Golf VI GTI – emblema sportivităţii

24 martie 2009 de Bogdan Grigorescu

Ce spun ei?

Hans-Joachim Stuck îşi aminteşte de strălucirea primei generaţii a Golf-ului GTI:” Chiar înainte de a fi produs în serie, GTI a fost prezentat în faţa a câtorva mii de spectatori ca prototip, în calitate de Safety-Car la cursa de la Green Hell. Era echipat cu carburator dublu-corp în loc de injecţie electronică, dezvolta 110cp şi avea unicul scop de a urca în ture spectaculos. N-a mai existat până atunci un astfel de concept. Aceasta este trăsătura care a facut din GTI o emblemă a sportivităţii.”

Până la lansarea celei de-a 5-a generaţii, peste 1,7 milioane de GTI-uri au fost comercializate la nivel mondial. Acum a venit rândul celei de-a şasea generaţii să ridice ştacheta. Acesta promite un nou nivel de performanţă şi de acurateţe: este echipat cu un sistem electronic care suplineşte diferenţialul blocabil în standard, reuşind comportamente excepţionale în viraj şi la demaraje. Pus în mişcare de un agregat turbo capabil de 240km/h (210cp), reuşeşte să se limiteze totuşi la 7,3l/100km în medie (cu 0,7l/100km mai puţin decât precedenta variantă). De ambianţa sonoră sa ocupă un generator de sunet atent studiat şi eşapamentul nou-nouţ cu câte o ieşire pe fiecare parte a maşinii. În câteva zile, noul GTI va începe să fie comercializat în Germania.

Motorizarea

„A fost crucial ca şi actualul GTI să fie echipat cu un propulsor turbo. Acesta este perfect adaptat cerinţelor din zilele noastre: este mult mai economic decât un motor mare, însă oferă performanţe extreme datorită turbocompresorului cu care este echipat. Are şi tradiţie: încă de la a doua generaţie, a fost disponibil un motor turbo (G60) care producea 160cp! Generaţia a patra a fost mişcată de un 1.8T mai puţin spectaculos, dar a avut o ediţie specială de 180cp. Ajungem mai aproape, la a 5-a generaţie, al cărei 2 litri Turbo de 200cp a beneficiat de o varianta aniversară (Edition 30) ce producea 230cp! Actuala generaţie se sitoează între cele două ultime variante, producâns 210cp. Deşi s-ar putea presupune că motorul este derivat din cel de 200cp, în realitate, acesta are originile tehnice în varianta de 230cp. Impresionant este că noul GTI depăşeşte standardul de emisii Euro5!”, spune H-J Stuck.

Performanţele

Deşi situat între variantele de 200 şi 230 cp, noul propulsor le surclasează pe ambele la capitolul consum. Acesta este mai economic cu 0,7 respectiv 0,9l decât variantele anterioare, mărindu-şi autonomia până la 750km. Cuplul maxim, de 280Nm este atins încă de la 1700rot/min şi se menţine constant până la 5200 rot-min. În prcatică, aceasta se traduce printr-o putere impresionantă la orice regim. Demarajul până la 100km/h durează 6,9s, în timp de km cu start de pe loc este străbătut în 27,3s. Repriza 80-120km/h în treapta a 5-a durează numai 7.5s, iar într-a 6-a – 9.5s. Abia la 240km/h puterea încetează să învingă Cx-ul de 0,324 , moment în care turometrul indică 5900rot/min. La cerere există şi varianta de echipare cu cutie de viteze DSG. Se estimează că aceasta va echipa o pondere de 30% din totalul GTI-urilor vândute.

Şasiul

Stuck:”Imediat ce începi să conduci GTI-ul devine evidentă precizia cu care trasele sunt desenate pe şosea. Această precizie are drept rezultat direct plăcerea extraordinară de a conduce. Ruliul este practic inexistent, crescând siguranţa activă. Cu toate acestea, GTI-ul nu are suspensiile dure ale unui automobil 100% sportiv. Controlul electronic al amortizoarelor face ca suspensia să răspundă dual: sportiv pe viraje şi confortabil pe denivelări. ” Spre deosebire de Golf VI, GTI-ul a fost coborât cu 22mm în faţă şi cu 15mm în spate. Întreaga arhitectură a arcurilor, amortizoarelor şi barelor stabilizatoare a fost complet modificată. Suspensia spate este de tip multi-link. Sistemele XDS şi DCC variază cuplul la roată şi întăresc suspensia în situaţiile extreme. Există posibilitatea setării acestor sisteme de la Comfort la Sport, în funcţie de dorinţa şoferului. De asemenea, pentru prima dată pe GTI va fi montat un sistem de menţinere a distanţei faţă de maşina din faţă, numit ACC. Cei mai puţin pricepuţi vor putea apela la ajutorul sistemului automatic de parcare, care controlează singur volanul pentru parcări perfecte. Singurele comenzi care rămân în grija şoferului sunt pedalele. Tot ca măsură de siguranţă activă, sistemul Bi-Xenon este acum direcţional.

Interiorul

Stuck:”Ambianţei interioare nu-i lipseşte nimic din ceea ce te-ai aştepta chiar şi de la o berlină de lux. Cu toate acestea, este deosebit de sportiv, începând chiar cu scaunele. Comfortul pe care-l oferă la călătoriile lungi contrastează cu soprtivitatea lor, care le-ar permite să fie folosite la o cursă de 24 ore. GTI-ul este super-comfortabil şi super-ergonomic.” Scaunele sport sunt dotare de serie şi sunt tapiţate cu material textil special, numit Jacky. Tapiţeria de piele este opţională. Alte elemente sportive sunt pedalele din oţel inoxidabil, ca şi schimbătorul de viteze (cu logo-ul GTI inscripţionat), volanul îmbrăcat în piele cu acelaşi logo. Stâlpii laterali sunt negru, aşa cum stă bine unui GTI. Volumul portbagajului este de 350l şi poate fi extins până la 1305l, ceea ce face din noua generaţie una deosebit de polivalentă.

Ce spunem noi?

Da, tendinţa de a construi GTI-uri pursânge din ce în ce mai performante este îmbucurătoare. Ceea ce au stricat cu generaţia a IV-a a fost repede dat uitării odată cu cea de-a 5-a generaţie. Acum totul decurge firesc. Nemţii nu mai dau greş pentru că au găsit reţeta ideală: evoluţia fiecărui detaliu în parte înseamnă o evoluţie de ansamblu care, deşi nu este spactaculoasă, este o evoluţie. Hans-Joachim Stuck este extrem de încântat de noul GTI. Fireşte, este şi o strategie de marcă, însă este clar că un pilot de asemenea clasă nu şi-ar permite să laude frenetic un produs mediocru. Conducând variantele GTI anterioare, presupun că ultima este foarte reuşită. Totul îmi va fi mai clar după lansarea în România, când voi putea testa noul model.

Voi ce spuneţi?