Scania Irizar PB
9 decembrie 2008 de Bogdan Grigorescu
La „Grei”, pentru prima dată un autocar. A fost lansat în 2002. În 2004 a fost votat „Autocarul Anului”. A fost catalogat la data lansării drept „cel mai confortabil vehicul testat” de către majoritatea publicaţiilor în domeniu. Supranumit „Grand Turismo”-ul autocarelor, Irizar PB oferă o modularitate care satisface orice client: lungime între 11 şi 15 metri, două axe şi posibilităţi nesfârşite de aranjamente interioare şi dotări. Menţionăm aici senzorii de temperatură şi umiditate care monitorizează continuu parametri din interior şi schimbă la fiecare 60 secunde complet (!) aerul din autocar cu aer proaspăt din atmosferă. Excepţionala silenţiozitate (a cărei valoare este mai bună decât a multor berline de lux de pe piaţă), posibilitatea alegerii unuia dintre cele 3 nivele de echipare (Grand Luxe, Luxe sau Standard) şi cabina toaletei cu uşă semicirculară glisantă vin în sprijinul celor menţionate mai sus. Am ajuns la grupul motopropulsor, un „6 cilindri” de 12 litri ce urcă până la 470 CP. Cuplul atinge valoarea de 220 Nm la 1100-1450 rot/min, fapt ce permite porniri fulminante de pe loc şi regimuri relaxate de funcţionare a motorului. Schimbătorul de viteze are 12 trepte şi vine în combinaţie cu sistemul Scania Opticruise şi retarder, asigurând schimbarea vitezelor rapid, fără şocuri şi zgomot, o forţă mai mică de apăsare a ambreiajului şi o frânare mai bună. Cuplu de frânare, de exemplu, atinge valoarea-monstru de 3500 Nm, iar adăugarea ABS-ului controlat electronic face ca sistemul de frânare să devină infailibil. Sistemul electronic de frânare (EBS) brevetat de Scania asigură uzarea uniformă a elementelor de fricţiune la toate roţile, fapt ce permite vizite mai rare la service. Totodată, sistemul include o funcţie care optimizează presiunea de frânare pe fiecare roată în situaţii de panică, după monitorizarea vitezei pedalei de frână şi presiunii aplicate pe ea. Pe scaunul şoferului se găseşte schimbătorul de viteze, care beneficiază de sistemul computerizat Comfort Shift. Acesta asigură schimbarea precisă şi fără efort a vitezelor, forţa de acţionare a manetei fiind amplificată de un sistem electro-pneumatic. Rezultatul final este o manevrare echivalentă schimbătoarelor de pe autoturisme. Închei prin a menţiona izolarea fonică de excepţie care împreună cu clima pe două zone (şofer şi călători) şi radiatoarele de la nivelul podelei fac călătoriile o reală plăcere.
In continuare, va invit sa priviti restul gamei de autobuze/autocare aflate in productia Scania.