Noul Saab 9-3X

20 februarie 2009 de Bogdan Grigorescu

All-rounderul deştept pentru entuziaştii activităţilor în aer liber

Ce spun ei?

La salonul auto de la Geneva din Martie, Saab va prezenta 9-3X – un nou membru al gamei 9-3 care va fi disponibil începând cu anul de model 2010.
Saab 9-3X este o maşină universală robustă, proiectată pentru a-i duce pe individualiştii activi la începutul aventurii lor. Cu un aspect distinctiv, o caroserie versatilă SportCombi, postură înălţată şi tehnologie avansată de tracţiune integrală, 9-3X oferă eficienţă a consumului de combustibil şi spaţiu de depozitare funcţional fără a limita tipurile de drumuri circulabile. Este alternativa ideală la maşinile crossover sau SUV, mari şi grele.
Pentru prima dată, Saab cuplează tehnologia motorului BioPower, care poate fi alimentat cu E85, şi aclamatul sistem Cross Wheel Drive (XWD). 9-3X este disponibil şi cu un motor pe benzină de 2,0 litri. O variantă diesel 1.9 TTiD este disponibilă cu tracţiune faţă. Toate cele trei variante de combustibil alimentează motoare eficiente cu patru cilindri, cu turbocompresor pentru un plus de putere. 9-3X întruchipează filozofia Tehnologiei EcoPower a Saab, combinând o experienţă de şofat dinamică şi utilizarea eficientă a resurselor pentru a realiza performanţa responsabilă.

Un farmec aparte
Designerii Saab au înălţat şasiul cu 35 mm mai sus decât la modelele SportCombi standard cu tracţiune faţă, pentru a se descurca pe teren accidentat. Este proiectat special pentru cei care conduc frecvent pe drumuri cu pietriş sau nepavate, fără a compromite experienţa deplasării pe asfalt.
Saab 9-3X este o maşină în acord cu cerinţele “mai puţin înseamnă mai mult” ale clienţilor de azi. “9-3X este un all-rounder eficient pentru oricine nu vrea sau nu are nevoie de o maşină tip SUV” – spune Simon Padian, proiectant-şef al mărcii Saab. “Simplu spus, oferim o gheată de drumeţie care face tot ce este necesar cu mai mult confort şi stil decât o pereche de bocanci mai grei.”
Noile bare de protecţie faţă şi spate au un înveliş gri închis granulat, aplicat şi pe praguri şi pe arcul aripilor pentru protecţia acestora în timpul deplasării pe teren afânat sau noroios. Acest tratament este completat de panouri de protecţie cu finisaj din aluminiu mat, în spate curbat în sus spre deschiderea haionului, iar în faţă, în formă de aripă sub bara de protecţie faţă. Acestea sunt în armonie cu dungile decorative de pe partea inferioară a uşilor, de culoarea aluminiului mat. Şinele de acoperiş negre sunt echipament standard, opţional sunt disponibile în variantă cromată. Ţevile de eşapament duble rotunde, vizibile sunt echipament standard pentru toate opţiunile de motorizare. Proiectoarele de ceaţă înconjurate de un inel cromat conferă încă un accent de robusteţe.
Cu noile jante de aliaj de 17 inch cu mai multe spiţe, caracterul exterior al 9-3X reflectă capacitatea maşinii de a se descurca pe orice tip de drum: accidentat sau lin, afânat sau pavat.
Pe dinăuntru, interiorul 9-3X se bazează pe specificaţia vârfului de gamă, adăugând un finisaj metalic de culoare închisă pe decoraţia uşilor, torpedou şi în jurul schimbătorului de viteze. Scaunele sport unice prezintă tapiţerie din piele neagră cu inserţii din textil gri.

Tracţiune totală
Inima modelului 9-3X este sistemul revoluţonar XWD de la Saab. Este un sistem activ inteligent care distribuie încontinuu cuplul motor între axele faţă şi spate după necesităţi, pentru a asigura stabilitate şi aderenţă optime în orice condiţii.
Echipamentul include un dispozitiv de transfer al cuplului motor (Torque Transfer Device – TTD) comandat electronic, care variază distribuţia forţei între axe. O valvă creşte sau reduce presiunea hidraulică pe plăcile de ambreiaj umed în TTD pentru a cupla sau decupla în mod progresiv axa spate. Gradul de alunecare determină câtă forţă este transmisă roţilor spate. Un diferenţial spate cu alunecare limitată (eLSD) funcţionează pe baza aceluiaşi principiu, distribuind cuplul motor pe axa din spate către roata cu aderenţă mai bună.
9-3X aduce laolaltă pentru prima dată un motor BioPower turbo de 2,0 litri (210 CP/ 155 kW/ 300 Nm) cu XWD, combinând posibilitatea alimentării cu bioetanol şi tracţiunea integrală. Cutia de viteze manuală cu şase trepte completează stilul sportiv. Ca parte a strategiei de dimensionare optimă a producătorului suedez, maşina este disponibilă şi cu un motor turbo de 2,0 litri pe benzină, cu performanţă similară. Motorul pe benzină este prevăzut cu transmisie manuală sau automată cu şase trepte.
Varianta pe motorină, un motor turbo în două trepte 1.9 TTiD (180 CP/ 132 kW/400 Nm) cu tracţiune faţă, emite mai puţin de 145 grame de CO2 pe kilometru. Şi acest motor va fi disponibil cu transmisie manuală sau automată. Spre deosebire de alte modele, această variantă 9-3X are şasiul înălţat cu 20 mm mai sus decât variantele 9-3 obişnuite cu tracţiune faţă, menţinând acelaşi stil robust.

Forma întâlneşte funcţia în portbagaj
Indiferent de motorul ales, 9-3X este proiectat pentru a uşura încărcarea echipamentului de sport şi agrement, combinând forma cu funcţia. Zona de portbagaj spate, cu o podea joasă, este surprinzător de spaţioasă şi bine proporţionată. Designul compact al suspensiei spate a făcut posibilă crearea unui spaţiu adânc, de forma unei cutii, fără intruziuni, oferind un volum util cu bancheta spate ridicată/pliată de 477/1331litri (VDA).
Spătarul banchetei spate, divizat 60/40, conţine o trapă pentru schiuri şi poate fi pliat fără a fi necesară mişcarea părţii de jos fixe a banchetei spate. Cu spătarul banchetei spate pliat pot fi transportate chiar şi obiecte de 2,5 metri lungime.

Spaţiul pentru bagaje din spate, complet tapiţat, este iluminat de două lumini interioare montate pe interiorul stâlpilor D. Se accesează printr-un haion uşor care se deschide până la nivelul barei de protecţie spate, cu amortizoarele complet înglobate în acoperiş pentru a crea o deschidere liberă, fără obstacole. Placa de podea neagră modelată, montată în linia podelei nu se zgârie în cazul utilizării intensive.
Facilitatea de depozitare TwinFloor din 9-3X ajută de asemenea la transportul în siguranţă şi în ordine a bagajelor şi echipamentelor. Secţiunea mediană a podelei se deschide în sus în linie transversală dacă se trage de mâner, în aşa fel încât muchia din faţă se poate fixa în cele două fante de fixare.
În zona principală de încărcare există şi o priză de curent de 12 volţi (de exemplu pentru ladă frigorifică) şi câte un compartiment separat pe cele două laturi ale podelei, unul prevăzut cu un suport modelat petru sticle mari.

Ce spunem noi?

De fiecare dată când rostesc „Saab”, o fac cu respect. Respect pentru un constructor de avioane de primă mână (încă din 1930), respect pentru un producător de maşini puternice şi nepoluante, respect pentru un brand care, deşi a fost preluat de GM, a ştiut să-şi menţină aura de individualitate. E foarte adevărat că mai nou poţi privi 9-3-ul drept o Vectra mai avansată (o mare parte din motorizări e comună celor două modele), însă dacă vrei un Saab adevărat, optezi pentru Aero şi s-a dus orice urmă de similitudine.

Mai mult, 9-5 a rămas un suedez fără compromisuri. Fireşte, mai există şi 9-7, un all-roader de top, distins şi masiv. Din această gamă lipsea un 4×4 agil, sportiv, care să se adreseze celor ce vor mai multe maşini, dar îşi permit doar una. Aşa s-a născut 9-3X, un „all-rounder” (după cum îl numesc cei de la Saab) în stilul Volvo XC70, Alfa Romeo Crosswagon, Audi A6 Allroad şi Subaru Outback.

Cu toate acestea, Saab propune şi o variantă cu tracţiune faţă, pentru cei mai puţin aventuroşi, care scuteşte din costurile de exploatare. Suedezii mizează astfel pe faptul că fiecare client îşi poate alege exact varianta care i se potriveşte. Cât de performant este noul model nu vom şti decât atunci când îl vom testa. Până atunci, îi urăm noului 9-3X bun venit printre noi!

Voi ce spuneţi?