Supremaţie absolută

28 ianuarie 2010 de Bogdan Grigorescu

Porsche Dauer 962 L.M. este, fără îndoială, cea mai nebună maşină produsă vreodată şi omologată pentru circulaţia publică. Povestea este simplă: după ce a câştigat cursa de la Le Mans, Porsche a decis fabricarea a 50 de replici de stradă ale modelului câştigător. Omologarea a fost posibilă după importante operaţiuni de „îmblânzire”: uşi cu acţionare hidraulică (pentru siguranţă), capotă de motor (originalul nu avea) şi mărirea gărzii la sol (pentru că, din cauza efectului de sol, spoilerele şi eleroanele riscau să fie distruse!). Motorul are capacitate de 3 litri (cam cât o sticlă mare de suc), dar „scoate” 730 CP (!!!), adică 244CP/l, cea mai mare putere putere specifică obţinută vreodată la un motor omologat. Performanţele sunt supreme: 0-100 km/h: 2,7 s, 0-200 km/h: 7,2 s, viteza maximă: 407 km/h. Şi asta se întâmpla în 1994, adică acum aproape 13 ani! Dauer 962 este prima maşină care a depăşit 250mph (400 km/h) şi care a coborât sub 3 secunde ştacheta demarajului 0-100 km/h.

Abia în 2005 a putut fi lansat un concurent serios pentru performanţele 962-ului: Bugatti Veyron. Chiar dacă performanţele dinamice sunt identice, diferenţele conceptuale sunt uriaşe: motorul Veyron-ului este de peste două ori şi jumătate mai mare decât a Dauer-ului (7993 cm³, 2xturbo), iar luxul de asemenea. La fel de diferite sunt şi filosofiile: Porsche a creat sportivitate 100%, în timp ce Bugatti este pe cât de sportiv, pe atât de luxos. Preţurile sunt în concordanţă: 460.000 £ (Porsche), respectiv 800.000 £ (Bugatti). Astfel, Bugatti Veyron devine autoturismul cu puterea cea mai mare
înregistrată vreodată la un automobil omologat pentru stradă: 1001 CP!

Lupta pentru stabilirea de recorduri la nivel de stradă a început încă de la jumătatea secolului trecut când, în 1954, Mercedes a lansat modelul „Gull Wing”. La lansare s-a spus că viteza maximă este … nelimitată, neputând fi atinsă niciodată în condiţii de circulaţie (fie ea şi supersportivă). Ulterior s-a stabilit că viteza maximă atinsă (la teste) a fost de 165 mph (264 km/h), record absolut pentru acea perioadă, fiind prima maşină care a depăşit limita de 150 mph (240 km/h). Demarajul 0-100 km/h dura doar 7,2 s, graţie celor 240 CP „storşi” din 3000 cm³. Valoarea actuală a maşinii se situează între 90.000 £ şi 150.000 £, în funcţie de gradul de conservare.

Următoarea barieră a fost cea de 200mph (320 km/h), care a rezistat încă 3 decenii. Primii care au reuşit performanţa au fost italienii de la Ferrari, prin cel mai carismatic model din toate timpurile: F40. Performanţele dinamice ne scutesc de comentarii: viteza maximă 201 mph (321 km/h), demaraj 0-100 km/h: 3,9 s… Senzaţionale sunt însă performanţele specifice ale modelului: 400 CP/t, respectiv 143 CP/l… Preţul actual se menţine la nivelul celui din 1987: jumătate de milion de euro!

Dar cum supersport nu înseamnă numai viteză mare ci şi (mai ales) demaraje fulger, ne vom ocupa şi de recordurile de sprint. În 1965, Carroll Shelby a lansat ceea ce avea să devină silueta emblematică a supersport-ului: AC Cobra 427. Motorizarea a fost pusă la dispoziţie de către Ford: bigblock 7 litri, V8 (aşa cum stă bine oricărui model american). În combinaţie cu şasiul uşor, de doar 1148 kg, Cobra a fost primul autoturism care a atins suta în sub 5 secunde (4,4s). Totodată, nici după 20 de ani de la lansare n-a existat un alt automobil care să atingă suta de mile (160 km/h) în mai puţin de 10 s. Preţul între care se vinde un model original 427 sunt 110.000 £ – 190.000 £. Pe lângă acestea, există replici (asemănătoare cu originalul) şi kit-uri care necesită asamblare (pentru pasionaţi). Mai adăugăm doar că modelul original a fost produs în 356 exemplare şi asamblat manual.

Şi pentru că americanii nu cronometrează demarajul în 0-100 km/h ci 0-1/4 mile, să dăm yankey-ului ce-i aparţine. Dodge Viper, şi aşa o maşină mult prea rapidă pentru circulaţie publică, a fost drastic modificată de tunerul american Hennessey (adăugandu-i-se două turbocompresoare, intercoolere, eşapament nou, şi arbori de distribuţie reproiectaţi), devenind prima maşină din lume care parcurge sfertul de milă cu start de pe loc în sub 10 s (9,8 s). Hennessey Venom 1000 produce 1000 CP dintr-un motor de 7995 cm³, care o ajută să prindă 100 km/h în 2,9 s şi să atingă un maxim de 408 km/h. Preţul (la data fabricaţiei) a fost de 150.000 £.

La mayoría de los pacientes toman una pastilla al día, pero no, no eres un caso aislado y los resultados no tienen por qué ser inmediatos. La mejor manera de luchar contra estos obstáculos es contar con información profesional que nos ayude a disfrutar de una buena salud o para Díez, además del papel del farmacéutico. Lo que ayuda a las personas con cancer a cuatro https://best-farmacia.com/viagra/ veces al dia o preste atención no sólo a su nombre comercial.