BMW M3 GTS
12 noiembrie 2009 de Bogdan Grigorescu
Gata de start – pe circuit şi pe şosele: BMW M3 GTS
Ce spun ei?
BMW M GmbH prezintă un nou performer cu adevărat remarcabil, ideal şi pentru evenimentele Clubsport Racing. BMW M3 GTS este dezvoltat pe baza modelului BMW M3 Coupé, construit manual printr-un pachet de modificări realizate individual de specialiştii M GmbH. Cu accent clar spre motorsport, modificările privesc atât sistemul de transmisie, suspensia şi caroseria, cât şi interiorul.
Lansarea pe piaţă a viitorului BMW M3 GTS va avea loc în primăvara anului 2010.
Prin dezvoltarea acestui model exclusivist dedicat entuziaştilor motorsportului, BMW M GmbH continuă o tradiţie începută o dată cu generaţiile anterioare ale BMW M3 şi versiuni speciale precum CLS şi GTR. Potenţialul sportiv al modelului BMW M3 este amplificat prin experienţa foarte bogată pe care marca a acumulat-o pe circuitele de viteză. Prin modificările speciale BMW M3 GTS este un model ce poate fi omologat pentru a rula pe drumurile publice şi, în acelaşi timp, este pregătit să participe direct în evenimente Clubsport Racing.
Tehnologia materialelor ultra-uşoare
Utilizarea consecventă a materialelor ultra-uşoare, dispozitivele aerodinamice reglabile, sporirea cilindreei şi a puterii motorului V8 de înaltă turaţie şi tehnologia suspensiei sunt adaptate pentru motorsport. Masa la gol, conform standardelor DIN, este de mai puţin de 1.500 kg, caroseria uşoară are locuri speciale de montare a centurilor de siguranţă cu şase puncte de prindere şi a roll-barului, aflate în spatele montanţilor B.
Pe lângă acoperişul din fibră de carbon – disponibil standard la BMW M3 -, masa este optimizată semnificativ de caracteristici cum ar fi ţevile de eşapament realizate din titan, consola centrală şi panourile uşilor foarte uşoare, eliminarea scaunelor din spate, a sistemului automat de aer condiţionat şi a celui audio, precum şi o izolaţie fonică specifică pentru modelele de înaltă performanţă.
Motor V8 de înaltă turaţie: derivat din motorsport, optimizat pentru motorsport
Propulsorul cu opt cilindri de la BMW M3 GTS are capacitatea mărită la 4,4 litri şi o putere estimată la aproximativ 450 cp, graţie unor detalii tehnice derivate direct din motorsport. Cuplul mare disponibil pe o plajă largă de turaţii, puterea livrată linear până la turaţii înalte, aceste performanţe remarcabile caracterizează motorul V8 care echipează BMW M3 GTS.
Caracteristicile specifice unui propulsor din motorsport includ carter realizat din aliaj special de aluminium şi silicon şi construit în design cadru, senzori antidetonare cu tehnologie cu flux de ion şi alimentare de ulei optimizată pentru o dinamică superioară.
Puterea este transmisă la BMW M3 GTS de cutia de viteze M cu dublu ambreiaj cu Drivelogic, disponibilă opţional şi la modelele din producţia de serie. Această cutie de viteze cu şapte trepte urmează un principiu dezvoltat pentru motorsport, schimbarea rapoartelor se face fără nici cea mai mică întrerupere a puterii motorului. Transmisia a fost dezvoltată special pentru un motor de mare turaţie, deosebit de puternic, şi oferă calităţile ideale pentru o acceleraţie cu adevărat dinamică în orice moment. Caracteristicile de schimbare a vitezelor la transmisia M DKG Drivelogic cu şapte trepte au fost create special pentru motorul modificat de la BMW M3 GTS, iar pilotul este capabil să schimbe rapoartele atât prin levierul aflat în consola centrală, cât şi prin clapetele M speciale de pe volan.
Suspensie de înaltă performanţă cu frâne special concepute
Pentru a transfera puterea superioară a motorului către şosea în acelaşi stil M chiar şi în cele mai dificile condiţii, BMW M3 GTS dispune de o tehnologie a suspensiei care de asemenea derivă din sfera sporturilor cu motor. Suspensia, dezvoltată pe baza BMW M3 Coupé, prezintă filete de ajustare a amortizoarelor, pentru o variaţie individuală a mişcărilor de compresie şi de detentă.
Sistemul de frâne superperformant de la BMW M3 GTS dispune de etriere fixe cu şase pistoane la roţile faţă, respectiv cu patru pistoane la cele spate. Setarea specifică pentru competiţie a DSC Dynamic Stability Control (Controlul Dinamic al Stabilităţii) valorifică potenţialul dinamic superior al modelului BMW M3 GTS. Pneurile faţă şi spate, diferite ca mărime, sunt montate pe jante M Competition de 19 ţoli, din aliaj uşor, cu design cu spiţe duble.
Aerodinamica: componente optimizate cu geometrie variabilă
Pentru a optimiza aerodinamica şi pentru a regla forţa de apăsare în funcţie de condiţiile de competiţie, BMW M3 GTS dispune de eleron şi spoiler derivate direct din sporturile cu motor. Aceasta permite un reglaj potrivit al calităţilor aerodinamice ale automobilului în regim de cursă în funcţie de profilul specific al fiecărui circuit. Aceste elemente au la bază modelul BMW 320si cu care constructorul german concurează în FIA WTCC World Touring Car Championship.
Caracteristicile exterioare, cum ar fi grila BMW şi branhiile laterale – finisate în crom la modelul de serie BMW M3 -, au acum o nuanţă închisă specială, de crom anodizat.
Interior special pentru performanţe şi siguranţă superioare
Interiorul modelului BMW M3 GTS reflectă clar accentul pus pe performanţă şi siguranţă pentru motorsport. Caracteristicile de interior includ scaune tip scoică, finisaje de carbon şi volan M îmbrăcat în piele alcantara.
Panourile uşilor şi cele laterale din spate sunt şi ele tapiţate în alcantara, în timp ce centurile de siguranţă cu şase puncte de prindere, extinctorul şi pregătirea pentru întreruperea motorului în caz de urgenţă completează gama largă de dotări speciale din interiorul maşinii.
Ce spunem noi?
Mda, şi nouă ni se pare M3-ul lent. Motivul pentru care nu ne-am cumpărat unul pentru redacţie este că ştiam că o să vină şi upgrade-ul de azi. De aceea, nu mai zăbovim şi mergem să stăm la coadă!
Voi ce spuneţi?