Honda Insight 2009

19 ianuarie 2009 de Bogdan Grigorescu

Producătorii japonezii au fost întotdeauna vârful de lance în echiparea autoturismelor de serie cu sisteme de reducere a emisiilor. De câţiva ani, Honda Insight şi Toyota Prius îşi împart premiile, luptându-se umăr la umăr pentru supremaţie în clasa automobilelor ecologice. Acum a venit rândul Hondei să facă un pas înainte, prin lansarea generaţiei 2009 a Insight-ului. Evoluţia aduce de la sine un nou sistem hibrid, mai rentabil ca preţ de achiziţie şi cel puţin la fel de economic ca şi precedentul:4.4l/100km şi 101g CO2/km. Deşi excelent vândut in Statele Unite, se preconizează că Europa va deveni o piaţă la fel de importantă în viitorul apropiat. Referindu-se la Insight, vicepreşedintele Honda Motor Europe, Ken Keir spunea: “Honda a comercializat modele hibrid de mai bine de un secol, dar este prima dată când tehnologia noastră a creat un hatchback în 5 uşi şi cu 5 locuri la un preţ accesibil. Insight combină sistemul hibrid premiat IMA cu un sistem de asistare al conducătorului auto (Eco Assist), oferind astfel clienţilor un automobil cu un consum redus de comustibil. Combinând un motor electric cu unul foarte eficient pe benzină, Insight are nu numai emisii reduse de CO2, cât şi emisii reduse de alte gaze precum N2O (oxid de azot)”.

Din dorinţa de a oferi un spaţiu interior foarte generos şi flexibil, precum şi o aerodinamică bună, inginerii au apelat la conceptul FCX Clarity, prezentat publicului anul trecut. Pentru a maximiza economia de combustibil, japonezii au pus la punct câteva sisteme care acţionează asupra propulsorului şi respectiv dau informaţii privitoare la economie şoferului: vitezometrul îşi schimbă culoarea în funcţie de consumul instantaneu (o funcţie care m-ar scoate din pepeni încă de la primii kilometri, însă foarte utilă pentru obţinerea unui consum minim), iar un computer înregistrează şi analizează porţiunile de traseu cu consum minim, oferind informaţii despre stilul de condus.

Gata cu ecologia! Maşina asta poate mai mult decât să tragă impurităţi pe filtrul de aer şi să scoată oxigen pe eşapament. Cei care râvnesc la ea, trebuie să ştie că nu face rabat de la nicio normă de comfort sau siguranţă pentru a creşte economia. Noul Insight dispune de 6 airbag-uri, desen frontal menit să protejeze pietonii la impact, ABS-ESP combinate cu un centru de greutate coborât şi cruise-control. Latura practică este dată de împărţirea 60/40 a banchetei spate, precum şi de sistemul audio cu conector aux., 6 difuzoare şi volum dependent de viteză. Mai avem în meniu aer condiţionat automat, geamuri electrice, sistem de navigaţie cu comandă vocală, padele pentru schimbarea treptelor de viteză în spatele volanului.

Motorizarea este compusă dintr-un motor termic SOHC de 1,3l (realizat din aliaj de Al. şi cuplat la o cutie cu variaţie continuă – CVT) şi un motor electric de 14cp, situat în podeaua portbagajului, capabil să propulseze singur maşina la regimuri de sarcini mici şi medii. La fiecare decelerare, un redresor încarcă bateriile, evitând pierderea de energie prin efect Joulle (încalzirea discurilor de frână). Honda preconizează vânzări de peste 500.000 unităţi/an iar noi tindem să-i credem, dat fiind că produc maşini hibride de 10 ani (prima generaţie Insight a apărut în 1999).