Frankfurt 2009 – Italienii

23 septembrie 2009 de Bogdan Grigorescu

Italienii

Standul

Ei bine, italienii au avut cel mai tineresc stand al Salonului. Ce înseamnă, de fapt, tineresc? Înseamnă fete îmbrăcate altfel decât la parastas sau la priveghi. De fapt, înseamnă şcolăriţe cu fustiţe mai scurte decât codiţele, cu ochelari de vedere pentru mărire, cu şosete care uuurcă pe picioarele luungi…în fine… Dar, mai presus de-atât, înseamnă maşini desenate cu sare şi piper, propulsate de motoare de cea mai nouă generaţie. Înseamnă tot ansamblul format din artă şi tehnică, frumuseţe şi dinamism, care a creat o atmosferă unică.

FIAT

Constructorul care dă, de altfel, numele grupului a adus noua variantă de Punto. Nu mai este Grande Punto, ca până acum. Mai nou, e Punto Evo. Este o evoluţie evidentă: are alt desen frontal, alt desen în spate şi o serie de motoare complet nouă, numită Multiair. Că-şi dă multe aere, e evident. Dar care ar fi motivele? Multiair este corespondentul Multijet la motoarele pe benzină. Pentru a putea oferi consum minim şi plăcere de a conduce maximă, noua gamă de motoare vine cu tehnologii ce asigură un proces de combustie fără şocuri, combinat cu materiale foarte uşoare. La motoarele clasice pe benzină, cantitatea de aer admisă în cilindru este controlată exclusiv de către clapeta de acceleraţie, supapa de admisie rămânând deschisă permanent fix (maxim). Acest fapt duce la pierderi de energie de până la 10%, din pricina faptului că motorul trebuie să pompeze aerul de la presiunea scăzută din galeria de admisie la presiunea necesară pentru a fi evacuat în atmosferă, sub formă de gaze. De aceea, inginerii FIAT au ales să menţină presiunea de admisie constantă, variind cantitatea de aer ce pătrunde în cilindru cu ajutorul unor actuatoare aflate la nivelul supapelor de admisie. În esenţă, vorbim despre un sistem de distribuţie variabilă mai sofisticat, capabil să varieze continuu, în timp real şi separat pentru fiecare cilindru cantitatea de aer admis. În final, şoferul primeşte cu 10% mai multă putere, cuplu mai mare cu 15% la turaţii joase (prin mărirea cantităţii de aer din cilindru), eliminarea completă a fenomenului de pompaj, scăderea cantităţii de oxizi de carbon cu 40% şi a emisiilor de oxizi de azot cu 60% .

Gata cu tehnica! Mai simplu, dacă apeşi acceleraţia mai puţin fuge mai repede decât înainte, iar dacă schimbi la 2000rot/min, merge ca înainte la 2500. Afară sunt schimbate blocurile optice, sub capotă – motoare noi…dar în interior? În interior găsim noua interfaţă Blue&Me, dezvoltată împreună cu Tom Tom, care permite accesarea sistemelor audio, navi, de telefonie şi a sistemelor de bord prin intermediul unui ecran tactil. Totodată, acesta optimizează stilul de conducere, prin oferirea de informaţii despre stilul de condus şi de indicii despre ajustarea acestuia la parametrii necesari obţinerii unui consum minim. De protecţia pasagerilor se ocupă 7 airbag-uri, incluzând unul pentru genunchi.

Lancia

Deşi fără noutăţi deosebite, standul Lancia a strălucit prin prezenţele feminine tulburătoare. Sigur, Delta a fost prezentă şi a strălucit aşa cum stă bine unei Lancii veritabile. Musa a venit cu un facelift.

Noutatea care actualmente apare în toate paginile revistelor a fost însă varianta Elle a lui Ypsilon, care va fi comercializată în Europa începând cu anul viitor. Ce aduce nou: exterior roz, cu jante pe 16”, de aceeaşi culoare ca şi caroseria. Interior din piele violet. Atât. Foarte frumos. Feminin. La achiziţionarea unui Ypsilon Elle, doamnele primesc gratuit un pudel vişiniu. Glumeam. Dar în lipsă de o motorizare care să ne amintească de Delta Integrale, Thema 8.32 sau 16v Turbo, doar asta mi-a mai rămas. Să glumesc. Pentru că sunt un mare fan al Lanciilor adevărate. Adevărate!

Alfa Romeo

Aici chiar avem ce povesti. Recent-lansatul MiTo a primit o variantă picantă. Se numeşte Qadrifoglio Verde. Este o variantă mai sportivă a unei maşini deja foarte sportive. Este aruncată de pe loc în mai puţin de 7 secunde până la sută de un mititel motor turbo. Nici n-a împlinit 1400cmc, dar a reuşit deja 173cp şi promite să crească. Ciudat e că nici să pape nu-i prea place: 4.8l/100km în medie îi sunt de-ajuns. Designerii l-au încălţat cu pantofi sport pe 17” ca să pară mare ca fratele C8. Care, a propos, a fost prezent în varianta Spider. Cu adevărat interesant este faptul că (foarte posibil) va exista şi un GTA şi mai puternic. Oricum, noua gamă de motoare Multiair este disponibilă şi pe MiTo. Ce-ar mai fi de spus? Că 159 primeşte încă un motor „greu”: 1750cmc şi aproape 200cp. Astea da noutăţi!

Maserati

Urcăm preţul. Urcăm pretenţiile. Dăm de noul Maserati GranCabrio: este o brunetă topless, cu forme apetisante (salivez), cu ochi migdalaţi, piele fină şi fund obraznic. Are o inimă mare, de 4.7 litri, ce pompează 443cp. Cine vrea să pună mâna pe ea, trebuie să alerge mai repede de 283km/h, sau, măcar, să atingă suta în sub 5.4s. Iar la cum arată (salivez din nou), să tot alergi după ea… Mă opresc înainte să ud tastatura.

Ferrari

458 Italia. A apărut din împerecherea unui 430 Maranello cu un Enzo. În fapt, asta-i evoluţia firească: înlocuieşte 430-ul şi tinde spre Enzo. Performanţele sunt în concordeanţă cu aspectul: 4.5l, V8 – 563cp. Prima sută este bătută în 3.4s, continuând să accelereze susţinut până la 325km/h. Şi, ca să nu mai scuipăm în sân, aflăm că se mulţumeşte cu 11.1l/100km, adică nu ne aruncă-n nas decât 307g/km CO2 (faţă de 420 ai predecesorului). Deci şi Ferrari e verde, chiar dacă e roşu… Adică e crud, chiar dacă e copt. În fine…m-am pierdut.

Lamborghini

Aici am tot stat şi m-am tot gândit… Lambo mai sunt italieni? Sau sunt nemţi? Şi după ce am tot stat şi m-am tot gândit am dat cu banul şi mi-au ieşit italieni. Stephan Winkelman – aşa-l cheamă pe directorul general. Volkswagen-Audi Group – aşa-l cheamă pe deţinători. Da’ cu banu’ nu te poţi pune. Aşa că, italienii de la Lambo au venit cu nou-nouţul Reventon Roadster. Cum au procedat designerii? Au luat un avion de luptă (un jet), l-au turtit până s-a lăţit cam cât o bandă de şosea, i-au pus roţi late cât şenilele de tanc şi l-au capitonat cu piele întoarsă şi aluminiu. De fapt, situaţia e mai complexă. Au dezvoltat un V12 de 6.5l, care să producă 650cp. Şi-au pus în cap să depăşească 335km/h cu el, aşa că au inceput să sculpteze în jurul lui o caroserie din fibră de carbon cu un CX îndeajuns de mic pentru a-şi atinge scopul. Oricum aţi lua-o, le-a ieşit un monstru, în adevăratul sens al cuvântului. Iar demaraj.ro iubeşte monştrii! Acum, ne mai trebuie doar 1.1 milioane €.

Mâine: nemţii.