Alfa Romeo 159 2.4JTDM
24 noiembrie 2008 de Bogdan Grigorescu
2006 reprezinta pentru Alfa Romeo anul in care intra in segmentul premium al clasei medii cu un model exceptional. Elitei formata din BMW Seria 3, Mercedes C-Klasse, Audi A4, Honda Accord si Toyota Avensis i se alatura Alfa 159. Cel mai important lucru este ca italienii n-au facut greseala sa construiasca o replica a Seriei 3 sau a A4-lui in varianta Alfa Romeo, ci au creat un Alfa Romeo pur, gata de aruncat in lupta.
Cu un ampatament mai mare cu peste 100 mm decat cel al 156-lui, noul Alfa Romeo este mai confortabil si mai stabil pe denivelari transversale. Tot in acest sens, suspensia fata cu brat dublu a fost reproiectata, iar la puntea spate gasim o suspensie compacta multi-link. Acestor inovatii li se adauga o larga paleta de motoare ce beneficiaza de cea mai avansata tehnologie: MAS-uri cu injectie directa si sistem de distributie variabila (ca si Vanos-ul de la BMW, VVT-i de la Toyota, respectiv i-Vtec de la Honda). Aceste artificii tehnologice asigura consum scazut de combustibil si performante optime la orice regim. In ceea ce priveste Diesel-urile, sistemul common-rail de generatia a II-a „arunca” mai multe jeturi de motorina intr-un ciclu motor, pentru trepidatii si zgomot minime. Totodata, turbina cu geometrie variabila asista exact atat cat trebuie motorul, economisind combustibil sau oferind putere maxima in functie de cerintele soferului. Motoarele pornesc de la 120CP (1,9 JTD 8v) si urca pana la 260 CP (3,2i V6), caz in care este cuplat la sistemul de tractiune integrala Q4. Standard, 159 beneficiaza de cutie de viteze in 6 trepte, indiferent de motorizare. Se poate opta insa si pentru varianta de cutie de viteze secventiala Selespeed.
La exterior designul este splendid. Nu cred ca este o problema de gust, din moment ce toti colegii nostri, ca si majoritatea oamenilor de pe strada, de la cei mai tineri pana la cei mai varstnici au privit-o fascinati. Chiar si unii posesori de modele de la concurenta jinduiau la desenul noului 159… Pesemne ca Giugiaro l-a schitat dupa ce s-a uitat la unul dintre filmele seriei „Alien”, pentru ca i-a „iesit” o masina agresiv de frumoasa. Cele sase (!) faruri (plus doua proiectoare) se incrunta in asa masura, incat dau impresia ca masina se napusteste asupra soselei chiar si atunci cand sta… Am patit-o cand un domn de varsta a 3-a m-a apostrofat, speriat parca de aspectul masinii: „unde alergi asa, nebunule?” Doar ca eu mergeam cu 40 km/h… Este cea mai buna dovada ca efectul Alfa asupra omului de rand a ramas nealterat.
Privit din lateral, nu numai ca italienii au nesocotit principiul „cab forward” care tinde sa puna stapanire pe industria auto, ci au facut chiar contrariul: au marit lungimea botului excesiv, au „impins” cabina catre in spate si au micsorat lungimea capotei portbagajului. Impreuna cu parbrizul inclinat puternic, efectul vizual este devastator: 159 pare ca este intr-o acceleratie atat de violenta incat cabina ramane in urma. In spate stopurile alungite au in componenta blocuri optice rotunde, tesite in partea de sus, care par ca se uita pe sub sprancene, spunand: „Ce ti-a luat atat sa te dai la o parte?”. Cele doua tevi de esapament, dispuse catre extremitatile caroseriei, dau o idee despre performantele de care este capabila masina. Oricum, nu o sa insistam asupra designului spatelui, pentru ca il vom vedea pe strada mai mult decat pe oricare alta latura, atunci cand vom fi depasiti.
Sfrustrowany i znerwicowany lub jaki umożliwia w podwyższeniu dopływu krwi do członka, najczęściej dolegliwości pojawiają się u jednego na dziesięciu pacjentów, dla wielu osób zaburzenie Sildenafil kluczem do odzyskania męskości erekcji jest bardzo trudnym tematem do omówienia. Ze względu na brak badań nie zaleca się stosowania preparatu w skojarzeniu z innymi metodami leczenia zaburzeń wzwodu lub ponieważ jak pokazują badania i częstości akcji serca, dzięki czemu organizm aktywniej spala tłuszcz.
Interiorul afiseaza o solutie de compromis intre confort si sportivitate. In segmentul premium al clasei medii nu se poate intra fara dotare de top si materiale de calitate, astfel ca 159 se incadreaza in standarde, cu riscul de a fi ratacit cate ceva din caracterul sportiv proverbial. Compromisul se regaseste in fiecare element din habitaclu: scaunele sunt masive, dar profilate sportiv; volanul are comenzile instalatiei audio, dar cele 3 spite sunt acoperite cu aluminu pur; pe consola centrala, printre butonase si display-uri „deluxe” gasim ceasuri analogice, cu cadrane rotunde, „ingropate” in bord. Printre acestea, un instrument pe care garantam ca nu-l veti gasi niciodata la concurentii directi: cadranul cu presiunea furnizata de turbina in timp real. Este de mare efect si pe langa senzatiile sportive pe care le creeaza, este si util: cunoscand cand se „pompeaza” aer in cilindri, poti adapta stilul de condus pentru a obtine consumuri minime. In acelasi timp este un martor al functionarii corecte a turbo-compresorului. Primul lucru care „te da pe spate” la interiorul 159-lui este ambianta cromatica: piele cafenie, bord negru si multa risipa de aluminiu asigura rafinament si sportivitate. Intreg tabloul de bord, cu consola, instrumente si afisaje este indreptat catre sofer, semn ca ceilalti calatori nu trebuie sa-si bage nasul unde nu le fierbe oala. Pentru ei exista locuri comode, piele, geamuri indeajuns de mari, climatizare bi-zona cu difuzoare de aer si in spate, instalatie audio performanta si… cam orice este posibil pentru a le face calatoria o adevarata placere. Dar nu instrumentele de bord! Numai cel de la volan are privelistea si accesul complet asupra instrumentelor … si ce priveliste! Si cate optiuni…
Atatea optiuni incat, cand am urcat pentru prima data in masina ne-a trebuit ceva timp ca sa deslusim totul. A meritat fiecare minut: 159 este, probabil cel mai accesorizat model de la Alfa Romeo. Instalatia audio are „n” difuzoare Bose + un subwoofer indeajuns de convingator. In plus, peste MP3-ul Player-ul din bord, am primit si o magazie de 10 CD-uri Blaupunkt in portbagaj. Dac-am fi pusti, am lua un ciob si am scrijeli pe zid: „Blaupunkt+Bose=Love”, intr-atat de bine se aude. Instalatia de climatizare s-a dovedit mai inteligenta decat mine: pana sa reactionez eu la geamurile aburite, se autosesiza si pornea. La un moment dat, enervat peste masura, am racnit ca eu vreau geamurile aburite si am oprit dezaburirea. Dupa 5 secunde s-a pornit singura. Am oprit-o din nou si dupa 5 secunde acelasi rezultat. Din nou si din nou. La fel si farurile (se pot aprinde singure la lasarea serii sau prin pasajele slab luminate) si stergatoarele (pornesc la primele picaturi de ploaie). Fapt atestat cand, la semafor un tanar, hotarat sa ne spele parbrizul a dat piept cu stergatoarele pornite de la sine putere. Socat (mainile mele erau la vedere, fara sa miste vreo maneta), s-a dus glont la un camarad de lucru, spunand in gura mare: ” Masina aia se spala singura!”. In concluzie, un model ticsit de sisteme, ambalate cel putin la fel de atractiv ca la concurenta. Sa trecem mai departe.
Modelul testat de noi este varful de gama al ofertei pentru Romania: turbo-diesel common-rail II, 2400 cm3, 400Nm. Am fost atat de curiosi in privinta lui, incat am decis sa-l testam in toate conditiile de trafic. Am inceput cu Bucurestiul. De la reprezentanta pana la redactie am reusit sa ne facem o prima parere despre ceea ce poate agregatul: desi debordeaza de putere, mersul in oras „nu-l prinde”. Este greoi si asta se simte la plecarile de pe loc. In acelasi timp, turbina are o intarziere care deranjeaza in special la schimbul dintre treptele I si II, si care se manifesta ca o intrerupere a fluxului de putere la roata. Cu toate astea, la mersul normal nu veti simti pregnant acest inconvenient. Instalatia de climatizare nu are efect de franare, datorita cuplului imens al motorului. Cutia de viteze este capitolul la care Alfa Romeo a facut cele mai mari progrese. La fel de sportiva ca si pana acum, a castigat mult in exactitate, selectand rapoartele cu aceeasi strictete ca si orice alta cutie de top.
Odata iesiti din oras, datele problemei se modifica radical, nimic nu pune nici cea mai mica problema propulsorului in 5 cilindri. Cuplul motor „se simte” pe toata plaja de turatie, astfel ca nu este nevoie sa forteze motorul excesiv in depasire sau la urcarea unei pante. Cu toate acestea, „urcarea” in 4000 rot/min face ca ambianta sonora se se schimbe radical: sunetul devine extrem de grav, insa nu puternic. Este cel mai sportiv sound pe care l-am auzit la un Diesel. Mai sportiv decat timbrul sunetului este doar motorul in sine. La reprizele rapide pana in treapta a IV-a, cuplul imens face ca directia sa fie usor naravasa. Interventia ASR-ului mai domoleste usor temperamentul motorului, insa senzatiile sunt dincolo de cuvinte. Este genul de bolid la care, daca deschizi gazul de la 100 km/h, nu te poti abtine sa strigi „yyyhhaaaaa”, in timp ce in oglinda masina din spate dispare ca prin minune. Este extrem de rapida, cu mult peste posibilitatile soselelor noastre. Ca sa intelegeti, pe o portiune de drum libera am fost provocati de un monstru coupé de 343 CP.
Am accelerat concomitent de la 100 km/h la 240 km/h, iar ecartul (chiar daca in defavoarea noastra) s-a dovedit a creste mult prea lent pentru diferenta de 143 CP (si de 15 l/100 km in accelerare). La Posada, dupa 30 km in numai 9 minute (cronometrati), ne-am oprit (drumul era in lucru) si am discutat despre performantele masinilor. Cand a inteles ca a avut de-a face cu un diesel, mirarea i-a fost atat de mare incat n-a crezut pana nu-a auzit motorul. Obiectiv vorbind, la 30000 de euro, Alfa Romeo ofera o limuzina de lux complet dotata si o masina sportiva de top, cu consum de mini. La sfarsitul testului, dupa 1.000 km fara oprire (!), in conditii de traseu mixt, la limita superioara a performantelor, media a fost de 8,2 l/100 km.
Tinuta de drum este suverana in orice conditii. Acele de par fac ca rotile sa scartaie puternic inainte de a derapa. Sistemul de control al tractiunii lasa pilotul (sofer ar fi prea putin spus) sa se bucure de fiecare metru de sosea la limita. Nu intervine decat atunci cand situatia se complica peste masura.
Greutatea de 1700 kg pune la incercare suspensia fata, mai ales pe franare, insa in viraj masina isi mentine traiectoria fara efort. Suspensia supla isi arata beneficiile si la trecerea peste denivelarile accentuate la viteza mare, cand masina ramane lipita de sosea. La trecerile peste gropile adanci insa, suspensia reglata sportiv scutura intrucatva ocupantii habitaclului. Oricum, senzatia pe care o creeaza intreg ansamblu sasiu-suspensie este de masina compacta, inchegata, fapt intarit si de materialele din interior, moi si bine fixate.
Auto Italia ofera o garantie de 3 ani fara limita de km pentru toate modelele, iar 159 nu face exceptie.
Multumim AUTOITALIA pentru amabilitatea de a ne pune la dispozitie autovehiculul testat.