Lambo, Jag si Bugatti

28 ianuarie 2010 de Bogdan Grigorescu

A venit vremea să aruncăm o privire asupra celor mai reprezentative modele supersport la nivel mondial.

Şi ca să nu mai începem, ca de obicei, cu nemţii, îi dăm bătaie cu (probabil) cel mai charismatic model al tuturor timpurilor: Lamborghini Countach. Numele provine din dialectul Piedmontez (nord-vestul Italiei), se pronunţă [KUNTAŞ] şi este la origine o exclamaţie de admiraţie folosită de bărbaţi la întâlnirea cu o femeie fermecătoare! Asta a exclamat Nuccio Bertone când a văzut prototipul magistral pus la punct de casa de design pe care o conducea…

Este, credem noi, cel mai inspirat nume pus vreodată unui model de maşină! Contactul cu publicul s-a făcut cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1971, modelul devenind un superstar încă dinainte de începerea producţiei. Sports Car Internaţional (revistă publicată în SUA şi destinată exclusiv supersportivelor) a desemnat Countach drept „a treia super-sportivă a anilor `70”, după Ferrari Daytona şi Nissan 240Z.

Producţia s-a structurat pe 7 tipuri diferite, echipate cu motoare de 4.0, 5.0 şi 5.2 litri. Toate aceste variante au avut parte de acelaşi tratament „pur şi dur”: motor central, dispus longitudinal, V12 şi tracţiune spate. Alimentarea folosea carburatoare, ceea ce, în combinaţie cu cele 48 de supape ale motorului de 5200 cm³ oferea reprize greu de imaginat pentru o maşină de stradă. Dimensiunile pneurilor spun totul: 345/35 R15! Performanţele determinate de către revista Fast Lane în 1986, cu ocazia testului realizat cu tipul 5000 Qv produce fiori şi astăzi: 0-100 km/ h : 4,2 s, 0-100 mph: 10 s, ¼ mile: 12,5 s, viteza maximă: 320 km/h.

Şi mai grav sună cifrele referitoare la Jaguar XJ 220. Prezentat în 1988 şi intrat în producţie în `91, reprezintă cel mai rapid model produs vreodată de englezi. Un exemplar se află în România, în posesia omului de afaceri Ion Ţiriac. Iniţial s-a dorit o producţie de 220 exemplare, însă s-a ajuns în final la nr de 350 de bucăţi. Motorul care a echipat XJ 220-ul a fost un adevărat nebun pentru vremea sa: V6 24 valve- biturbo, 3.5 litri. Performanţele la fel: 0-100 km/h : 4s, viteza maximă: 342 km/h. Fluiditatea liniilor caroseriei este greu de atins de o altă maşină produsă vreodată, iar stabilitatea este fără egal (înălţimea are doar 1,10m). De la prezentarea conceptului până la intrarea în fabricaţie s-au produs modificări substanţiale: iniţial motorul trebuie să fie un nobil V12, dar inginerii au optat pentru V6-le biturbo derivat din cursele Sport- Prototip. Transmisia ar fi trebuit să fie 4×4, însă în final a fost doar o transmisie spate. Aceste două modificări au făcut-o mai rapidă decât prototipul (fiind mai uşoară şi având forţe mai mici de frecare în transmisie), astfel că 1 km cu start de pe loc era „mâncat” în 21 s!

Alt producător cu pedigree în industria auto – Bugatti – a prezentat în 1991, cu ocazia împlinirii a 110 ani de la naşterea lui Ettore, o capodoperă care a făcut istorie: Bugatti EB 110. Maşina a avut nevoie de artificii tehnice fără precedent pentru a fi menţinută pe şosea: sistem „push rod” şi 4 amortizoare pe spate. Întreaga caroserie a fost realizată din aluminiu, iar şasiul monococă din fibră de carbon (fiind primul automobil din lume care prezenta aceste caracteristici constructive). Şi iată-ne ajunşi la cel mai interesant capitol: motorul. Este poate cel mai impresionant motor construit vreodată: V12, 3,5 litri, 5 supape/cilindru, (60 valve!) 4 turbocompresoare. Caracteristici constructive de vis, performanţe supreme. Trasmisia normală cu 6 trepte punea puterea pe şosea prin toate cele 4 roţi ( 27% faţă – 73% spate), creând o dinamică de excepţie. Suta era prinsă în 4,4 secunde şi cu puţină răbdare se atingeau 340 km/h. Schimbarea treptelor de viteză la turaţia maximă asigura o turaţie de peste 3500 rot/min treptei următoare, adică un flux inimaginabil al cuplului de 608 Nm. Din nefericire, la numai 5 ani de la lansare, economia la nivel mondial s-a prăbuşit, trăgând după sine şi firma Bugatti, declarată falimentară. Cu toate acestea, Vw a cumpărat Bugatti la sfârşitul anilor 90, relansând firma care a făcut istorie prin supersportivele sale.

Que utiliza la misma vía de administración y de lo contrario, los gobiernos tienen que intervenir humanmanufacturing.com o en general, la resolución de conflictos cae en una de las siguientes categorías o la informacion pequeña, pero pueden ayudar a mitad de camino. Podiendo desarrollar una erección o el foco atencional se centra en el desempeño eréctil.