Tatra T815

7 aprilie 2009 de Bogdan Grigorescu

Ok. Am admirat la rubrica greilor un super tractor american şi un autocar european. Rapide, mari, economice, confortabile. De data asta însă haideţi să vedem un exemplar care începe să se simtă bine acolo unde restul nu mai merg. Un greu printre grei, care-şi petrece timpul în sala de forţă nu în faţa oglinzii. Mă refer la Tatra T 815. Este proiectată să poată purta pe osii 26400 kg, dar masa totală admisă a ansamblului tractor-trailer este de 100.000 kg! Mai mult, poate urca cele l00 tone pe o pantă de 12°! Oare legile fizicii se aplică acestui monstru? Pentru a obţine aceste performanţe scandaloase, a fost ales un ansamblu de transmisie (4×12 trepte + 2×2 trepte) cu rapoarte scurte, ce permite un maximum de 83 km/h. Cei 12667 cm3 sunt divizaţi în 8 cilindri şi produc [email protected] rot/min şi un cuplu de 2100 [email protected] rot/min.

Evident, aşa cum stă bine oricărei Tatra, tracţiunea este pe toate roţile (6×6, 8×8 sau 12×12). Frâna are 4 sisteme separate şi independente: operaţional (cu ABS), de avarie, de parcare şi de siguranţă (de motor). Rezervorul de 420 litri asigură o autonomie sporită ansamblului mobil. Să nu credeţi însă că şoferul este îmbrăcat în salopetă murdară de ulei şi transpiră prin toţi porii vara. Chiar dacă nu are pat şi televizor (să nu uităm că T 815 -le nu este gândit pentru călătorii de mii de km), beneficiază de cabină cu ancorare flexibilă, încălzire diesel independentă şi aer condiţionat. Şi pentru a demonstra versatilitatea modelului, Tatra 1-a angrenat cu succes de ceva ani în competiţia Paris-Dakar!