Frankfurt 2009 – Salon de criza

22 septembrie 2009 de Bogdan Grigorescu

Frankfurt 2009…salon de criză? Da şi nu. Da, pentru că producători cu tradiţie în industria auto au spus pas prezenţei din cauza lipsei banilor. Japonezii şi americanii au fost cei mai loviţi de căderea din ultimul an. Firesc, aş spune. Să nu uităm ce vânzări colosale au avut niponii înainte. Rezultatul? Odată cu scăderea cererii de automobile la nivel mondial, ei au avut cel mai mult de suferit. Cu americanii a fost o altă poveste, analizată de presa internaţională sufocant de mult, de aceea n-o s-o mai reluăm şi noi. Să spunem doar că au avut ghinionul să fie…americani. Cu toate astea, privind standurile anumitor producători ai fi putut jura că nici vorbă de restricţii financiare. A fi înstare să dezvolţi modele noi implică o oarecare stabilitate materială. O denumire mai potrivită ar fi aceea de salon Eco. Aproape că n-a existat stand fără un model economic, fie el hibrid, diesel sau electric. Aproape. Desigur, Bentley, Lambo, Ferrari & Co. n-au avut nicio treabă cu economia de carburant sau de resurse. În acest “& Co.” nu includ Porsche, care joacă pe mai multe planuri: de la MAS-uri supraalimentate, la diesel şi hibrid. La drept vorbind, pentru a fi un salon 100% eco ar fi trebuit prezentată şi maşina biodegradabilă. Dar n-am văzut-o.

Dacia

Am început deliberat cu ai noştri. Nu ne-ntrebaţi de ce. Poate că suntem mai naţionalişti decât v-aţi (sau ne-am) aştepta. La standul Dacia…nici o noutate. Sau, mă rog. Noutatea este că n-a mai apărut Logan-ul berlină. Au apărut, în schimb, Logan MCV, o maşină care a bătut toate recordurile de vânzare în vest, datorită raportului spaţiu/preţ absolut imbatabil. Apoi, Sandero. Versiunea expusă n-a avut nici sistem audio, nici geamuri electrice, nici jante de aliaj, nici aer condiţionat. A avut, în schimb, cel mai mic preţ al unui automobil expus la Frankfurt. Aşa că, în final, departamentul de marketing al românilor n-a greşit. Mai nou a fost Stepway, noul pseudo-automobil-de-teren de la Colibaşi. Pseudo pentru că nu este un 4×4 veritabil, însă este mai mult decât adaptat drumeţiilor pe teren accidentat datorită gărzii mărite la sol. Aş spune acum că aşteptăm Stepway cu tracţiune integrală, însă mi-e foarte clar că o să aşteptăm mult şi bine.

Aşa că o să spun: “să aşteptăm apariţia unui off-roader veritabil, derivat (să sperăm) din Duster”. Şi acesta o să apară posibil anul viitor, însă nu va avea elemente de stil apărute la conceptul românesc ci, mai degrabă, va fi un Logan MCV mai înalt şi superior motorizat. Sunt informaţii despre o paletă de motorizări ce conţine două benzinare (de 1.6 şi 2.0 litri) şi două diesele (de 1.5 şi 2.0 litri), toate întâlnite pe Qashqai. Preţul va porni, după toate probabilităţile, de la 18000 euro.

Totodată, sunt zvonuri despre un model superior tuturor celor din gama actuală, concurent direct cu Octavia. Le aşteptăm cu mare interes pe piaţă! Cert e că, deşi lipsit de noutăţi/concepte, standul a provocat discuţii (mai ales în interiorul grupului de jurnalişti chinezi). Care jurnalişti chinezi, înarmaţi cu aparate foto şi reportofoane spionau până la cel mai mic detaliu modelele româneşti. Bravo…nouă!

Renault

Francezii au avut la Frankfurt unul dintre cele mai interesante standuri. În primul rând, pentru că nu a lipsit nimic. A fost prezentă toată flota Renault, de la diesel la Sport. Am văzut cea mai “fierbinte” lansare pentru piaţa românească: Fluence. Am avut, de asemenea, plăcerea să luăm parte la dezvăluirea celor trei concepte electrice ale francezilor, care vor intra în producţia de serie începând cu 2011. Ce a lipsit? Ţinuta provocatoare a domnişoarelor.

Ce ne-a fascinat? În primă instanţă, gama Sport. În special Megane-ul, echipat cu noul agregat de 2 litri turbo şi 250cp. Am înţeles că, academic vorbind, rupe şoseaua. Dar cum nu vrem să-i credem pe francezi când se laudă cu dinamica lui, aşteptăm primăvara pentru un test serios.

Ne-a mai plăcut în mod deosebit Fluence. Este bine proporţionat, are un portbagaj cât cămara bunicii, oferă spaţiu suficient pentru cap şi picioare, atât în faţă, cât şi în spate. Deşi, în esenţă, este varianta sedan a noului Megane, uitându-te la ea, nu poţi să nu remarci elementele de stil tipice clasei superioare. Francezii o vor un best-seller. Eu nici nu-mi pun problema că nu va fi. Mă întreb doar, la cât de interesantă e (ca performanţe, echipare şi preţ ), dacă nu va “fura” o parte din clientela clasei Laguna – Vectra – Mondeo – Passat. Până una-alta, Fabrice Cambolive, Director Comercial Grup Renault România, a declarat pentru demaraj.ro: “Pentru noi Fluence este o maşină importantă. (…) Preţul va pleca de la mai puţin de 13.000 de euro (inclusiv TVA), deci aproximativ acelaşi preţ pe care îl avea Megane sedan anul trecut”. Odată cu creşterea vânzărilor Renault în ţara noastră, dl. Cambolive ţinteşte revenirea pe prima poziţie în topul celor mai bine vândute mărci din România.

Cu adevărat interesante au fost cele 3 concepte electrice ale francezilor: Twizy, Zoe şi Fluence Z.E.. De-a dreptul remarcabil este faptul că toate vor intra în producţia de serie începând cu anul 2011.

Ca s-o luăm cu începutul, Twizy Z.E. reprezintă o maşină de oraş ultra-compactă, de două locuri. Intenţia francezilor este să transporte comod două persoane cu performanţele unei motociclete de 125cmc şi costuri minime. De aceea, micuţul de 2.3m lungime şi 1.1m lăţime a fost proiectat pentru a reuşi un diametru de bracaj de numai 3m şi o viteză maximă de 76km/h. Nu simultan, am completa noi.

Al doilea concept, Zoe Z.E., se apropie mai mult de ideea de maşină, oferind spaţiu suficient pentru 4 persoane. Pentru a maximiza eficienţa, plafonul încorporează celule solare, care încarcă suplimentar bateria, iar pentru creşterea siguranţei barele de protecţie sunt confecţionate din poliuretan. Instalaţia de climatizare este rodul colaborării cu L’Oreal şi pune la dispoziţia pasagerilor diverse arome combinate cu substanţe hrănitoare pentru corp. Sperăm că nu şi pentru haine. Producţia de serie va demara în 2012.

Ultimul din seria de automobile electrice propuse de francezi (şi cel mai interesant, aş adăuga eu) este Fluence Z.E.. Desenul caroseriei pleacă de la liniile proaspăt-lansatului Fluence, de aici şi aspectul mai convenţional decât al celorlalte două modele. Funcţionalitatea este la cote maxime, datorită celor 5 locuri şi sistemului de control dezvoltat cu colegii de grup de la Samsung. Cu ajutorul unui mic aparat coreean, se poate deschide şi porni maşina, la fel de simplu cum se pot iniţia apeluri handsfree. În spate, cu ajutorul unui dispozitiv similar aflat în cotiera centrală, pasagerii pot controla sistemul multimedia ce proiectrază imagini pe monitoarele din tetiere. Cu ocazia conferinţei de presă de la standul Renault, dl. Carlos Ghosn, Director General Executiv al Renault, a dezvăluit performanţele atinse până în prezent de conceptele electrice propuse de grupul francez. Astfel, Zoe şi Fluence Z.E. vor avea o autonomie de peste 160km, reuşind viteze de top de peste 140km/h. De la o priză obişnuită, timpul de încărcare variază de la 4 la 8 ore, în timp ce în modul „Quickcharge” (ce implică o tensiune de 400V), timpul scade la 20 minute.

Mâine – italienii.