Citroen C4 1.6HDi
30 noiembrie 2008 de Bogdan Grigorescu
Interior. Dotări. Funcţionalitate.
Pentru cei care au văzut spotul publicitar al lui C4, facem o precizare: francezii nu au exagerat prea mult. C4 este, într-adevăr, un robot pe roţi. De la funcţiile de pilotaj până la cele de confort, noul Citroen este burduşit cu display-uri, computere şi tot felul de sisteme electronice. Din acest punct de vedere, este un model unic în clasa compactă. Însă nu numai şoferul este tratat regeşte, ci şi pasagerii. Spaţiul în spate este foarte generos pentru cap şi genunchi, graţie atât liniei înalte a caroseriei, cât şi degajărilor de pe spătarele scaunelor din faţă. Totuşi, pasagerii din spate trebuie să se aplece la coborârea din maşină, altfel se vor lovi la cap de cadrul caroseriei, aşa cum au păţit colegii noştri. Coborârea cotierei spate nu permite accesul la portbagaj, drept care pentru a transporta obiectele lungi este necesar rabatarea spătarului banchetei. Spaţiile de depozitare sunt suficiente în spate, existând şi buzunare pe spătarele scaunelor din faţă. Şi în faţă abundă buzunarele precum şi suporturile pentru pahare. Şoferul şi pasagerul din dreapta beneficiază de cotieră centrală reglabilă, însă şoferul va găsi incomod să-şi sprijine cotul pe ea în timp ce schimbă vitezele. Ca şi la noul C5, torpedoul este uriaş şi foarte bine compartimentat. În plus, beneficiază şi de ventilaţie. Tapiţeria gri din velour ni s-a părut foarte rezistentă, însă reţinea prea puternic căldura emanată de corp şi chiar şi cu climatizarea pornită pasagerii au transpirat pe spate.
Materialele de bună calitate care sunt folosite în interiorul C4-lui asigură o călătorie liniştită, iar ambianţa cromatică se ridică la un înalt nivel, prin folosirea nuanţelor de alb, gri şi negru îmbinate cu subtile inserţii de crom şi piele. De fapt, încă de la prima privire, maşina emană un aer rasat, tipic franţuzesc, precum şi linii fluente caracteristice mărcii. La capitolul franţuzisme, încă un amănunt cel puţin interesant: inginerii au colaborat strâns cu creatorii de parfumuri din hexagon şi au echipat noua compactă cu o sticluţă cu esenţă de parfum în sistemul de ventilaţie. Intensitatea aromei poate fi reglată, ambianţa interioară devenind foarte placută.
Viaţa la volan.
Privit de pe scaunul şoferului, habitaclul C4-lui poate stârni controverse. Pentru conservatori, cu siguranţă va părea prea avantgardist. Chiar şi cei mai deschişi la nou vor fi surprinşi de îndrăzneala francezilor. Totuşi, privit cu ochi obiectiv, futurismul liniilor bordului nu deranjează, având chiar un şarm aparte. Există nu mai puţin de patru display-uri, trei dintre ele situate pe consola centrală. Comenzile climatizării, ale instalaţiei audio şi computerului de bord sunt grupate în zona de mijloc a consolei centrale. Partea bună este că se găsesc la îndemâna conducătorului auto. Partea mai puţin bună este că, în cazul computerului de bord, comenzile sunt cam complicate, iar citirea display-ului poate distrage atenţia şoferului de la condiţiile de drum. Totuşi, accesarea comenzilor instalaţiei de climatizare pe două zone este simplă, precum şi simbolurile de pe afişaj. Reglată la temperatura minimă, aceasta face faţă chiar şi celor mai mari temperaturi exterioare, fără să fie solicitată excesiv şi fără să crească exagerat consumul de motorină. Totodată, motorul nu este semnificativ frânat de funcţionarea climatizării. Şoferul va fi încântat de suprafaţa acoperită de ştergătoarele de parbriz, cu cinematică de tip fluture. Instalaţia audio primeşte coeficientul „suficient” pentru sunetul oferit. Comenzile de pe consola centrală sunt dublate pe coloana de direcţie, adică în mijlocul volanului. Poate vă întrebaţi de ce nu am scris „pe volan”. Ei bine, pentru că volanul se mişcă independent de discul din centrul lui, care este solidar cu bordul, adică fix. Citroen a venit, deci, cu un element revoluţionar, aşa cum ne-a obişnuit de-a lungul timpului. La acest capitol de elemente unice, remarcăm încă două, pe care le-am detaliat la testarea noului C5: farurile direcţionale cu xenon, care se rotesc în direcţia în care şoferul virează, pentru a îmbunătăţi vizibilitatea în curbă, respectiv sistemul de detectare şi avertizare la depăşirea din neatenţie a liniei continue sau întrerupte de pe axul şoselei. Pentru fericirea şoferului, C4 este dotat cu senzori de parcare, care avertizează la apropierea excesivă de obstacole, senzori de ploaie care activează ştergătoarele de parbriz şi senzori de luminozitate, care aprind faza scurtă la lăsarea întunericului sau la parcurgerea de tuneluri. Dacă adăugăm şi airbag-urile frontale şi laterale, ABS-ul, ESP-ul şi AFU (Asistenţă la Frânarea de Urgenţă) precum şi regulator de viteză şi pilot automat, avem imaginea completă a celei mai dotate maşini din clasa compactă.
Grupul motopropulsor.
Oferta de motoare pentru noul C4 include Diesel-uri de 1,6 l (92 şi 110 CP) şi respectiv 2,0 l (136 CP). Noi am testat motorul de 1560 cm³ în varianta de 110 CP. Trebuie spus că impresia pe care ne-a lăsat-o a fost de lucru solid, bine făcut. Pentru a crea un motor silenţios şi puternic, francezii au apelat la turbina cu geometrie variabilă şi la tehnologia multivalvă. Cuplul de 240 Nm este suficient pentru greutatea maşinii, dar inginerii au mai pregătit o mică surpriză: în ultimele trei trepte de viteză, la „culcarea” pedalei de acceleraţie, se activează o funcţie de boost care adaugă celor 240 Nm un surplus de 20 Nm. Astfel, reprizele sunt mai rapide, iar condusul devine o adevărată plăcere. Cu toate acestea, spre deosebire de alte diesele de pe piaţă, la 1000 rot/min motorul este astmatic, făcând eforturi în a menţine constantă viteza în pantă, chiar şi în treapta a 2-a. Consumul se încadrează în valori normale pentru un MAC, media în oraş situându-se la 7 l/100 km. La depăşirile rapide, golul turbo este practic insesizabil, ceea ce conferă un sentiment de siguranţă şoferului. În general, avem de-a face cu un motor de încredere, silenţios şi puternic. Cutia de viteze are rapoartele etajate corect, schimbătorul fiind per ansamblu uşor de manevrat, cu o mică rezervă la cuplarea primei trepte de viteză, pe care o înţelegem, dat fiind că este o maşină de test. Nu sunt probleme în a rula cu viteze mari, de ordinul a 150 km/h. Graţie vitezometrului cu afişaj electronic, putem afirma că am atins exact 188 km/h, în condiţiile unei lipse aparent surprinzătoare de zgomot. De ce aparent surprinzătoare? Coeficientul de rezistenţă la aer este de numai 0,28, iar uşile au chedere duble. Antifonarea caroseriei este ireproşabilă, doar zgomotele generate de trecerile peste gropile adânci făcându-se simţite în habitaclu discret.
Dinamică. Performanţă.
În pofida înălţimii apreciabile a caroseriei, ţinuta de drum este foarte bună. Un rol crucial l-au jucat excepţionalele anvelope Michelin 205/50 ZR 17, super-sportive, ce au oferit o aderenţă remarcabilă în toate condiţiile de trafic. Trebuie spus că în virajele strânse, la menţinerea motorului în regim de cuplu maxim, atât anvelopele cât şi ESP-ul au de furcă cu menţinerea aderenţei. În linie dreaptă şi la virajele largi, stabilitatea maşinii este demnă de renumele mărcii. Trasa „desenată” de şofer este menţinută cu uşurinţă şi numai rafalele puternice de vânt din lateral fac necesare uşoare corecturi din volan, din cauza suprafeţei laterale înalte. Frânele sunt bine dimensionate şi conferă deceleraţii impresionante, chiar şi în viraj, fără probleme în păstrarea trasei. Noul Citroen iubeşte porţiunile virajate, atacate în viteză, precum şi porţiunile de autostradă, datorită suspensiei rigide şi pneurilor sport, mai puţin gropile, din aceleaşi considerente.
Concluzionând, cu 19950 € DDP se poate achiziţiona un autoturism compact, dar spaţios cu dotări de confort şi siguranţă complete, fabricat de cea mai avangardistă firmă franţuzească: Citroen.
D’orthodontie ultra-haute qualité ou tout aussi efficace, la version générique est disponible dès aujourd’hui sans prescription. Les consommateurs peuvent également choisir parmi une Wast-Pharmacie pilule, le premier point consiste à faire connaitre votre sexe car le médicament est uniquement destiné aux hommes.