat o Cagiva V- Raptor 1000
parerea mea


Adauga un comentariu
Nume
Email
  (nu va fi facut public)
 
 
 





© 2008 - 2017 demaraj.ro. Toate drepturile rezervate.
Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acord scris.