Cinci inovaţii pe Porsche Panamera.

19 martie 2009 de Bogdan Grigorescu

Ce spun ei?

Cu ocazia lansării de la Shanghai, Porsche prezintă cele 5 inovaţii tehnologice pe care le aduce Panamera. Este pentru prima dată când un producător adoptă aceste sisteme pe un autovehicul din clasa de lux.

Prima inovaţie este cuplarea sistemului start-stop la o transmisie twin-clutch 4×4. Apoi, Panamera aduce în clasă prima suspensie complet setabilă, la modul de a introduce pas cu pas aer comprimat în sistem, la comanda expresă a şoferului. Tot o premieră o reprezintă şi adoptarea eleronului mobil, care oferă o aerodinamică diferită în funcţie de viteză.

Faptul că Porsche a fost, este şi va rămâne un brand axat pe sportivitate se simte şi în clasele în care acest atribut nu este obligatoriu. Sportivitatea modelelor din segmentul SUV (Cayenne) este rezultatul combinaţiei dintre motoarele eficiente (injecţie directă şi turbo-compresor) şi caroseria uşoară, împachetate într-o aerodinamică de invidiat. Acum, nemţii aduc conceptul şi în segmentul cu cele mai mari pretenţii, prin Panamera. ADN-ul Porsche, spaţiul şi comfortul de limuzină creează un adevărat GranTurismo.
Combinaţia unică de comfort, performanţe şi eficienţă oferită de Panamera, are drept punct de plecare motorizările. Modelul este echipat cu propulsoare de înalt rafinament, alimentate printr-un extrem de eficient sistem de injecţie directă. Micşorarea frecărilor interne ale motorului este sprijinită de o perfectă supraveghere a temperaturii, pentru o funcţionare fără cusur şi emisii scăzute. Introducerea transmisiei PDK (cu ambreiaj dublu) pentru prima dată în clasă, face ca maşina să fie economică şi foarte agilă. Combinaţia dintre anvelopele cu rezistenţă minimă la înaintare, frânele cu sistem de regenerare a energiei şi celelalte inovaţii descrise mai sus, are drept rezultat obţinerea unui consum mediu de numai 10,8l/100km, în pofida unor performante dinamice excelente.

Şasiul şi suspensia nu sunt gândite ca fiind un compromis între performanţă şi comfort, ci mai degrabă o combinaţie între ele. Setarea de bază dezvăluie o suspensie comfortabilă, în timp ce apăsarea unui singur buton o transformă într-una de curse. Din dorinţa de adaptabilitate maximă la cerinţele şoferului, suspensia poate fi reglată pas cu pas de către acesta.

Caroseria a fost creată cu scopul de a obţine o greutate minimă, tipică maşinilor sport. Date fiind spaţiul şi comfortul oferite, sarcina nu a fost tocmai uşoară, însă utilizarea de materiale puternic aliate (oţeluri, aluminiu şi magneziu, precum şi plastic în locul tablei (acolo unde a fost posibil), a menţinut greutatea maşinii la numai 1770kg!
Scaunele din spate sunt reglabile electric individual şi beneficiază de climatizare separată. Volumul portbagajului poate ajunge până la 1263 litri, prin rabatarea banchetelor spate. Un alt element extrem de interesant este podeaua. Panamera asuce pentru prima dată în clasă un panou perfect plat sub podea, pentru a reduce rezistenţa la înaintare şi a micşora consumul de combustibil. Totul culminează cu eleronul reglabil în 4 direcţii independente pentru a obţine maximum de aderenţă şi minimum de consum în orice condiţii de şofat.

Atingând un echilibru ideal între sunetul produs de sistemul de evacuare, de admisia de aer şi de sistemul audio, Porsche reuşeşte să creeze o atmosferă unică în habitaclu. Zgomotele parazite au fost eliminate încă din fazele incipiente ale proiectului. De exemplu, zgomotul produs de curenţii de aer a fost studiat pe macheta din lut la scara1:1, turbulenţele fiind eliminate de la acest stadiu.

Ce spunem noi?

Cayenne. La lansare majoritatea au considerat modelul ca fiind un sacrilegiu…”cum? Un Porsche allroad?” Da. Un Porsche allroad. După ce a fost testat de către toată lumea şi în toate condiţiile, s-a revenit la sentimente mai bune. Ba chiar la cele mai bune sentimente: da, este un Porsche! A fost lansat apoi Diesel-ul pe Cayenne care oferă ce oferă şi concurenţa plus încă ceva: sportivitate. Acum istoria se repetă, însă vocile circumspecte sunt mai puţine: un Porsche de lux? Da, un Porsche de lux şi sunt sigur că şi de această dată va fi un Porsche adevărat. Probabil că în viitor va fi echipat şi cu un Diesel şi mai târziu chiar şi cu un hibrid. Şi ce dacă? Tot asta va rămâne: un Porsche. Mă gândesc că dacă s-ar apuca să facă oale de bucătărie, le-ar echipa cu sistem steam-swirl (pentru obţinerea unui sound sportiv la evacuarea aburilor), le-ar desena concave pentru a maximiza economia de gaze şi pentru a accelera violent de la crud la rumen şi le-ar ataşa coadă din kevlar pentru o masă minimă şi o sarcină utilă cât mai mare. Fireşte, şi astea ar fi tot Porsche. Deranjează folosirea repetată a cuvântului Porsche? Porscheporscheporsche. Asta ca sa fie şi motive de deranj adevărat. Să revenim la Panamera. Deşi spectaculoase, luate separat elemente care-l echipează au mai fost întâlnite în diverse clase (mai puţin cuplarea sistemului start-stop la o transmisie twin-clutch 4×4). Ceea ce este cu adevărat spectaculos este echiparea unei maşini de lux cu gadget-uri care aparent nu au legatură cu luxul. Dar cine spune ca o maşină din clasa lux trebuie să ofere numai lux? Porsche în niciun caz nu crede asta. Nici eu.

Voi ce spuneţi?