BMW Seria 5 Gran Turismo

16 februarie 2009 de Bogdan Grigorescu

Ce spun ei?

Aşa cum a fost cazul cu BMW X5, primul Sports Activity Vehicle, sau BMW Seria 1, singura compactă premium cu tracţiune spate de până acum, BMW, prin puterea inovaţiei, pune bazele unor noi segmente de piaţă şi oferă unor noi grupuri ţintă experienţa unică a mărcii.

BMW Seria 5 Gran Turismo Concept este o versiune apropiată de producţia de serie a Progressive Activity Sedan (PAS) şi oferă o perspectivă asupra extensiei gamei BMW Seria 5 cu un nou concept de automobile. Este pentru prima dată când un automobil îmbină prestanţa unei limuzine, modernul unui Sports Activity Vehicle şi clasicul unui Gran Turismo. BMW Seria 5 Concept este o combinaţie fără precedent de eleganţă, confort luxos şi funcţionalitate.

Aşa cum o dezvăluie şi numele, BMW Seria 5 Gran Turismo Concept este automobilul ideal pentru călătorii lungi, oferind însă şi o experienţă excelentă de condus şi în traficul cotidian. Linia caroseriei prezintă toate trăsăturile unui BMW dedicat performanţei sportive. Alături de proporţiile tipice ale mărcii, limbajul de design este caracteristic pentru un BMW în fiecare detaliu.

În funcţie de necesităţile şoferului şi pasagerilor, spaţiul pentru picioare în spate poate ajunge la acelaşi nivel oferit de BMW Seria 7 sau capacitatea portbagajului poate atinge acelaşi volum întâlnit la BMW Seria 5 Touring. Versatilitatea este atinsă, printre altele, prin culisarea scaunelor spate pe lungime cu până la 100 mm. O altă opţiune oferă posibilitatea de a regla individual unghiul spatarului scaunelor pentru a asigura fie un confort optim, fie un spaţiu maxim în portbagaj.
Într-o configuraţie oferind confort maxim pentru pasagerii spate, capacitatea portbagajului atinge 430 litri. Prin înclinarea spătarelor scaunelor şi deschiderea peretelui de separare, volumul creşte la 570 litri. Şi în aceste condiţii spaţiul pentru picioare este la nivelul unei limuzine din segmentul superior. După rabatarea completă a scaunelor spate, capacitatea portbagajului creşte la un maxim de 1650 litri. Procesul de rabatare se realizează atât electric, cât şi manual prin acţionarea unui buton din panoul lateral al compartimentului de bagaje. Aceasta asigură o funcţionalitate maximă în reglarea spaţiului interior, chiar şi atunci când automobilul este încărcat.

Pentru scaunele faţă, atât şoferul cât şi pasagerul beneficiază de o poziţie uşor înălţată. Aceasta oferă vizibilitate optimă în jurul automobilului, la fel ca la modelele BMW X. Configuraţia specială a BMW Seria 5 Gran Turismo Concept asigură un acces facil şi ergonomic în automobile.
Panoul de instrumente este realizat dintr-un display de înaltă rezoluţie şi tehnologie “black panel”. Acesta prezintă patru indicatoare rotunde alături de afişarea diferitelor funcţii precum navigaţie, mesajele de la diferite unităţi de control, informaţii de service etc.

Prezentată pentru prima dată la noul BMW Seria 7, tehnologia “black panel” realizează o reprezentare precisă şi sofisticată a instrumentelor de bord. Atunci când acesta este oprit, întregul afişaj formează o suprafaţă omogenă neagră, pentru ca la pornire afişajul să fie activat electronic.

Forma caroseriei noului concept asigură un echilibru elegant între inovaţie şi tradiţie. Noul model iese în evidenţă încă de la început ca un BMW adevărat, liniile clare accentuează extinderea gamei de modele într-o nouă formă. Astfel, BMW Seria 5 Gran Turismo Concept intră pe un nou teritoriu în istoria mărcii, fără să îşi găsească un competitor în întreaga lume automobilistică.

Prin dimensiunile exterioare, BMW Seria 5 Gran Turismo Concept se încadrează perfect între BMW Seria 7 şi modelele SAV. Cu o lungime de 499,8 cm este surclasat numai de limuzina de lux a mărcii, înălţimea de 155,5 cm este depăşită numai de modelele din gama BMW X. Imaginea, atât de specifică pentru BMW, este creată prin proporţiile automobilului şi subliniază forţă şi dinamism: capota motorului alungită, ampatamentul mare, spaţiul pasagerilor mutat cât mai mult în spate. Aceste trăsături sunt combinate cu elemente inovative şi evidenţiază trăsăturile unice ale noului concept, spaţiul interior generos, definit prin versatilitate, calitate premium şi confort.

Culoarea exterioară „Fluid Cuprite”, dezvoltată special pentru acest concept, pune în valoare designul inedit al noului model. Suprafaţa fină aminteşte de metalul lichid şi pune în valoare toate suprafeţele caroseriei, precum şi liniile puternice de contur. Completând această abordare, pentru etrierele de frână şi interior este folosită o nouă culoare – „Cupru”.

Funcţionalitate: două haioane într-unul singur
O trăsătură importantă a funcţionalităţii automobilului iese în evidenţă atunci când se deschide haionul: pentru depozitarea bagajelor aceasta se poate deschide integral sau doar până la lunetă. Dacă se deschide doar prima parte a haionului, atunci acesta poate fi încărcat precum un sedan, compartimentul pasagerilor fiind protejat de curent sau vremea de afară. Nevoia de a deschide haionul integral apare atunci când se încarcă obiecte deosebit de voluminoase.

Noul BMW Seria 5 Gran Turismo Concept urmează a fi prezentat publicului cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din martie. Modelul nu va înlocui BMW Seria 5 limuzină sau Seria 5 Touring, ci deschide o nouă categorie de modele din gamă.
Modelul este aşteptat să intre în producţie în aproximativ un an de zile.

Ce spunem noi?

Noi observăm o aglomeraţie din ce în ce mai mare în clasele consacrate. Producătorii tind să acopere toate segmentele de piaţă, clientela împărţindu-se între tot mai multe branduri. Este absolut normal să apară modele de nişă, care să satisfacă exigenţele a din ce în ce mai mulţi clienţi. Luaţi drept exemplu BMW X6. Cei ce nu sunt gata să lase designul coupe-ului de-acasă pentru caroseria masivă a unui offroader, nu vor să renunţe la ţinuta exemplară de drum însă au nevoie de spaţiu mai mare, au de-acum ce să aleagă.

Exemplele pot veni şi de la alte branduri, precum Mercedes (clasa R), Renault şi Citroen (prin Scenic, respectiv Picasso), etc., care au atacat segmente încă neexplorate până atunci. BMW demonstrează de ceva timp o înclinaţie către nou, fără teama de a explora. Deşi părerile referitoare la noua filosofie BMW sunt împărţite (gusturile nu se discută), bavarezii îi dau înainte cu răspuns excelent din piaţă. În ceea ce mă priveşte, sunt foarte încântat de diversificarea producţiei, care permite posibilităţi (aproape) nelimitate de a-ţi alege o maşină exact aşa cum îţi doreşti, de aceea nu voi înceta niciodată să-i încurajez pe cei deschişi către nou.

Voi ce spuneţi?