SUV-ul Anului 2011

15 noiembrie 2010 de Bogdan Grigorescu

BMW X3: SUV german premium, X3 oferă stil, performanţe dinamice şi economie de carburant de top. Sistemul X Drive (testat de noi aici) asigură un compromis excelent între comportamentul la limită pe virajele rapide şi utilizarea în regim off-road. Gama de motorizări este compusă dintr-un diesel de 2 litri şi 184cp şi un benzinar biturbo de 3.0l şi 306cp. În timp ce MAC-ul permite „atingerea sutei” în 8.5s şi reuşeşte o medie de 5.6l/100km, MAS-ul transformă X3-ul într-o super-sportivă, făcându-l să sprinteze până la 100km/h în 5.7s. Din păcate, indiferent de echipare, preţul de achiziţie este foarte mare comparativ cu concurenţa directă şi nu justifică diferenţa de prestaţii la toate capitolele. Pentru motorizarea de 2.0D şi 143cp preţul este de 38000€, în timp ce diesel-ul de 286cp costă aproximativ 55.000€.

Dacia Duster: Primul SUV românesc se distinge de concurenţă prin preţul neobişnuit de scăzut. Cu toate acestea, în echiparea de bază (10950€) clientul nu primeşte nici geamuri electrice, nici aer condiţionat. Ca să nu mai vorbim de transmisie integrală. Pentru sistem 4×4 mai trebuie să scoateţi din buzunar încă 2150€. Dacă plănuiţi ieşiri off-road, veţi fi surprinşi de capacitatea de căţărător a Duster-ului: cuplaţi „Auto” sau treceţi direct în „Lock” şi diferenţialele coroborate cu treptele scurte ale cutiei de viteze vă vor ajuta să treceţi munţii. La viteze de autostradă să nu vă mire consumuri de 9-10l/100km/h în cazul motorizării pe benzină, de aceea diesel-ul este o opţiune mai bună (la toate SUV-urile, în general). Ce face din Duster un învingător? Faptul că indiferent de echipare, la acelaşi preţ nu veţi primi un alt SUV care să se compare la multe capitole cu modelul autohton.

Ford Kuga: Poate cel mai mare atu al modelului este ţinuta de drum: fie că rulează în oraş, fie că negociază la limită acele de păr, suspensia McPherson faţă (şi multilink spate) se comportă exemplar. În regim off-road, Kuga este uşor penalizat de garda la sol mică, însă propulsorul de 2 litri cuplat via „6 trepte” la un sistem AWD Haldex asigură o tracţiune foarte bună. Calitatea construcţiei şi spaţiul interior sunt de primă clasă. Preţul porneşte (în varianta 4×2) de la 25.300€, în timp ce 4×4-ul „pleacă” de la 28.132€.

Honda CR-V: Suv-ul japonez are drept principal atu fiabilitatea. Calitatea asamblării este foarte bună, fără luft-uri între panouri şi lasă impresia de soliditate. Motorul diesel de 2.2l are suficient cuplu încât să permită depăşiri rapide şi căţărări pe rampe abrupte. Treapta a 6-a este lungă şi pune excelent în valoare potenţialul motorului, facilitând un consum minim pe autostradă. Cu un preţ ce porneşte de la 28.500€ (diesel), CR-V este dezavantajat de două aspecte majore: taxe crescute (motor de peste 2 l) şi faptul că intră în noul an cu un facelift, fără a fi un model 100%nou.

Hyundai iX35: L-a înlocuit pe Tucson. Arată mult mai dinamic comparativ cu acesta, dar şi comparativ cu concurenţa. La interior, aspectul şic se menţine graţie consolei centrale excelent desenate, precum şi designului feţelor de uşi, diferit de ceea ce ştiam cu toţii. La ergonomia interiorului ar mai fi de lucru, acesta fiind preţul plătit pentru stilul interesant. Spaţiul interior este suficient de mare pentru a-l propulsa pe iX35 în topul SUV-urilor mici. Tot acest confort îşi cere preţul la pompa de motorină şi îi creează modelului coreean un uşor handicap la negocierea virajelor la limită. Off-road, aceeaşi greutate mare îl penalizează uşor.

Hyundai Santa Fe: Modelul coreean intră în noul an retuşat. Ceea ce au făcut coreenii cel mai bine, a fost să creeze un motor ce poate concura cu cele japoneze şi europene de la egal la egal. A „scoate” aproape 200 cai dintr-un diesel de 2.2l nu e la îndemâna oricui. În categoria motoarelor de 2.2l, acesta este cel mai compact, uşor şi puternic agregat. Încă un amănunt de luat în seamă: până la Santa Fe, numai Toyota, General Motors şi Ford îşi construiau cutiile de viteze cu 100% mijloace proprii. De acum şi Hyundai o face. Într-un test demonstrativ, modelul a reuşit un excelent 5.1l/100km! Pe şosea nu este cel mai agil, din cauza greutăţii mari şi a centrului de greutate înalt, dar este, cu siguranţă, unul dintre cele mai confortabile SUV-uri. În teren accidentat, graţie diferenţialului blocabil, reuşeşte să facă faţă cu succes provocărilor extreme. Cu un preţ ce va porni, probabil, de la 20.000€, Santa Fe este un concurent extrem de incomod pentru SUV-urile consacrate.

Jeep Grand Cherokee: De ani de zile, Grand Cherokee este emblema off-roaderelor. Unde restul SUV-urilor termină, acolo începe să se simtă în elementul său americanul. Viitorul model este la fel de lipsit de compromisuri cum a fost întotdeauna. Sistemul de tracţiune integrală permite … orice., de la varierea gărzii la sol şi asistenţa la coborârea pantelor, până la alegerea tipului de teren (asfalt, nisip/noroi, stâncă etc.). Desenul interiorului este tipic american: consolă centrală masivă, cu butoane aranjate „la rând”, fără artificii de design. Portbagajul este mai mare cu 19% decât la modelul precedent, graţie ampatamentului crescut. Deci spaţiu din plin. Graţie cutiei automate cu rapoarte lungi şi antifonării excelente, modelul 2011 este un excelent cruiser. Îl depunctează consumul de carburant şi filosofia, uşor neadecvate pentru piaţa românească.

Kia Sorento: din faţă – tinerească. Din spate – convenţională. La interior ergonomică şi spaţioasă. Sub capotă acelaşi motor ca şi la Santa Fe: 2.2l diesel şi 197cp. Sorento are deci toate premisele create pentru a ajunge best-seller. Cu toate acestea, la 33.000€ nu este tocmai ieftină. Pe şosea, greutatea redusă cu peste 200kg faţă de modelul precedent o face mai plăcută la condus, însă în limitele unui SUV mare. Off-road, tracţiunea integrală cu diferenţial blocabil o scoate din multe probleme, însă un reductor lipseşte.

Kia Sportage: Culori şi forme tinereşti, nonconformiste aduce Sportage în clasa SUV. Din orice unghi este privită, coreeana arată excelent. În interior – aceeaşi poveste. Şi ergonomia excelentă, şi materialele de calitate susţin designul. Păcat de spaţiul de pe banchetă, sacrificat în favoarea portbagajului. Motorul de 2.0l diesel (136cp) este bun, dar nu la nivelul fruntaşelor din clasă. Suspensia setată moale, absoarbe excelent denivelările, dar amplifică ruliul pe viraje. Preţul este comparabil cu al modelelor concurente: 17.360€ (1.6i, 4×2) şi 23.296€ (2.0D, 4×4).

Mitsubishi ASX: ASX este răspunsul japonezilor de la Mitsubishi în clasa SUV compact. Dată fiind experinţa în domeniul tracţiunii integrale (de la Lancer Evo la Pajero), ASX se comportă neutru pe viraje şi foarte bine pe teren accidentat. Deşi reglată sportiv, suspensia nu zdruncină puternic pasagerii. Interiorul, tipic Mitsubishi, nu impresionează prin desen, ci doar prin materialele folosite. Motorizarea este excelentă: 1.8l diesel, 150cp. Deşi performanţele dinamice sunt la nivelul motoarelor de 2l, taxele sunt mai mici, graţie capacităţii cilindrice. Preţul pleacă de la 16.662 (1.6i, 2WD) sau 24.404€ (1.8D, 4WD).

Nissan Qashqai: Poate cel mai emblematic SUV compact este Nissan Qashqai. Străluceşte prin compromisul excelent între confort şi agilitate, dar ar putea sta mai bine la spaţiu interior. Arată şic, atât la exterior cât şi în habitaclu. Şi cum şic nu înseamnă neaparat practic, aş fi preferat ca scaunele să fie un pic mai mari şi mai joase. Motorul diesel face o treabă excelentă în combinaţie cu schimbătorul manual în 6 trepte, iar suspensia nu suportă critici de vreun fel. Comportamentul pe şosea este dublat de cel în teren accidentat (Nissan este specialist off-road), cu rezerva gărzii la sol. Pleacă de la 18.000€ (1.6i, 4×2) sau de la 26.102€ (2.0D, 4×4).

Toyota Land Cruiser: Ce se poate spune despre paquebot-ul japonez? A împlinit 60 de ani de existenţă. Capacitatea de trecere peste orice tip de teren este arhicunoscută. Este un off-roader în adevăratul sens al cuvântului: suspensie hidraulică (aderenţă optimă pe denivelări), asistenţă pentru orice suprafaţă, la pantă şi rampă, afişarea unghiului de virare al roţilor din faţă, chiar şi a tuturor zonelor din jurul maşinii (via 4 camere video), pe dispay. Pe şosea, suspensia hidraulică blochează mişcarea roţilor pe spate, la virajele luate la limită (pentru reducerea ruliului), în timp ce echiparea cu sistem de amortizare pneumatică pe spate are grijă de confortul pe drumurile denivelate. La interior numai materiale nobile: piele, lemn şi aluminiu. Desenul este impunător, iar dotările de top. În faţă, diesel-ul de 3l prinde puterea maximă la 3400rot/min. Deci uzuri minime. Mai mult, consumul mediu este de 8.1l/100km. Şi pentru a încheia, preţul de start este 49.803€.

Toyota RAV4: SUV-ul nipon face totul bine. De la motorizare la dotări, nu sunt multe reproşuri de adus. Propulsia este asigurată de un 2.0VVT-i şi un 2.2D ce combină performanţele crescute cu emisiile minime. Diesel-ul de 177cp este cunoscut pentru fiabilitate şi dinamică. Pe şosea, RAV4 se comportă ca un autoturism: are control de stabilitate (VSC), control al tracţiunii (TRC), suspensie faţă McPherson şi suspensie spate independentă. Se caţără bine, mai ales echipată cu motorul diesel. Distribuţia cuplului se face foarte prompt, pentru aderenţă optimă off-road. Preţurile încep de la 24.578€ (2.0i, 4×2) sau 34.2488€ (2.2D, 170cp, 4×4), fapt care face din RAV4 o maşină din eşantionul de mijloc al clasei.