Maşina Anului 2010

22 octombrie 2009 de Bogdan Grigorescu

Cheia, 18-20 octombrie 2009. 30 jurnalişti. 13 maşini. Un concurs. 3 categorii. Câte 7 finaliste pe categorie. Tocmai v-am prezentat în cifre prima rundă a concursului „Maşina Anului” din 2010. Ce urmează? Urmează, în primul rând, votul final, care va decide învingătoarea. Apoi, luna viitoare, concursul „SUV-ul Anului”, tot la Cheia.
Cele 13 maşini prezente la startul competiţiei şi-au etalat calităţile pe un traseu mixt. Acesta a inclus viraje complexe (de la trase largi până la ace de păr), o linie dreaptă, pante, rampe şi chiar o porţiune de teren accidentat (utilă pentru a testa calitatea asamblărilor şi zgomotele suspensiei). Ploaia a stricat puţin calculele, însă ne-a oferit ocazia să verificăm eficienţa sistemelor de climatizare/dezaburire şi suprafaţa de lucru a ştergătoarelor de parbriz, fapt pentru care înclin să o consider un aliat al juriului. Au fost puse la dispoziţia juriului câte 25 de puncte pentru fiecare categorie. Acestea au putut fi acordate unui numar minimum de 5 modele de maşini, cu condiţia ca niciunuia să nu i se atribuie mai mult de 10 puncte. Regulamentul complet aici.

Maşinile prezente au fost, în ordine alfabetică:

Chevrolet Cruze

Americanii au realizat o maşină căreia nu i se pot reproşa multe: stabilă pe viraje, închegată, spaţioasă. E drept, nici grupul motopropulsor nu a pus probleme ţinutei de drum. Chevrolet a venit la Cheia cu un 1.8i cuplat la o cutie secvenţială în 6 trepte, ansamblu care, prin lentoare şi zgomot, a depunctat un model altminteri excelent. Desenul caroseriei îmbină magistral curbele cu unghiurile ascuţite, iar interiorul este o continuare firească a acestuia. Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Citroen C3 Picasso

Spaţiul: ultima frontieră. Cam aşa ar putea fi caracterizat C3 Picasso. Pentru a obţine un volum interior imens, francezii au creat un model înalt. Rezultatul este o mare libertate de mişcare în zona capului şi a genunchilor, precum şi o vizibilitate excelentă. Reversul medaliei: stabilitatea pe viraje nu este punctul forte. Centrul de greutate poziţionat sus este contracarat însă cu succes de ESP (care intră în scenă din timp) şi de pneurile 215/45R17 (!). Şi, cel mai important, odată ce eşti conştient că ai de-a face cu o maşină de familie, eşti complet ferit de surprize neplăcute. Dotări precum măsuţele iluminate din spate şi plafonul panoramic fac călătoriile mai frumoase, iar motorizarea 1.6 Hdi – mai economice şi rapide. Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Ford Fiesta

Noul Fiesta a fost o prezenţă charismatică în parcarea hotelului. Linia ultimelor modele Ford, numită Kinetic Design, s-a răsfrânt fericit şi asupra micului model de segment B. Am spus mic? M-am grăbit: împreună cu încă 3 colegi, aşezaţi comod, am plecat s-o testez pe serpentine. Am descoperit o ţinută de drum remarcabilă (demnă de fratele mai mare, Focus) şi o motorizare puternică şi cultivată. Finisările excelente şi materialele de top îi conferă maturitate, în timp ce atmosfera interioară este tinerească. În acest mini-test, spre ruşinea mea sau spre lauda Fiestei, n-am reuşit să-i găsesc puncte slabe, de aceea rog importatorul să nu-mi permită s-o testez pe o perioadă mai lungă, pentru a nu-mi schimba părerea excelentă despre model. Eh, nu mă luaţi în seamă… Până la drive-test-ul amplu pe care-l veţi putea citi pe demaraj.ro. Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Honda Insight

Insight este mai mult decât o maşină obişnuită. Insight este un scop în sine: acela de a menţine consumul şi poluarea la cote minime. Deşi este un hibrid, nu trebuie privit aşa. În esenţă, se conduce exact ca un benzinar. În realitate, un sistem complex are grijă ca la decelerări să recupereze energia pierdută, să încarce bateriile şi să o pună la dispoziţia unui motor electric care să o poată folosi la accelerări. Nimic nu se pierde, totul se transformă. Motorul termic de 1300cmc, funcţionează tot timpul, fiind însă ajutat la sarcini mari de cel electric. Rezultatele sunt evidente: consum mai mic şi performanţe mai bune decât la clasicele 1.3l. Micul motor trebuie menţinut într-o plajă de turaţie de peste 4000rot/min pentru reprize rapide, de aceea zgomotul din habitaclu este ridicat. Un stil economic de condus este premiat cu o floare, care apare pe display după o perioadă de şofat corect. Dupa ce-am testat dinamica la deal, am reuşit la întoarcere două floricele şi am dormit fericit: am pus umărul la salvarea planetei. Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Honda Jazz

“Unora le place jazzul” a fost ales cel mai bun film de comedie din toate timpurile. Mie chiar îmi place Jazz-ul şi ăsta-i un lucru extrem de serios. În primul rând, vizibilitatea este perfectă: scaune înalte, geamuri şi oglinzi generos dimensionate. Apoi, stilul dinamic se împleteşte cu soluţiile inteligente: de exemplu, suporturile pentru PET-uri de 0.5l din bord sunt încălzite/răcite de gurile de ventilaţie ale aerului condiţionat. Motorul testat are 1400cmc şi dezvoltă 100cp. Tipic Honda, pentru reprize decente trebuie urcat în ture, însă sunetul celor 4 cilindri nu este neapărat o desfătare pentru urechi. În ofertă nu există motorizări diesel, dar există posibilitatea cuplării benzinarului la o cutie de viteze automată. Suspensia oferă un excelent compromis între stabilitate şi comfort.
Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Land Rover Discovery 4

Am accelerat, iar apartamentul cu 3 camere, cu tot cu mobilă, s-a lansat rapid spre sută. Nu, nu exagerez. Exact asta-i senzaţia. La Muntele Rosu, încercând să cobor din maşină cu suspensia ridicată la maximum, am avut tendinţa să cer scara. Maşina asta e imensă! Şi, în mod ciudat, nu consumă deloc mult. Secretul este că motorul este menţinut sub 2000rot/min. de către cutia de viteze, graţie cuplului devastator al diesel-ului V8. Ţinuta de drum pe şosea este un pas înainte faţă de generaţia trecută, însă nu este punctul forte al maşinii. Off road, însă, totul se schimbă. După setarea electronică a suspensiei, gărzii la sol şi răspunsului transmisiei, totul este o joacă de copil. Pare că nu există pantă de neurcat sau obstacole de netrecut pentru noul model. Toate astea în timp ce tapiţeria din piele, sistemul de sunet Harman Kardon şi climatizarea generos dimensionată fac din călătoria cu Discovery 4 un privilegiu. La 65000 euro (preţul modelului testat) nici nu-i de mirare… Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Opel Astra

Una dintre cele mai aşteptate lansări ale anului a venit la Cheia. Deşi nu este încă lansată oficial în Europa, am avut plăcerea de a fi primii care o testează în România. Şi am avut ce testa! Demarajele excelente oferite de motorul turbo de 1.4l sunt un deliciu. Am reuşit viteze de până la 160km/h în treapta a 3-a, în condiţiile în care motorul poate rula lejer în ultima treaptă sub 2000 rot/min. Asta înseamnă flexibilitate cu adevărat. Un alt deliciu este şasiul care prezintă rezerve clare de stabilitate, semn că motoarele mai mari vor beneficia din plin de suport pe viraje. Interiorul de mare efect apelează la lumini ambientale pentru a crea stări de spirit diferite. Astfel, la apăsarea butonului “Sport”, concomitent cu îmbunătăţirea reacţiei la accelerare, lumina tabloului de bord se schimbă din albăstrui în roşu. Consola centrală, deşi splendid desenată, este supra-populată cu butoane, fapt care poate crea confuzie. Spun asta eu, care sunt dependent de butoane! Spaţiul interior şi finisările sunt excelente! Ştergătoarele de parbriz de tip fluture, acoperă o mare suprafaţă, creând o vizibilitate optimă. Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Renault Clio

Prin Clio, Renault a reuşit exact ceea ce şi-a propus. A păstrat simplitatea generaţiei anterioare, adăugând stilul interior al modelelor mai mari. Deşi complet echipat, este extrem de uşor de utilizat, datorită comenzilor simple, foarte intuitive. Climatizarea automată, de exemplu, are 11 butoane, însă sunt atât de eficient grupate încât par mult mai puţine. Este extrem de simplu de schimbat temperatura, debitul sau direcţia aerului, fără a-ţi lua ochii de la şosea. Tot cu gândul la simplitate, francezii au echipat citadina cu sistem de acces în maşină fără cheie şi cu sistem de pornire la buton. Calitatea materialelor este exemplară pentru segmentul B. Motorul de 1.4l care-a echipat gărgăriţa, dezvoltă 100cp şi este perfect dimensionat pentru greutatea maşinii. Echilibrul dintre performanţe şi consum este optim, în condiţiile în care varianta de top (Exception), pe care de altfel am şi testat-o, costă 13250 euro. Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Renault Megane

Rapid, economic, frumos…evident, noul Megane. Prezentând o evoluţie spectaculoasă prin prisma aspectului şi calităţii materialelor, compacta franceză îmbină elementele hi-tech (de genul vitezometrului digital) cu simplitatea Renault. Dotarea exemplarului testat, ce include tapiţerie de piele, climatizare automată pe două zone, plafon panoramic şi faruri direcţionale cu xenon a făcut din testul cu Megane o experienţă deosebită. Direcţia precisă şi ţinuta de drum excelentă au ţinut piept fără probleme celor peste 300Nm. Şi, dacă tot am ajuns la motor, acesta este unul dintre cele mai reuşite din clasă, prin prisma performanţelor şi a consumului de combustibil. Renault România ne-a încredinţat maşina pentru un test amplu, pe care-l veţi putea citi în curând pe demaraj.ro. Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Toyota Avensis

Dacă îţi doreşti o maşină mare, stabilă, comfortabilă şi dotată, Avensis este răspunsul. Japonezii au pornit de la o bază solidă (generaţia anterioară) şi au dezvoltat o maşină excelentă. O maşină care intervine ori de câte ori e nevoie pentru a face călătoriile mai sigure, mai frumoase şi mai economice. De exemplu, pe acele de păr pe care le-am negociat cu ESP-ul decuplat, după câteva glisade controlate, Avensis-ul mi-a cuplat de la sine putere sistemul de stabilitate, sesizând, probabil, că mă distrez prea tare. Cutia perfect etajată speculează perfect cuplul mare al motorului, facilitând schimbarea treptelor la turaţii joase pentru un maximum de economie. Cât despre motor…cei 2200cmc lucrează foarte liniştit, ajutaţi fiind şi de suporţii extrem de elastici, care izolează vibraţiile. Produc 400Nm şi 177cp. La interior, materialele de top sunt asamblate fără cusur. Scaunele şi volanul se reglează electric, pentru a obţine fără efort poziţia optimă la volan. Totul este la superlativ, mai puţin un lucru: Avensis n-a reuşit, în 3 generaţii, să-şi creeze o imagine proprie bine definită. Avensis este o maşină excelentă şi…atât. Ceea ce-i lipseşte este o personalitate mai puternică. Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Toyota iQ

Este mică. Mică. Atât de mică încât portbagajul este…inexistent. Tetierele banchetei ating luneta. Torpedo-ul este…ia ghiciţi, cum? Aţi ghicit: inexistent! Locul îi este luat de un soi de gentuţă agăţată care îi preia atribuţiile cu brio. Dispunerea comenzilor nu este cea mai practică, însă este cel puţin interesantă: butoanele sunt aşezate pe consolă, pe volan şi în stânga lui. Unul dintre cele două display-uri este aşezat…tot în stânga volanului. Atipic, interesant dar nu neaparat practic. Spaţiul nu este impresionant…dimpotrivă chiar. De fapt, iQ are altceva din plin. Ceva care te face să uiţi de toate cele de mai sus. Are şarm. Are charismă. Şi le are în aşa măsură, încât aproape că nu mai trebuie să aibă altceva. Cu toate astea, are şi instalaţie de sunet performantă cu CD palyer, are şi climatizare automată şi mai ales, are piele pe scaune, volan şi schimbător de viteze! Motorul cuplat la o cutie de viteze automată reuşeşte să mişte decent buburuza, dar tinde să stea în multe situaţii spre 1000rot/min, transmiţând vibraţii la interior. Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Toyota Prius

Eşti leneş din fire? Nu te-mpaci cu schimbătorul de viteze? Eşti preocupat de viitorul planetei? Dacă măcar la una dintre întrebări răspunsul a fost “da”, atunci iată maşina ideală pentru tine: Toyota Prius. Nu are butoane de pornire, cheie sau orice alt sistem. Are un selector aidoma cutiilor automate, care trebuie poziţionat în “D”. Apoi, la apăsarea acceleraţiei, motorul electric începe să mişte maşina. Lejer, fără zgomot, fără smucituri. În funcţie de anumiţi factori (viteză, sarcină, etc.), la un moment dat începe să funcţioneze şi motorul termic. La fel de lejer, fără nici cel mai mic semn că a pornit. Abia la acceleraţiile puternice se face simţit în habitaclu, devenind zgomotos. Şoferul Prius-ului este îndemnat să privească motoarele ca fiind un ansamblu. De aceea turaţia benzinarului nu este afişată pe display. În schimb, sunt afişate informaţii cu privire la funcţionarea de moment (benzină sau curent) şi de ansamblu a sistemului, cu starea de încărcare a acumulatorilor şi stilul de condus adoptat. Are şi vitezometru proiectat pe parbriz, şi plafon cu celule fotovoltaice, pentru încărcarea bateriilor. Ceea ce nu înţeleg este de ce are volan şi schimbător îmbrăcate în piele o maşină eco… Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Toyota Urban Cruiser

Iată o maşină a cărei siguranţă pasivă a fost testată (la propriu!) de către un coleg jurnalist mai curajos. Aruncată pe un viraj strâns cu viteză mult prea mare, Urban Cruiser-ul nu a reuşit să învingă legile fizicii, în ciuda tracţiunii integrale şi a sistemului antiderapaj. Panta accentuată, carosabilul umed şi, posibil, lipsa de reacţie a şoferului, au făcut-o să iasă în decor. Dar ceea ce contează cel mai mult este că, după o trambulină ad-hoc (un fost cap de pod) şi doi copaci scoşi din rădăcină (şi apoi rupţi), Urban Cruiser-ul arata aşa cum îl vedeţi! Şoferul arată ca înainte, deci maxim punctaj pentru siguranţă! Noi n-am reuşit să o conducem, deci punctaj minim pentru şofer. Pentru mai multe informatii, accesati pagina importatorului.

Finaliste in ordine alfabetica sunt:

Sectiunea „Masina Anului” 2010
Chevrolet Cruze
Ford Fiesta
Land Rover Discovery 4
Opel Astra
Renault Megane
Toyota Avensis
Toyota Prius

Sectiunea „City Car” 2010
Citroen C3 Picasso
Ford Fiesta
Honda Jazz
Opel Astra
Renault Clio
Toyota iQ
Toyota Urban Cruiser

Sectiunea „Designul Anului” 2010
Chevrolet Cruze
Citroen C3 Picasso
Ford Fiesta
Honda Insight
Opel Astra
Renault Megane
Toyota iQ

Voi ce spuneţi?