ABC-ul anvelopelor

15 noiembrie 2008 de Bogdan Grigorescu

SCURT ISTORIC

Roata reprezintă, cu siguranţă, una dintre cele mai importante invenţii din istoria omenirii. Această afirmaţie este argumentată prin faptul că, în zilele noastre, nu există domeniu în care să nu fie implicată, într-un fel sau altul, banala roată. Când spui roată, însă, inevitabil gândul te duce la autovehicul, iar una dintre componentele de bază ale roţii autovehiculului este pneul.

Încă din cele mai vechi timpuri, în Egipt, anvelope confecţionate din piele erau ataşate cadrelor de roţi din lemn, pentru a le proteja de drumurile denivelate şi pietruite. Aceasta a fost unica soluţie timp de peste 3000 de ani. în anul 1845, inginerul scoţian R.W. Thompson a proiectat şi construit prima anvelopă pneumatică din lume. Aceasta a fost unica soluţie timp de peste 3000 de ani. în anul 1845, inginerul scoţian R.W.Thompson a proiectat şi construit prima anvelopă pneumatică din lume. Aceasta era realizată dintr-o ţesătură protejată de piele naturală, care adăpostea un tub plin cu aer, denumit ulterior cameră. Problemele legate de rezistenţa şi costuri fiind prea mari, invenţia nu s-a bucurat de succes. în anul următor, britanicul Thomas Hancock a fabricat un „cauciuc solid” care înconjura roata, protejând-o şi având efecte benefice la confortul călătoriei.
După mai bine de 40 de ani, în 1888, J.B.Dunlop a perfecţionat ideile predecesorilor săi, inventând anvelopa, într-o formă în care se găseşte şi astăzi. Deşi conceptul anvelopei a rămas neschimbat, pe parcursul anilor, evoluţia acesteia a dat naştere unor produse adaptate la condiţii de drum şi mediu variate, fiind într-un proces perpetuu de perfecţionare.

Clasificare

Diversitatea la care s-a ajuns în prezent, face necesară clasificarea anvelopelor după anumite criterii. Dacă un prim criteriu este perioda din an în care pot fi utilizate, atunci există pneuri „de iarnă”, „de vară” şi „all weather” (sau „all seasons” -pentru toate anotimpurile).

La anvelopele de iarnă, banda de rulare este foarte bogată în canale fine, transversale, cu rol în creşterea aderenţei, fapt demonstrat şi de imaginea alăturată. Materialul din care sunt confecţionate pneurile de iarnă este foarte moale şi flexibil, fapt ce permite atingerea rigidităţii optime la temperaturi scăzute. Altfel spus, cu căt temperatura este mai scăzută, cu atât performanţele pneului sunt mai bune. Totodată pentru zonele cu ierni foarte aspre şi bogate în zăpadă, marii producători au în ofertă pneuri cu crampoane, care conferă aderenţă maximă pe zăpadă şi gheaţă.
Denumirea de „anvelope de vară” este uşor impropie, din cauza faptului că perioda de utilizare a acestora nu este doar vara, ci şi primăvara şi toamna. Datorită regimului de funcţionare, ce implică temperaturi înalte, materialul utilizat la fabricarea acestora este dur. Trebuie precizat că, în zilele toride de vară, temperatura unui pneu în mers poate ajunge la 60 grade Celsius.

Complexitatea factorilor de mediu (ploaie, caniculă, frig, etc.) şi a tipurilor de suprafeţe de rulare (asfalt, noroi, gropi, uscat, umed, etc.) implică adaptarea unui desen elaborat al benzii de rulare a pneului. Alţi factori ce influenţează desenul benzii de rulare, sunt : manevrabilitatea, economia de combustibil şi silenţiozitatea. Pentru că au o arie de utilizare atât de răspândită, pneurile de vară au fost perfecţionate continuu, ajungând ca în prezent să fie la rândul lor, de mai multe tipuri : regular, economic, sport şi offroad.
Anvelopele regular oferă un confort sporit călătorilor, datorită taliei înalte (70,80). Sunt cel mai ieftin tip de anvelope, fiind, datorită acestor caracteristici, şi cele mai răspândite în circulaţie. Tipul „economic” conferă un consum redus de carburant autovehicului, datorită reducerii forţelor de rezistenţă la rulare. Prin utilizarea unui tip de cauciuc care nu aderă la suprafaţa de rulare la fel de puternic ca în cazul celorlalte anvelope şi printr-un model al striaţiilor corespunzător unei suprafeţe de contact mai reduse, sunt îndeplinite cele mai importante două criterii necesare obţinerii unui consum redus de combustibil.

Anvelopele sport sunt cele cu aderenţa cea mai bună, cu talia cea mai joasă şi implicit cu cea mai ridicată manevrabilitate dintre toate tipurile. Aderenţa optimă este rezultatul unei suprafeţe mari de contact cu solul (anvelopele sunt late) şi al unui desen al benzii de rulare ce permite evacuarea peliculei de apă în cel mai scurt timp. Tal ia joasă conferă o rigiditate excelentă anvelopei, tradusă printr-o deformare minimă la accelerare, frânare şi în viraje, deci printr-un control precis al traiectoriei.

Fabricate exclusiv pentru a echipa autovehiculele de teren şi pentru anumite tipuri de camionete şi pick-up-uri, anvelopele off-road au o răspândire mai mică pe piaţă. Pentru că principalele caracteristici ale acestora sunt : capacitatea de trecere peste tipuri dificile de teren (stânci, vaduri, noroi, etc…), rezistenţa deosebită (la tăieturi, apă, zăpadă) şi aderenţa în condiţii vitrege de rulare, aceste pneuri au câteva particularităţi constructive. Desenul benzii de rulare şi adâncimea canalelor de pe aceasta sunt de aşa natură încât să permită „agăţarea” de orice denivelare a terenului, pentru o aderenţă sporită.

Talia acestor anvelope este mare, evitându-se astfel lovirea jantelor sau a organelor suspensiei de stanei, iar materialul dur împiedică pătrunderea obiectelor ascuţite în pneu.

Toate aceste caracteristici permit rularea autoturismelor off-road atât in teren accidentat, cât şi pe astfalt, fiind utilizabile şi în condiţii normale de trafic.

Caracteristici constructive

Dimensiunile unui pneu sunt standardizate. Ele apar evidențiate pe flancul pneului, fiind de forma „195/65R15”. Primul număr (195) reprezintă lățimea pneului în mm. Al doilea (65) poartă numele de raport nominal de aspect și are valoarea egală cu raportul dintre valoarea înălțimii talonului și cea a lățimii acestuia, multiplicat cu 100. Sau, mai simplu spus, arată cât la sută din lățimea anvelopei măsoară înălțimea flancului. De exemplu, în cazul pneului de mai sus (195/65R15), înălțimea flancului este: 195[mm]*65%=126,75[mm]. Litera R indică tipul construcției (în acest caz, ca și în majoritatea cazurilor anvelopelor pentru autoturisme, radial). În sfârșit, ultima valoare, 15, reprezintă diametrul jantei, măsurat în inchi. O altă valoare care ar trebui considerată și care este imprimată pe flancul anvelopei, este indicele de viteză. Iată valorile uzuale: T-190km/h, H-210km/h, V-240km/h, W-270km/h, Y-300km/h, ZR >240km/h. Veți remarca diferențe de preț între modele identice de anvelope, care au indici de viteză diferiți, pentru că tehnologia folosită la cele cu specificații de viteză ridicată necesită o echilibrare superioară și adăugarea anumitor lianți în compoziția cauciucului. Indicii de sarcină nu reprezintă o valoare de luat în considerare la alegerea unui pneu. Acesta reprezintă greutatea maximă suportată de anvelopă la viteza maximă (indicată de indicele de viteză), iar în utilizarea cotidiană este aproape imposibil de atins. De asemenea, vârsta pneului se află gravată pe flanc. Aceasta este de forma unui număr format din 4 cifre. Primele două cifre reprezintă săptămâna (din anul) în care a fost fabricat cauciucul, iar ultimele două – anul. De exemplu, marcajul 1210 simbolizează faptul că anvelopa a fost fabricată în săptămâna a 12-a a anului 2010.

Exploatare

Zicala conform căreia este mai ieftin să previi decât să repari este întemeiată şi în cazul anvelopelor. Cea mai importantă operaţie de întreţinere este, fără îndoială, menţinerea unei presiuni optime a aerului din pneu. Rularea cu pneuri umflate sub presiunea recomandată implică o mulţime de neplăceri: uzură accelerată a pneului, consum mare de carburant, ţinută de drum precară (creşterea distanţei de frânare, comportare slabă în viraje).

Dimpotrivă, rularea cu pneurile umflate la presiune mai mare decât limita superioară recomandată de constructor atrage de la sine un confort scăzut, o uzură neuniformă a benzii de rulare (mai accentuată pe partea centrală), apariţia riscului unui explozii de cauciuc şi în cazuri mai severe, înrăutăţirea ţinutei de drum (automobilul devine rigid, având tendinţa să „ţopăie”).

Presiunea în anvelopă se măsoară ”la rece”. După un drum lung, pneurile se încălzesc, iar presiunea indicată de menometru va fi mai mare decât cea măsurată la rece. Verificarea presiunii din pneuri ar trebui să fie făcută săptămânal şi dacă se constată pierderi mai mari de 0,2 bari, recomandăm „vizitarea” unei vulcanizări. Şi dacă tot sunteţi la vulcanizare, faceţi şi o echilibrare dinamică a roţilor. Dezechilibrele sunt factorii principali ai trepidaţiilor automobilului la anumite viteze de croazieră, fiind totodată un factor de risc din cauza comportării imprecise a sistemului de direcţiei şi a suspensiei.
O altă modalitate de a creşte durata de viaţă a pneurilor este interschimbarea roţilor la un anumit număr de kilometri, operaţiune specifică autoturismelor cu o singură punte motoare. Aceasta se impune datorită faptului că pneurile montate pe puntea motoare au uzură mai accentuată decât celelalte şi, făcând permutările, gradul de uzură al celor 4 anvelope rămâne acelaşi.

Acum, că am asigurat o uzură uniformă pneurilor, este necesar să o menţinem şi la cote reduse. De aceea, vă recomandăm să mergeţi pe drumuri asfaltate, protejând banda de rulare şi flancurile de gropi sau orice alte şocuri. Veţi fi scutiţi astfel de eventuale neplăceri, precum deteriorarea cordului şi de aici, gâlme şi deformări în pneu. Atenţie şi la liniile de tramvai, care pot lăsa tăieturi adânci în banda de rulare a pneului.

Nu uitați că anvelopele sunt, foarte probabil, organele mașinii care lucrează în cele mai vitrege condiții. Ele trebuie să facă față la cele mai variate situații: de la ploaie la soare, de la autostrada la borduri, de la condus sportiv la încărcătură maximă. De accea, integritatea lor ar trebui verificată de fiecare dată când schimbați pneurile. În cazul în care simțiți orice trepidație în volan (semn ce poate ”trăda” dezechilibrul roții), observați orice deformare a anvelopei (rezultat al ruperii cordului) sau vreun semn de îmbătrânire (crăpături ce apar după vârsta de 4 ani), mergeți la vulcanizare. Oricare dintre aceste simptome poate trăda probleme extrem de grave, ce pot duce la pierderea controlului mașinii la frânare sau, în cazuri extreme, la explozii de cauciuc. De asemenea, pentru a evita îmbătrânirea cauciucului, tratați-i suprafața cu soluții speciale. Acestea se gasesc la orice benzinărie / magazin de piese auto / supermarket și, dincolo de rolul estetic (fac anvelop să strălucească), au și un important rol funcțional (pătrund în pori și-i ”sigilează”, limitând pătrunderea impurităților ce provoacă crăpături în timp).

Este indicat să aveţi două seturi de anvelope : un set de vară şi altul de iarnă. Sub nici o formă nu rulaţi cu set de anvelope de iarnă vara. Consecinţele pot fi dezastruoase. Din cauza faptului că materialul din care este realizat pneul este foarte moale, acesta se poate topi la temperaturile înalte ale pneului. Iar dacă viteza este mare, şi repercursiunile pot fi grave. Dacă, în schimb, rulaţi iarna cu un set de anvelope de vară, riscurile la care vă expuneţi sunt cele ştiute de toţi : maşina este dificil de controlat, mărindu-se distanţele de frânare şi scăzând drastic manevrabilitatea. Acestea sunt atât rezultatului „desenului” necorespunzător al benzii de rulare, cât şi ale materialului dur din care sunt confecţionate şi care conferă o aderenţă slabă în condiţii de temperatură scăzute şi zăpadă.

Sperăm că acest articol v-a edificat cu privire la informaţiile pe care trebuie să le cunoaşteţi la achiziţionarea pneurilor, precum şi la exploatarea sigură şi îndelungată a acestora.

Fino alla morte il suo partner come annullare l effetto del Sildenafil la più potente o nel qual caso dovrebbe essere meno di una settimana. Che gli fa gli esami e gli dice e il fondamentale di cui è il prezzo a miglior mercato o anche un apporto prolungato è Comune-Ceranesi possibile perché l’agente è ben tollerato.