Cum sa maresc durata de viata a bateriei
19 iunie 2021 de Bogdan Grigorescu
Bateria este unul dintre cele mai stresate accesorii ale unei mașini. De multe ori greșit aleasă, ea trebuie să facă față la din ce în ce mai mulți consumatori și să suporte încărcări ”în reprize”. Nu e de mirare că se-ntâmplă să cedeze când ți-e lumea mai dragă. Partea bună este că te anunță din timp. Cum putem totuși să creștem cât mai mult durata de viata a bateriei?
-Alegeți bateria corect! Citiți specificațiile recomandate de către producătorul mașinii în manualul de utilizare. Nu cumpărați baterii de capacitate mai mică (valoarea Ah mai mică), pentru că nu vor face față cerințelor de curent ale autovehiculului. De asemenea, o baterie de capacitate prea mare, deși va avea mai mult curent pentru a alimenta toți consumatorii, este posibil să nu se încarce niciodată la capacitatea maximă, de aceea viața ei ar putea fi mai scurtă (mai ales dacă mergeți preponderent în oraș). Cel mai bine este să cumpărați o baterie de capacitate egală cu cea maximă recomandată în cartea mașinii. Și încă ceva: măsurați locașul/tăvița înainte să cumpărați bateria…pentru a nu avea o surpriză când ajungeți acasă.
Dezactivați sistemul auto stop-start
-Nu opriți mașina la staționările scurte. Știu, risc să mă trezesc cu Garda de Mediu peste mine, însă ciclurile oprire-pornire repetate dăunează grav bateriei (aviz proprietarilor de autoturisme cu sistem Start-Stop). În final, depinde la ce țineți mai mult: la combustibil sau la baterie, pentru că de poluat – ambele o fac.
-Evitați drumurile cu denivelări scurte. Știu, recomandarea vine din partea mea, care aș alege întotdeauna drumul plin de viraje și denivelări în detrimentul autostrăzii… Însă șocurile sunt inamici ai bateriilor, de aceea, pe lângă gropi, și mișcarea bateriei în locașul de prindere îi dăunează. Concluzia: drum lin și baterie bine fixată.
-Păstrați bateria curată. Strângeți colierele pe bornele bateriei și apoi aplicați un spray antioxidant (gen WD 40). Acesta va ține umezeala la distanță și va asigura un contact perfect, fără oxizi. Curățați și suprafața bateriei cu un șervețel, pentru că depunerile creează scurtcircuit, iar curentul se scurge lent.
-Stingeți consumatorii înainte de a porni mașina. E suficient că obligăm bateria să antreneze mecanismul motor via electromotor…de ce s-o mai chinuim și cu farurile, radioul sau ventilația? La fel, evitați să porniți consumatorii cu motorul oprit. Și încă ceva: când dați la cheie, țineți ambreiajul apasat. Altfel, bateria va trebui să învârtă și uleiul din transmisie.
Durata de viata a bateriei: verificări și încărcări
-Verificați nivelul de încărcare a bateriei și tensiunea de alimentare. O puteți face fie într-un atelier de electrică auto (costă aproximativ 35 de lei), fie acasă, dacă aveți un multimetru (care costa 15 lei). Totodată, verificați și eventuali consumatori care ”fură curent”. Tehnica e simplă și o vom aborda cât de curând (o puteți găsi și pe internet).
-În perioadele lungi de staționare, încărcați acumulatorul folosind un redresor. Ca regulă generală, bateria trebuie să stea cât mai încărcată, pentru cât mai mult timp. Chiar și la staționare, din baterie se scurge curent, din cauza frigului, a alarmei active, a impurităților și a pierderilor interne. Deci, chiar dacă nu mergeți cu mașina, încărcați bateria la intervale regulate de timp în casă.
În concluzie, dacă vreți ca bateria să reziste maximum, trebuie s-o țineți în casă, într-un glob de sticlă, la temperatură constantă, fără consumatori, cuplată permanent la redresor. Totuși, nu uitați să măsurați globul înainte!
foto: Pixabay