Honda CR-Z la Detroit
12 ianuarie 2010 de Bogdan Grigorescu
Ce spun ei?
Noua Honda CR-Z va fi dezvăluit în premiera mondială la Salonul Internaţional Auto din Detroit, în America de Nord. Este o maşină nouă, unică, ce combină avantajele unui propulsor hibrid eco benzină+electric, cu transmisie manuală cu 6 trepte şi o caroserie eleganta 2+2*. Acest nou şi captivant coupe îşi propune să modifice percepţia curentă în ceea ce priveşte maşinile hibrid, fiind echipată cu un şasiu special conceput pentru placerea de a conduce şi un motor ce răspunde foarte rapid la comenzile şoferului, asistat de un sistem paralel hibrid IMA. Versiunea europeană a CR-Z va debuta la cea de-a 80-a editie a Salonului Auto de la Geneva, în martie 2010.
• Prima maşină hibrid din lume cu transmisie manuală cu 6 trepte
• Sistem unic de condus cu 3 posibilităţi, răspuns al acceleraţiei şi asistenţă IMA pentru nevoile şoferului
• Motor i-VTEC de 1,5 litri cuplat la sistemul paralel hibrid IMA Honda cu emisii CO2 de 117 g/km** şi economie de combustibil de 5,0 l/100km**
• Formă coupe 2+2 , total nouă, design sportiv, aerodinamic
• Ecartament lat, ampatament scurt pentru o manevrare mai agilă şi mai uşoară
• Maşinile de pe piaţa europeană vor fi echipate cu un sistem flexibil de locuri 2+2
Introducere
Designul exterior al CR-Z se bazează pe un concept prismatic continuu, cu o linie joasă a capotei şi un interior încăpător, conferind vehiculului o imagine atletică, îndrăzneaţă. Trăsăturile specifice Honda, cum ar fi luneta şi eleronul, precum şi linia puţin înclinată a capotei sunt prezente în design-ul coupe-ului aerodinamic, alături de o formă exterioară curbată şi sculptată în adâncime.
Pentru prima dată un sistem paralel hibrid cu emisii scăzute de noxe şi cu economie de combustibil este combinat cu o cutie manuală de viteze cu 6 trepte, perfect gândită pentru a răspunde necesităţilor şoferului. Pentru prima dată de când a fost lansat modelul Civic Hibrid cu 5 viteze în 2003, noul CR-Z combină o cutie manuală de viteze cu un motor hibrid, iar acest lucru este posibil numai datorită flexibilităţii sistemului paralel hibrid IMA dezvoltat de Honda.
Transmisia manuală este completată de un motor în 4 cilindri de 1,5 litri, ceea ce reprezintă o noutate pe piaţa UE şi un component de bază al caracterului unic al modelului CR-Z. Dorinţa de turaţie a motorului de capacitate medie este îndeplinită de un cuplu de 78 Nm asigurat de motorul electric de 14 CP, care este amplasat între motor şi transmisie.
Motorul de 1,5 litri împreună cu puterea şi cuplul sistemului paralel hibrid IMA au ca rezultat o putere totală de 124 CP şi un cuplu de 174 Nm. Cifrele de vârf ale cuplului sunt identice cu cele ale motorului Civic de 1,8 litri, având cu 35 g/km mai puţine emisii de CO2, mai exact doar 117 g/km**.
Motorul electric determină pentru CR-Z o curbă aplatizată neobişnuită a cuplului, cu maximul la doar 1500 rpm, neobişnuit de jos pentru un motor cu aspiraţie naturală. Împreună cu transmisia manuală cu 6 trepte, motorul asistat IMA asigură o mare flexibilitate în treptele de viteză, un randament excelent al emisiilor de noxe şi un sunet sportiv al evacuării.
Pentru a maximiza opţiunile şoferului şi pentru a intensifica plăcerea de a conduce maşina în fiecare zi, CR-Z a fost echipată cu un Sistem de condus cu 3 moduri. Această trăsătură unică permite şoferului să aleagă din trei moduri de a conduce, ceea ce modifică răspunsurile acceleraţiei, direcţiei, timpului de funcţionare a motorului în caz de oprire în trafic, ale controlului climei şi ale nivelului de asistenţă asigurată de sistemul IMA. Prin dezvoltarea acestui sistem complex de condus cu 3 moduri, Honda permite şoferilor să sporească plăcerea de a conduce sau randamentul economic ori câte ceva din amândouă. Inginerii Honda au dorit să ofere clienţilor mai multe posibilităţi în ceea ce priveşte modalitatea de a conduce CR-Z, în funcţie de necesităţile şi dorinţele acestora din momentul respectiv.
Aspect unic, versiunea europeană a CR-Z este echipată cu faruri pentru zi cu opt leduri ce scot în evidenţă linia joasă a farurilor principale. Este pentru prima data când DTRL (Day Time Running Lights) au fost asamblate pe un produs Honda de serie, iar împreună cu proiectoarele frontale europene pentru ceaţă, acestea conferă o imagine îndrăzneaţă a modelului european CR-Z.
Linia înclinată a capotei şi spatele retezat ale modelului CR-Z sunt trăsături specifice ale multor autovehicule Honda din trecut şi din prezent. Acest design permite vehiculului să taie aerul cu perturbări minime, scăzând consumul de carburant şi emisiile de noxe. Modelul european CR-Z are o dispunere a locurilor în sistem 2+2, dând posibilitatea clienţilor de a transporta adulţi nu foarte înalţi pe distanţe scurte sau copii în călătorii mai lungi. Scaunele din spate pot fi rabatate printr-o singură miscare, pentru a spori spaţiul pentru bagaje.
Interiorul modelului de serie a fost dezvoltat având la bază Conceptul CR-Z expus la Salonul Auto de la Tokyo, ce dispune de ecrane 3D şi o consolă orientată către nevoile şoferului. Instrumentele de înaltă tehnologie şi comenzile uzuale sunt plasate în habitaclu la indemâna şoferului, permiţându-i acestuia să îşi păstreze permanent atenţia la drum.
Bordul noului coupe are o construcţie complexă pe două niveluri, astfel că porţiunea de sus mai închisă la culoare pare că pluteşte deasupra secţiunii gri deschis ce se continuă până în centrul panourilor interioare ale uşilor.
Plăcerea de a conduce a reprezentat partea centrală a proiectului, iar şasiul lui CR-Z joacă un rol foarte important în determinarea caracterului acestei maşini. Caroseria prezintă unele componente comune cu cele ale modelului Insight, dar şasiul, ecartamentul şi structura sunt caracteristice noului hibrid. Pentru CR-Z s-au folosit lonjeroane MacPherson din aluminiu forjat pentru a reduce greutatea şi pentru a creşte rezistenţa în comparaţie cu elementele din oţel presat utilizate la modelul Insight.
Per total, modelul CR-Z are un ampatament mai redus cu 115 mm şi este cu 295 mm mai scurt (lungime totală) faţă de Insight, conferind astfel agilitate sporită, reducând greutatea cu 44 kg în comparaţie cu ruda sa hibrida, maşina de familie cu 5 uşi şi cinci locuri. Suspensia CR-Z este caracterizată de arcuri şi amortizoare noi, iar toleranţa este specifică modelului coupe compact.
Ce spunem noi?
Am testat Insight. Este mai agil decât ne-am fi aşteptat să fie un hibrid. Nu a fost creat cu scopul unic de a consuma puţin, de aceea nu sacrifică nimic din plăcerea de a conduce. Acum, va apărea CR-Z. Un coupe mai mic decât Insight, echipat cu un propulsor mai mare. Tradus în termeni practici, asta înseamnă stabilitate mai bună, demaraje mai rapide, o mai mare plăcere de a conduce. Tradus în termeni nonconformişti, a conduce CR-Z-ul echivalează cu a avea orgasm în linişte, a te droga cu lapte praf sau a mânca shaworma de post. Pentru că e creat să ofere senzaţii tari fără să distrugă lumea. Pentru că are grijă de tot ce atinge. Pentru că e hibrid, la naiba!
Voi ce spuneţi?