Noul Chevrolet Cruze

6 martie 2009 de Bogdan Grigorescu

Ce spun ei?

Noul Chevrolet Cruze ridică ştacheta în privinţa design-ului, a calităţii fabricaţiei şi a dinamicii în clasa compactă. Prioectul a fost realizat de aşa natură încât să ofere un comportament foarte bun la testele crash EuroNCAP. Motorizările sunt 100% noi, iar aspectul reprezintă noua tendinţă de design pe care o va adopta Chevrolet Europe.

Designul exterior a beneficiat de aportul unei echipe multinaţionale (coreeni, germani, americani şi australieni), ce a avut drept scop realizarea unui sedan compact, în stil „notchback” (gen coupe în 4 uşi – n.r.), care să reîmprospăteze brand-ul Chevrolet. Elementul definitoriu al exteriorului este tuşa arcuită a plafonului, care se termină cu montanţii extrem de înguşti ce încadrează luneta. Acest artificiu, combinat cu portbagajul „scurt” aduce pentru prima dată în clasa compactă stilul coupe in 4 usi. Ceea ce accentuează cu adevărat aspectul sportiv al modelului este poziţionarea roţilor către exteriorul caroseriei. Linia ascendentă ce uneşte arcele roţilor faţă cu portbagajul va fi elementul definitoriu al noilor modele Chevrolet. În faţă, grila radiatorului formată din două elemente orizontale este încadrată de blocuri optice cu efect „diamant”. Toate aceste elemente de stil au condus la obţinerea unui coeficient de rezintenţă la înaintare de 0,31.

Calitatea se răsfrânge şi asupra interiorului, prin butoanele de tip „soft-touch” şi prin distanţele extrem de mici între panouri. O altă calitate a modelului este spaţiul remarcabil în spate. Desenul consolei centrale îmbrăţişează stilul „dual cockpit”, permiţând atât şoferului cât şi pasagerului din dreapta să aibă acces la controale. Materialul tapiţeriei este de înaltă calitate şi elimină întinderea şi formarea de cute odată cu trecerea anilor. Există şi varianta tapiţeriei de piele la varianta de top. Reglarea longitudinală a scaunelor a câştigat 5 cm, devenind astfel cea mai amplă din clasă. La varianta de top regăsim instalaţia de climatizare automată pe doua zone şi DVD-player cu ecran de 7 inchi, conectivitate USB şi i-Pod.

Şasiul a câştigat în rigiditate şi a ajuns acum la 140% faţă de modelul anterior, fiind printre mai „închegate” din clasă. Rezultatul este suprimarea zgomotelor şi vibraţiilor, dar şi performanţe excelente la impact şi manevrabilitate optimă. Pentru aceasta, utilizarea oţelului puternic de înaltă rezistenţă a crescut cu 50% faţă de modelul predecesor. Stâlpii au fost ranforsaţi puternic pentru a asigura deformări minime la impacturile din absolut orice direcţie. Loviturile la viteze mai mici de 4km/h sunt absorbite de barele de protecţie, reducându-se la extrem pagubele. În ceea ce priveşte antifonarea, aceasta este în topul clasei, graţie materialelor absorbante extrem de performante. Pentru a completa protecţia pasagerilor, o serie de sisteme şi elemente active şi pasive sunt pregătite să preîntâmpine şi să minimizeze efectul accidentelor: sistem anti-blocare ABS, control de tracţiune şi stabilitate (TCS şi ESC), precum şi 6 airbag-uri.

Motoritările sunt noi şi au cilindree de 1.6l şi 1.8l (benzină), respectiv 2.0l diesel. Ambele benzinare sunt dotate cu sistem de distribuţie variabilă. Cel de 1.6l produce 113cp at 6200 rot/min., respectiv 153Nm at 4200 rot/min., ceea ce-i permite un demaraj până la 100km/h în 12.5s şi un consum mediu de 6.7l/100km. Motorul de 1.8l produce 141cp at 6200rot/min şi 176Nm at 3800 rot/min. 85% din valoarea maximă a cuplului este disponibilă între 2000 şi 6300 rot/min! Demarajul până la 100km/h durează 10s, iar consumul mediu se situează în jurul valorii de 6.7l/100km. Dieselul dispune de 150cp şi de un culpu excelent, de 320Nm începând cu 2000 rot/min. Acceleraţia până la 100km/h se realizează în 10s, iar repriza 80-120km/h în treapta a 5-a durează numai 12.5s. Consumul mediu de 5.6l/100km permite o autonomie de peste 1000km. Mai târziu, acest motor va fi secondat de un turbo-diesel de 125cp.

Ce spunem noi?

În sfârşit, americanii vin în clasa compactă cu un model de top. Arată spectaculos şi, conform datelor oficiale, vine cu atuuri clare în faţa concurenţei. Ca aspect, tind să-l privesc ca pe un produs internaţional mai mult decât pe unul special pentru clienţii exigenţi din Europa: din faţă e tipic american, din spate – asiatic, în timp ce privit din profil pare gândit pe bătrânul continent. Liniile caroseriei, deşi fluide, creează un impact vizual puternic. Privită din faţă, senzaţia dată de cabina îngustă, pasajele late ale roţilor şi farurile întinse către stâlpii parbrizului este de putere şi stabilitate. Din lateral, plafonul arcuit inspiră dinamism. Interiorul este fără cusur, cu zone de control clar definite şi forme extrem de bine personalizate. După lansarea în România vom testa acest model pentru a vă oferi informaţii mult mai detaliate despre el.

Voi ce spuneţi?