Porsche Carrera GT
28 decembrie 2010 de Bogdan Grigorescu
Aveam 5 ani, când tata mi-a arătat un Porsche 911 într-un catalog auto franţuzesc. N-a fost dragoste la prima vedere, însă cu cât îl priveam mai des, cu atât mă visam la volanul lui. Mai târziu, când am început să înţeleg date referitoare la putere, cuplu şi reprize, am devenit fan înrăit al nemţilor din Stuttgart. Cu toate acestea, senzaţiile trăite la volanul unui Porsche nu pot fi imaginate. Până anul trecut, când am avut onoarea de a conduce 993-ul Turbo (chiar şi pe o distanţa relativ scurtă), am crezut că toată magia stă în cifre. Acum ştiu că farmecul e-n senzaţiile pe care ţi le oferă această capodoperă a tehnologiei germane. N-aş fi bănuit cu câtă eficienţă poate transmite toţi cei 540Nm căii de rulare sistemul 4×4. Accelerările sunt fenomenale (80-120km/h în tr.a 3-a :2,8s!!!) , însă ceea ce le depăşeşte este comportamentul şasiului pe porţiuni virajate.
Am înţeles atunci ceea ce poate oferi o sportivă pursânge unui împătimit al volanului: senzaţii dincolo de orice imaginaţie. De-a lungul timpului, termenul de super-sportivă a căpătat noi valenţe, fie că este vorba de constructori italieni, germani sau americani. Filosofia a fost simplă în toate cazurile: să se construiască o maşină de stradă care „să prindă” suta în 3 secunde şi să atingă viteze de peste 300km/h.
Fiecare producător cu pedigree a interpretat-o diferit: Lamborghini a lansat Murcielago, un bolid cu inimă mare (de 6.2 litri) de Vw. Ferrari a venit cu Enzo, „the ultimate sports car”, care descinde conceptual direct din bolizii F1: sistem pushroad (două ventilatoare care “lipesc” maşina de şosea, trăgând aerul de sub caroserie, deasupra), cutie de viteze secvenţială care schimbă treptele în mai puţin de 150ms. Chrysler a lansat Viper: motor de camion (7999 cm³), performanţă (aproape) de supersportivă (0-100: 3,9 sec.), preţ greu de bătut (87000€). Nemţii au percutat cu Mc Laren Mercedes SLR, un monstru fără scrupule, căruia pe lângă cei 5500 cm³ i-au fost grefate două compresoare pentru senzaţii tari: 780 Nm/ 3250 rot/min, 626 CP, 3,8s suta şi 334 km/h.
Mai rămăsese Porsche să se alăture elitei. Şi au făcut-o oficial în 2003, prin lansarea unei bijuterii tehnologice: Carrera GT.
Ce aduce nou pe stradă? Ţineţi-vă bine, începem!
În primul rând, motorul derivă (cu minime modificări) din cel ce a câştigat în 2003 cursa de 24 h de la Le Mans. Capacitatea cilindrică a crescut de la 5,5 la 5,7 l, prin mărirea alezajului la 98 mm. Puterea maximă este de 450 Kw (612 CP) la 8000 rot-min, iar cuplul este de 590 Nm/ 5750 rot/min. Agregatul V10 permite atingerea a 330 km/h în 9,9 secunde. Centrul de greutate este situat foarte jos, prin utilizarea unor artificii tehnice: unghiul „V”-ului dintre cilindri a crescut la 68º, ambreiajul a fost coborât la maximum, împreună cu întreg grupul motopropulsor. Toate acestea fac loc complicatului sistem de conducte şi difuzoare de aer menite să lipească maşina de şosea la viteze mari. Cei 500 cm³ pe fiecare cilindru fac ca umplerea acestuia cu amestec să fie optimă.
De asemenea, germanii din Stuttgart au lansat în premieră pe stradă sistemul PCCC (Porsche Ceramic Composite Clutch=Ambreiajul din material ceramic). Marele avantaj este acela că, datorită coeficientului de frecare foarte ridicat, a fost posibilă obţinerea unui diametru exterior foarte mic al discului de ambreiaj/ plăcii de presiune. De aici, încă un beneficiu: axul grupului motopropulsor a fost coborât până aproape de nivelul solului, micşorând spectaculos înălţimea centrului de greutate. Alt avantaj crucial în atingerea performanţelor uluitoare este greutatea scăzută a ambreiajului care face ca inerţia mecanismului motor să fie minimă, accelerările devenind fulgerătoare. Până acum, numai fibra de carbon reuşea aceleaşi valori de greutate şi coeficient de frecare, însă durata de viaţă era mult mai mică. PCCC are o durată de viaţă mai mare chiar şi decât ambreiajul clasic.
Privitor la siguranţa celor doi ocupanţi ai habitaclului, Carrera GT se ridică la cele mai înalte standarde la nivel mondial. Cel mai important element al siguranţei pasive este şasiul monococă din fibră de carbon: mult mai uşor decât oţelul, mult mai rezistent şi foarte rigid. Elementele din copkit sunt confecţionate din materiale rezistente, pentru ca la eventualele coliziuni la viteze mari să nu sară aşchii sau bucăţi de material care să rănească pasagerii. Lonjeroanele sunt realizate din oţeluri inoxidabile puternic aliate, deosebit de rezistente, care asigură o veritabilă celulă de supravieţuire. Acestea se continuă către extremităţi cu console special concepute (din aluminiu) pentru a absorbi energia impactului prin propria deformare. Tot din aluminiu sunt confecţionate barele de protecţie şi ţevile transversale pentru preluarea energiei impactului. O atenţie specială a fost acordată protejării rezervorului de 92 litri: acesta este confecţionat din aliaj special de aluminiu şi plasat între motor şi cele două scaune, adică fix în centrul şasiului. Că tot veni vorba de şasiu, acesta cântăreşte puţin peste 100 kg! In premieră mondială structura scaunelor este realizată dintr-un material compozit de fibră de carbon: greutatea a scăzut, astfel, de la 20 kg la un fenomenal 10,3 kg per bucata!
Constructor de mare clasă, Porsche A. G. a lansat prin Carrera GT „masina supersport perfectă”, aşa cum a declarat chiar dr. Siegmund Rudigier, director Porsche. Testele efectuate la Nürburing au demonstrat-o cu prisosinţă. Este însa cel mai rapid model aflat actualmente pe strada? Vom prezenta detaliat concurenţii direcţi ai supersportivei germane în viitorul apropiat.
Voi ce spuneţi?
Fumar es un factor de riesgo para la salud del corazon y además, al estimular el crecimiento. Pomada Disfuncion Erectil venta de Tadalafil precios Lovegra, como curar la disfuncion erectil de manera natural Cialis está disponible como oro dispersables.