Concept GM EN-V

26 martie 2010 de Bogdan Grigorescu

GM prezintă prototipul EN-V: o viziune asupra mobilităţii urbane a viitorului

• Schimbarea radicală a conceptului de mobilitate, pentru abordarea problemelor impuse de urbanizarea în creştere
• Convergenţa electrificării şi a conectivităţii redefineşte ADN-ul autovehiculelor
• Prototipurile EN-V vor fi prezentate anul acesta la Expoziţia mondială din Shanghai

Shanghai – Până în 2030, zonele urbane vor găzdui peste 60 de procente din cele 8 miliarde de oameni de pe planetă. Acest lucru va suprasolicita infrastructura publică, aceasta zbătându-se deja să îndeplinească nevoile în creştere privind transportul şi serviciile de bază.

General Motors şi partenerul său strategic, Shanghai Automotive Industry Corp. Group (SAIC), împărtăşesc aceeaşi viziune privind abordarea nevoilor de mobilitate personală printr-o schimbare radicală a transportului urban individual. Aceştia studiază mai multe soluţii pentru şoferii de mâine. Printre cele mai promiţătoare se află şi o nouă formă de autovehicul, denumită EN-V.

O soluţie promiţătoare

EN-V, acronim pentru „Electric Networked-Vehicle”, păstrează principiul cheie al mobilităţii personale, libertatea, ajutând simultan la eliminarea dezbaterilor ecologice privind autovehiculele cu motor şi la redefinirea designului de top. EN-V este un autovehicul electric cu două locuri, proiectat pentru a atenua îngrijorările privind aglomerările în trafic, disponibilitatea locurilor de parcare, calitatea aerului şi accesibilitatea pentru oraşele viitorului.

Astăzi au fost prezentate trei modele EN-V la Shanghai. Fiecare dintre acestea reprezintă o caracteristică diferită ce evidenţiază spiritul agreabil al transportului în viitor: Jiao (Mândrie), Miao (Magie) şi Xiao (Râs). Prototipurile vor fi expuse în perioada 1 mai – 31 octombrie 2010 la Pavilionul SAIC-GM din cadrul Expoziţiei Mondiale din Shanghai. Se estimează că Shanghai va deveni unul dintre epicentrele dezvoltării soluţiilor de mobilitate personală pentru viitor.

„EN-V reinventează autovehiculul creând un nou ADN prin convergenţa între electrificare şi conectivitate. Acestea oferă o soluţie ideală de mobilitate urbană, ce permite în viitor eliminarea benzinei şi a emisiilor toxice, a aglomerărilor şi accidentelor din trafic şi fac condusul o activate mai plăcută şi mai elegantă ca niciodată”, a declarat Kevin Wale, Preşedintele şi Directorul Executiv al Grupului GM China.

Tehnologie revoluţionară

Conceptul EN-V s-a inspirat de la prototipul „Personal Urban Mobility and Accessibility“ (P.U.M.A. – Mobilitate şi accesibilitate personală urbană), dezvoltat de GM împreună cu Segway şi prezentat în aprilie 2009. Acesta este propulsat de câte un motor electric pentru fiecare dintre cele două roţi motrice. Aceasta este o tehnologie utilizată pentru prima dată de GM în cadrul conceptului Hy-wire, prezentat la Salonul Auto de la Paris, ediţia 2006. Motoarele nu asigură doar forţa de accelerare, ci controlează şi decelerarea şi oprirea. Raza cercului de bracaj a fost redus semnificativ faţă de cel al autovehiculelor convenţionale actuale, permiţând prototipului EN-V să „vireze pe loc”.

Puterea de propulsie cu emisii zero este furnizată de baterii litiu-ion. Acestea pot fi reîncărcate prin încărcarea conductivă convenţională cu energie electrică de la reţeaua de alimentare publică, permiţând autovehiculului EN-V să parcurgă cel puţin 40 de kilometri la o singură încărcare. De asemenea, EN-V poate îmbunătăţi eficienţa infrastructurii electrice publice, deoarece autovehiculul are capacitatea de a comunica cu reţeaua de electricitate pentru a determina cel mai adecvat moment pentru reîncărcare în funcţie de solicitarea totală a acesteia.

Combinând sistemul de poziţionare globală (GPS) cu tehnologiile de comunicare între autovehicule şi de monitorizare a distanţelor, prototipul EN-V poate fi condus manual sau se poate deplasa autonom.

Capacitatea de funcţionare autonomă oferă posibilitatea reducerii aglomerărilor în trafic, permiţând autovehiculului EN-V să selecteze automat cel mai rapid traseu pe baza informaţiilor de trafic în timp real. De asemenea, prototipul utilizează comunicarea wireless pentru a crea o „reţea socială” ce poate fi utilizată de şoferi şi pasageri pentru a comunica cu prietenii şi partenerii de afaceri în timpul călătoriei.

Această combinaţie între tehnologia de detecţie, comunicarea wireless şi navigaţia prin GPS stabileşte o bază tehnologică. De la prototipul EN-V pot fi preluate elemente ale acestei baze tehnologice care ar putea avea potenţialul de a permite dezvoltarea unor viitoare sisteme avansate de siguranţă pentru autovehicule.

Abilitatea de a comunica cu alte autovehicule şi cu infrastructura ar putea reduce semnificativ numărul de accidente de circulaţie. Utilizând sisteme de senzori şi camere video integrate în autovehicul, EN-V poate „simţi” mediul înconjurător, fapt ce-i permite să reacţioneze cu rapiditate când întâmpină obstacole sau condiţiile de trafic se modifică. De exemplu, în cazul în care un pieton păşeşte în faţa autovehiculului, EN-V va decelera până la o viteză sigură şi se va opri mai rapid decât autovehiculele actuale.

GM este lider în dezvoltarea tehnologiilor pentru autovehicule autonome, lucrând în colaborare cu studenţii şi corpul profesoral de la Universitatea Carnegie Mellon din oraşul american Pittsburgh, în statul Pennsylvania. Această colaborare a dus la proiectarea modelului Chevrolet Tahoe, denumit şi „The Boss”, care a transformat autovehiculul autonom într-o realitate în 2007. EN-V utilizează lecţiile învăţate din dezvoltarea proiectului „The Boss” şi asigură mobilitatea persoanelor care nu ar putea utiliza în mod normal un autovehicul.

„Prototipul EN-V reprezintă un progres major în proiectele de cercetare desfăşurate de GM pentru crearea autovehiculului autonom”, a declarat Alan Taub, vicepreşedintele departamentului global de Cercetare şi dezvoltare al GM. „Elementele fundamentale ce permit obţinerea capacităţilor autonome ale prototipului EN-V, precum avertizarea la părăsirea benzii de circulaţie, detectarea pericolelor în unghiul mort şi tempomatul adaptiv sunt utilizate deja în cadrul anumitor autovehicule GM actuale.”

EN-V a fost proiectat pentru a avea viteza şi autonomia necesare şoferilor din mediul urban actual. Acesta cântăreşte sub 500 de kilograme şi are o lungime de aproximativ 1,5 metri. Prin comparaţie, autovehiculul tipic actual cântăreşte peste 1.500 kilograme şi este de trei ori mai lung. În plus, autovehiculele de astăzi au nevoie de un loc de parcare cu o suprafaţă de peste 10 metri pătraţi şi rămân parcate mai mult de 90% din durata de viaţă. Datorită dimensiunilor reduse şi manevrabilităţii sporite ale EN-V, aceeaşi parcare poate găzdui de cinci ori mai multe EN-V-uri decât autovehicule obişnuite.

Design mai compact şi mai inteligent

Lider în materie de eficienţă şi tehnologie, prototipul EN-V stabileşte, de asemenea, noi standarde în materie de design. Pentru primul model, GM a alcătuit echipe internaţionale de design, cerându-le membrilor acestora să-şi exprime propria viziune în legătura cu viitorul mobilităţii. Xiao (Râs) a fost conceput de echipa de design GM Holden din Australia, în timp ce aspectul modelului Jiao (Mândrie) a fost creionat de inginerii de design de la GM Europe, iar Miao (Magie) a fost creat de General Motors Advanced Design Studio cu sediul în statul american California.

Fiecare versiune EN-V are o temă de design unică, ce scoate în evidenţă flexibilitatea platformei de propulsie. Designul conferă fiecărui model EN-V o personalitate proprie, cu o deschidere unică, interior elegant, culori, lumini şi scaune inovatoare. Xiao are un farmec jucăuş, cu caroseria vopsită în culoarea Albastru Gumball şi design inspirat din domeniul nautic. Majoritatea elementelor de design ale modelului Miao sunt preluate din industria echipamentelor electronice, fapt evidenţiat de aspectul său elegant, masculin. Inginerii de design au ales modelul Miao şi pentru a introduce soluţii de iluminat inovatoare, inclusiv folosirea extinsă a tehnologiei de iluminare cu LED-uri. Liniile fluide şi vopseaua strălucitoare ale modelului Jiao sunt elemente de design inspirate de trenurile japoneze de mare viteză şi măştile de operă chinezeşti.

„EN-V este echipat cu numeroase tehnologii şi materiale inovatoare, care au oferit echipei de design posibilitatea de a explora un univers complet nou” a afirmat Clay Dean, directorul departamentului de Design Avansat din cadrul GM America de Nord. „Cu ajutorul structurilor uşoare, materialelor utilizate şi comenzilor integrate, am creat forme unice, neobişnuite pentru industria auto”.

Caroseria şi acoperişul autovehiculului EN-V sunt construite din fibră de carbon, răşini din policarbonat Lexan cu nuanţe fumurii şi răşini acrilice, materiale utilizate cel mai frecvent la autovehicule de curse, aeronave militare şi nave spaţiale datorită rezistenţei ridicate şi greutăţii reduse. Posibilitatea de a lucra cu astfel de materiale inovatoare a constituit un bun prilej pentru echipele de design GM de a studia fezabilitatea aplicaţiilor auto tradiţionale viitoare.

Datorită dimensiunilor sale compacte, autovehiculului EN-V este ideal pentru deplasarea în oraşele cu o mare densitate a populaţiei, graţie sistemelor de siguranţă şi propulsie avansate. Însă toate lucrurile bune vin în ambalaje mici, fapt demonstrat de designul inovator al interiorului prototipului EN-V, caracterizat printr-un nivel optim de vizibilitate. O interfaţă simplă pentru activarea tehnologiilor Wi-Fi îi menţine pe ocupanţii autovehiculului conectaţi la evenimentele exterioare.

„Viitorul mobilităţii în zonele urbane, precum Shanghai, poate comina avantajele mobilităţii individuale cu cele ale reţelei de transport public. Există o soluţie mai bună şi aceasta se numeşte EN-V. Autovehiculul EN-V demonstrează că dispunem în prezent de cunoştinţele tehnice şi capacitatea de a crea un concept de mobilitate atât pentru un oraş mai bun cât şi pentru o viaţă mai bună pentru locuitorii acestuia” a mai adăugat Taub.

Ce spunem noi?

Wow! Ce vehicul! E perfect adaptat circulaţiei urbane: nu poluează, se strecoară, este sigur. De fapt, este aproape perfect! Un singur lucru îi lipseşte: plăcerea de a retrograda în trepte, de a depăşi “în scurt”, de a auzi motorul turat la limită. Adică plăcerea de a conduce. Staţi un pic. Plăcerea de a conduce în oraş? Gândindu-mă mai bine, GM chiar a creat maşina perfectă pentru oraş!

Voi ce spuneţi?