Test FIAT Croma 1.9 Mjet
30 octombrie 2008 de Bogdan Grigorescu
Cu ocazia SIAB 2005, Auto Italia a lansat pe piaţa din România noul FIAT Croma. Platforma poartă numele de cod “Epsilon” şi este comună cu cea a modelelor Opel (Vectra si Signum) şi Saab 9-3. Cu toate acestea, Croma este mai mare decât oricare dintre „surorile” sale, FIAT pretinzând că este cea mai spaţioasă maşină din clasa sa.
Dacă vă gândiţi că aţi mai auzit de Fiat Croma până acum, aveţi dreptate. Sub acelaşi nume a fost comercializat modelul de top al torinezilor pe la începutul deceniului trecut. Este noul Croma o evoluţie a celui vechi? Nici pe departe. Filosofia s-a păstrat, însă: este cel mai mare autoturism din gama FIAT, oferă spaţiu cel putin la nivelul modelelor concurente şi o gamă de motoare suficient de diversificată pentru a satisface cele mai variate gusturi. De fapt, rectific: nu s-a păstrat, s-a amplificat. Noua Croma pare-a fi mai curând un living-room propulsat de un motor atât de puternic (Multijet-ul de 150 CP) încât să-i imprime viteze de peste 200 km/h fără prea mare efort.
Citește pe demaraj ♣ Cum protejăm vopseaua mașinii ♥
Acum, că au trecut câteva zile de la testarea maşinii şi impresiile s-au mai decantat, îmi pun o întrebare mai presus decât oricare alta: dat fiind că FIAT şi-a propus să realizeze o maşină care să ofere confort suprem în orice condiţii, mă întreb dacă mi-aş vinde apartamentul pentru a-mi cumpăra noua Croma…
Ei bine, cred că a mea soţie s-ar bucura să audă că nu… N-aş vinde tot apartamentul, ci poate doar o cameră. Mi se pare echitabil şi vă voi explica de ce: camera mea nu prinde suta în 9 secunde, nu are tapiţerie din piele, nu are două aparate de aer condiţionat şi nici nu mă duce de la Bucureşti la Slănic-Moldova în 300 de minute cu 110 RON… În plus, nu are cămară de 500 l, nici sistem de sunet cu magazie de CD-uri, nici frigider, nici geamuri electrice… Şi dacă ar fi să facem o comparaţie, cred că s-ar ajunge la acelaşi preţ: cca. 25.000 € (TTI).
Fiat Croma: aspect. Dotări. Funcţionalitate.
Desenul caroseriei induce în eroare: Fiat Croma este break, hatchback şi MPV deopotrivă. Nu este peste măsură de atractiv, însă întoarce multe priviri care…nu ştiu de unde “să-l ia”… Este, însă, cu siguranţă mare. Vă propun un exerciţiu: încercaţi să găsiţi măcar o muchie în desenul caroseriei… Ei? Nu vă mai chinuiţi pentru că nu există. Marele beneficiu al acesui design este zgomotul redus la viteze mari. Ital Design a lucrat în strânsă legătură cu inginerii pentru a face călătoriile cât mai liniştite. Linia înaltă a caroseriei amplifică spațiul interior. Puneţi-l pe Ghiţă Mureşan pe oricare din cele 5 locuri, şi suntem siguri că va încăpea! Fiecare loc este perfect funcţional şi excelent dimensionat, chiar şi în condiţii de ocupare completă a habitaclului.
Citește pe autoexpert ♣ Conceptul SAAB PhoeniX ♥
Iar în materie de confort, nota pe care i-o acordăm este maximă. Climatizare pe două zone, oglinzi exterioare rabatabile, spaţii de depozitare cu răcire, scaune cu reglaj electric, tapiţerie din piele, plafon panoramic din sticlă acţionat electric, CD-changer în torpedo, cruise-control şi peste toate, mult, foarte mult stil. Interiorul Cromei este mai mult decât elegant, este impunător. Combinaţia cromatică elevată face orice pasager să se simtă un mic aristocrat. Crem şi maro (acelaşi maro metalizat ca şi culoarea exterioară) îmbinate fără cusur pe planşa de bord, scaune şi feţe de uşi. Am remarcat că partea de jos a feţelor de uşi (crem) se murdărise la atingerile repetate cu pantofii. Puţină atenţie la coborâre sau puţin detergent (în loc de atenţie) rezolvă uşor problema.
Fiecare ocupant al habitaclului este tratat aşa cum se cuvine. Spătarele şi şezuturile bine profilate asigură confort şi susţinere laterală. Fiind îndeajuns de late, sunt parcă gândite pentru persoanele mai corpolente. Cotierele (faţă şi spate) sunt aşezate în raza mâinii şi accentuează senzaţia de confort. Şi apoi mai sunt şi echipamentele de lux… Climatizarea pe două zone le permite celor doi ocupanţi din faţă să regleze temperatura şi fluxul de aer separat. Versatilitatea sa este cu adevărat excepţională: şoferul poate avea o temperatură de 18 grade la picioare (sau la nivelul pieptului, sau al capului, sau toate combinaţiile posibile), în timp ce pasagerul din dreapta poate alege, să zicem, 27 grade (în orice zonă doreşte, independent de alegerea şoferului). Şi în plus, mai există difuzoare de aer şi în spate, atât pentru picioare, cât şi pentru corp. Mai mult nu se poate!
Citește pe demaraj ♣ Cum să dezaburești imadiat geamurile mașinii!♥
Computerul de bord oferă informaţii complete despre temperatură, consumuri şi distanţe (nu mai insistăm asupra lor) dar nu pentru una, ci pentru două călătorii. Instalaţia audio se ridică la nivelul general al maşinii: sunet de primă clasă, MP3, CD changer în torpedo (care scade dramatic în volum) şi subwoofer în portbagaj (ultimele două opţionale), toate marca Blaupunkt… Şi în sfârşit, jucăria noastră preferată (şi prietenul de nădejde pe DN1), cruise-controlul. Atingi maneta, ridici piciorul de pe acceleraţie şi…viteza rămâne constantă. Mai dai un impuls şi creşte (sau scade, după preferinţe, cu 2 km/h)…
Tot acest spaţiu interior ne face să ne aşteptăm la un portbagaj pe măsură. Este, într-adevăr, spaţiu suficient acolo pentru toate bagajele celor 5 călători. Dar aveam să ne dăm seama de asta abia… când am avut nevoie de acest spaţiu în întregime. Iniţial, când am văzut portbagajul, ne-am fi aşteptat la un spaţiu mai mare, neştiind că, de fapt, podeaua acestuia era amovibilă. Adică la ridicarea unei plăci (care la început a părut a fi fundul portbagajului), se eliberează un mare spaţiu (sub portbagajul propriu-zis). Opţiunea merită comandată în special dacă aveţi de transportat des obiecte murdare. Astfel, le poți depozita relaxat sub mocheta crem.
Confort. Ţinută de drum.
Suplă şi sigură, Croma se comportă fără reproş pe aproape toate tipurile de drum. Nu m-a convins pe deplin la denivelările scurte şi adânci, dar asta nu e problema maşinii, ci mai degrabă a şoselei. Iar pietrişul aruncat de roţi în pasaje nu scoate cel mai frumos zgomot. Dă muzica mai tare şi ai scăpat şi de problemele astea… Altfel, în oraş, trecerea peste liniile de tramvai nu pune probleme, pe serpentine nu se înclină, iar pe autostradă pluteşte.
Suspensia este corect reglată pentru mai toate condiţiile de drum. Fiind o maşină mare, îi plac mai mult şoselele drepte. Cei 60 de km dintre București și Ploiești au fost un deliciu datorat în principal echipării de top a modelului: climatizarea şi sistemul audio menţin atmosfera, iar cruise-controlul-viteza constantă. Ieşiţi de pe şoseaua dreaptă, am luat în piept denivelările lungi şi ample de pe centura Ploieştului (către Vălenii de Munte), unde viteza este restricţionată la 50km/h. Noi am vrut să verificăm comportamentul Cromei la viteză ceva mai mare, aşa că, profitând de şoseaua liberă, am ”alergat-o” aproape de limită… Rezultatul? Ar fi acceptat și un pic peste, dar n-am vrut să forţăm nota.
Citește pe autoexpert ♣ Cele mai fiabile motoare diesel ♥
Este deosebit de stabilă pe denivelările ample. În plus, suspensiile suple amortizează “valurile” fără să creeze vreo impresie cum că maşina o să-şi ia zborul. Mai departe, după Vălenii de Munte, porţiunile “în ac de păr” până la Muntele Roşu (şi după) au fost excelent suportate de reglajele suspensiei. Direcţia este exactă şi înscrie maşina pe şosea fără reproş. La fel şi ansamblul ABS-ASR care conlucrează corect şi intervine doar la limita aderenţei. Nu pot încheia fără să semnalez starea jalnică a şoselei dintre Cheia şi Braşov. Nu este posibil ca în România secolului XXI să existe Drum National pe care să fii obligat să mergi cu treapta întâi (!) a cutiei de viteze… Trist!
Grup motopropulsor
…acelaşi care echipează Alfa Romeo GT Multijet… Și cu asta am zis totul. Debordează de cuplu la orice regim fără a cere un preţ piperat la pompă… La drept vorbind, am avut de multe ori senzaţia că motorul este mult peste ceea ce pot drumurile naţionale sau chiar europene. Tocmai din acest motiv merită din plin. Să analizăm situaţia. Cuplul uriaş (320 Nm) face ca la demaraje şi reprize să nu fie necesare nici turarea excesivă a motorului, nici retrogradarea în trepte. Ce înseamnă asta? În cei 800 km petrecuţi la volan, nu am trecut nici măcar o dată de 3000 rot/min. Fapt care spune multe despre disponibilitatea motorului. Şi am mers constant la limita superioară a şoselelor şi traficului.
La culcarea bruscă a pedalei de acceleraţie se simte un uşor gol turbo, însă nu deranjează. Dimpotrivă, şocul pe care-l transmite motorul în ceafă dispare. Este înlocuit de o transmitere lină a puterii, aşa cum se cuvine la clasa din care face parte. La învârtirea cheii în contact, habitaclul “se scutură”, însă în secunda următoare uiţi că e un Diesel sub capotă. Merge ca un MAS, trage ca excelent şi consumă cât un Diesel… şi nu este vârf de gamă.
Citește pe demaraj ♣ Cum se pornește mașina la rece ♥
Mai există şi un mare 2,4 litri de aproape 400 Nm. Sunt sigur, însă, că imprimă reprize de care chiar nu ai nevoie. Dar Multijet-ul de 1.9 l este arhisuficient şi consumă foarte puţin (6,5 l/100km în regim de test). Cutia de viteze are 6 rapoarte de mers înainte şi este ușor de manevrat. Şi etajarea este corectă. Schimbarea vitezelor la 1700-2000 rot/min face ca următoarea treaptă să “intră în plaja de cuplu maxim”. Iar asta asigură un flux continuu de putere la roată.
Totodată, la 3000 rot/min. în treapta a şasea a cutiei de viteze, vitezometrul indică nu mai puţin de 170 km/h! De fapt, nici măcar la 210 km/h nu este atinsă turaţia maximă… Asta arată filmele de prezentare de la FIAT. Acum înţelegi ce de ce acest turbo-diesel ar trebui să aibă o durată de viaţă deosebit de lungă. Dacă nici măcar la un stil de conducere excesiv de sportiv motorul nu este forţat, ce să mai vorbim de utilizarea normală a maşinii…
Noul Fiat Croma stabileşte noi standarde de spaţiu în zona superioară a clasei medii. În plus, ergonomia şi dotările excelente fac călătoria relaxantă. Motorul este foarte puternic, însă transmiterea puterii este lină, fără vârfuri de cuplu. Şi de parcă nu ar fi suficient, FIAT oferă o garanţie de 3 ani fără limită de km.
DATE TEHNICE | Fiat |
---|---|
Model | Croma 1.9 16v Multijet |
Motor/nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cm3) | 1910 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 150/4000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 320/2000 |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte |
L x l x h (mm) | 4756 x 1775 x 1597 |
Ampatament (mm) | 2700 |
Volum portbagaj (l) | 500 |
Masă la gol (kg) | 1530 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,6 |
Viteză maximă (km/h) | 210 |
Consum NEDC mixt (l/100 km) | 6,1 |
Emisii CO2 (g/km) | nc |
Preț (euro) | nc |