Bolizi care au facut istorie

28 ianuarie 2010 de Bogdan Grigorescu

Continuăm prezentarea supersportivelor de top cu două modele de excepţie, aparţinând şcolilor germană şi americană.
Riposta teutonilor la ofensiva declanşată de italieni a fost fulgerătoare.

Pe porţile uzinei Porsche AG. a ieşit, în 1986, primul 959. Prezentat în ’85 la Salonul Auto de la Frankfurt, noul model a devenit imediat celebru. Caroseria a păstrat tuşele caracteristice Porsche, dar desenul exotic a fost un mare succes. De departe cel mai spectaculos element al 959-ului a fost motorul. Avea capacitatea cilindrică la jumătate faţă de modelele concurente, însă gadget-urile tehnice i-au asigurat performanţe demne de bolizii de competiţie.

Din 2850cm3, inginerii de la Porsche au „stors” 450 cp (158 cp/l!), cu ajutorul a două turbocompresoare şi a celor 4 supape/cilindru. Chiulasa era răcită cu lichid, în timp ce blocul motor cu aer. Ungerea se realiza prin intermediul mai multor pompe de ulei. Uleiul este aspirat prin intermediul a 5 (cinci!) sorburi către pompa de ulei, din cauza acceleraţiilor laterale enorme de care era capabil modelul. Se spune că puteri de peste 600 cai ar fi fost atinse în mod normal prin modificarea propulsorului (>210 cp/l)1. Pentru a susţine bijuteria de sub capotă în atingerea performanţelor astronomice, şasiul a fost creat din materiale ultra-uşoare şi foarte rezistente aluminiu, aromid (fibre di kevlar şi tworon) precum şi nomex (nylon aromatic ignifug)… Denumiri rupte din Odiseea Spaţială, pentru performanţe imposibil de imaginat acum peste 20 de ani… Echipat pentru stradă, fără a face rabat de la luxul obişnuit, 959 cântărea 1450 kg.

Transmisia a fost manuală indiferent de echipare, cu 6 trepte şi sistem 4×4. „Suta” era atinsă: după numai 3,7 s, 160 km/h în doar 8,3 iar 200 km/h 12,7 s! Cifre fenomenale impun respect, indiferent de adversar. Mai mult, 1 km cu start de pe loc era acoperit în 21,6 s, iar sfertul de milă după numai 11,8 s (202 km/ h). Toate acestea în condiţiile unei viteze maxime de aproape 340 km/h… În 1986 la Rally-Raid-ul Paris Dakar, 959 a terminat pe primele două poziţii, fapt care atestă caracteristicile principale ale modelului: fiabilitate, performanţă, adaptabilitate. Preţul iniţial de vânzare s-a situat în jurul a 230.000 USD, dar astăzi un exemplar poate valora chiar şi un milion USD! Dintre posesorii celebri de 959, remarcăm nume precum Jerry Seinfield (care 1-a cumpărat pentru 700.000 USD) şi Bill Gates.

…America… tărâmul tuturor posibilităţilor. În limbaj auto, expresia s-ar traduce simplu prin Cobra, Corvette, Mustang sau Viper. Dar dincolo de ele, cel mai spectaculos reprezentant de dincolo de ocean rămâne Ford GT40. Denumirea trădează informaţii clare despre maşină: GT (Grand Tourisme) reprezintă categoria la care a fost proiectat să concureze modelul, iar 40 înălţimea caroseriei în inci (l,02m!).

Supercar-ul a fost conceput după discuţiile eşuate dintre Ford şi Ferrari, în urma cărora americanii ar fi trebuit să cumpere drepturile asupra căluţului cabrat. Supărat de eşec, Henry Ford II a decis să producă propriul supersport, cu care să-i ridiculizeze pe italieni în cursa de 24h de la Le Mans (Ferrari făcea legea în acea perioadă). S-a aliat cu Lola (manufacturier ce folosea în competiţii motoare Ford V8) şi pe 1 aprilie 1963 au prezentat la Londra primul exemplar Ford GT40, echipat cu motor de 4,2 litri. După ce a abandonat în primul an la Le Mans, următoarea ediţie a terminat cu toate exemplarele pe primele 3 poziţii. Ca supercar de stradă, GT40 a fost produs în 4 generaţii, pe care s-au succedat motoare şi elemente diverse de design.

Prima generaţie (Mkl) a fost propulsată de motoare de 4,7 l (nu 4,2, precum prototipul), folosite şi la echiparea Mustang-ului. De asemenea, au existat şi variante roadster omologate pentru stradă, iar indiferent de tipul caroseriei, aceasta era construită din aluminiu. Odată cu apariţia celei de-a doua generaţii (Mkll), motorul a luat în dimensiuni, ajungând la … 7 litri! Pe modelul Ford Galaxie, el dezvolta 425 cp (sau, ulterior, 612 cp), fiind cel mai puternic motor cu care americanii au echipat vreodată un automobil de serie (Galaxie). Generaţia a 3-a (MklII) a fost produsă şi echipată numai pentru circulaţia stradală, fiind fabricate doar 31 de exemplare. A fost cea mai comodă dintre generaţii, fiind diferită de primele două prin cele 4 faruri şi prin partea din spate, lungită pentru a face loc unui portbagaj.

Mai mult, monstruosul motor de 7 litri a fost înlocuit cu 4,7-le de 335 cp, suspensiile au fost „înmuiate”, iar volanul s-a mutat pe stânga şi schimbătorul pe mijloc. Ultima variantă (Mk IV) a folosit acelaşi motor de 7,0 litri de la Mk II, însă întregul şasiu a fost complet diferit. Spre deosebire de primele 3 generaţii, asamblate în Marea Britanie, ultima variantă a fost contruită în USA, de către Caroll Shelby.