Dacia Duster

2 martie 2009 de Bogdan Grigorescu

Ce spun ei?

Duster reprezintă primul concept crossover al constructorului roman. Privită din partea şoferului, atară ca un coupe, în timp ce din dreapta pare un MPV (Multi Purpose Vehicle), datorită uşilor cu deschidere opusă, fără stâlp central.

Înălţimea de 1.49m, aripile evazate, ampatamentul mare (2.80m) şi dimensiunile exterioare compacte (4.25m lungime şi 1.64m lăţime) emană robusteţe şi sportivitate. În faţă, bara de protecţie cu cele două prize de aer orizontale sugerează putere. Grila tipică Dacia este încadrată de lămpi ce traversează aripile până la uşi. Culoarea gri-antracit, precum şi stilul fluent al portierelor măresc impactul pe care-l are Duster asupra privitorului, creându-i o identitate stilistica pronunţată. Pe lunetă, logo-ul Dacia supradimensionat accentuează robusteţea conceptului. Deşi lungimea totală este egală cu cea a unui Logan, jantele au un diametru de 21 inchi! Forma futuristă a oglinzilor retrovizoare şi cea a ornamentelor de eşapament sunt semne ale sportivităţii conceptului. Atenţia specială pe care a primit-o desenul caroseriei a făcut posibilă atingerea unui coeficient de rezistenţă la înaintare de numai 0,30. Drept motorizare a fost ales MAC-ul de 1,5l dCi ce dezvoltă 105cp şi produce numai 139g/km CO2 . Aceasta se traduce printr-un consum de numai 5.3l/100km.

La interior, combinaţia de culori maron-albastru induce o stare de bine călătorilor. Spaţiul este deosebit de generos şi modulabil, senzaţia de spaţiu fiind dată şi de plafonul vitrat. Scaunul şoferului se prelungeşte până la consola centrală, iar cel al pasagerului din dreapta glisează la simpla apăsare a unui buton. Volumul portbagajului are 470 litri, iar torpedo-ul – 20 litri!

Ce spunem noi?

După ce înghitim de 3 ori, ne dregem glasul, îmbrăcăm fracul şi decretăm: “Domnilor, este un moment istoric!”. Dacia scoate un concept, o viziune asupra modelelor ce vor apărea sub sigla constructorului de la Colibaşi. Pare ca s-a deschis o gaură neagră în faţa noastră şi vedem ce-o să se-ntâmple prin 2015. Ne place ce vedem? …păi asta rămâne sa decidă fiecare în parte. E un început, asta-i clar. E îmbucurător. Şi asta-i clar. Nu-i clar dacă e frumoasă sau nu. Sau poate fiecare are o idee clar formată despre cat de frumoasă i se pare. Eu am. Dar nu contează. Contează că spaţiul destinat depozitării mănuşilor are 20 litri (ori intră 50 de oameni în Duster, ori s-au gândit că şoferul are labe de urs – glumeam, desigur), că portbagajul are 470 (patru sute şapte zeci!!!) litri (tipic românesc) şi că este o maşină desenată de români (cred). Contează ca nu mai avem de-a face cu forme gen “cutii ambulante”, ci cu un stil puternic personalizat. Contează că în sfârşit, Dacia oferă mai mult decât doar spaţiu maxim la preţ minim. În sfârşit tinde să atragă noi clienţi printr-o identitate proprie. Cât despre motor – e îmbucurător consumul…iar demarajul până la 100km/h durează doar 9,6 secunde. Să nu uităm că maşina este încălţată cu pneuri late de 245mm. În condiţiile în care un Megane Hatchback echipat cu acest propulsor atinge prima sută de km/h în 11,1s, îmi pun o întrebare: să fie Duster atât de uşor încât să dea fum Megane-ului, sau să fi fost francezii prea optimişti? Oricum ar fi, sper ca Duster să iasă la un moment dat pe piaţă, iar până atunci să “împrumute” elemente de stil viitoarelor modele Dacia.

Voi se spuneţi?