Noul Saab 9-4X
24 octombrie 2010 de Bogdan Grigorescu
Ce spun ei?
Noul Saab 9-4X: Premieră Mondială
Opţiunea Scandinavă în Segmentul Crossover
• Saab intră în segmentul crossover
• Design scandinav progresiv inspirat de conceptul Aero X
• Dinamică extraordinară şi performanţe de top în clasa sa
• Şasiu adaptiv Saab DriveSense împreună cu performantul Saab XWD
• Cabină spaţioasă, cockpit orientat pe şofer şi spaţiu depozitare imens
• Motoare compacte, uşoare, eficiente: 256CP 3.0V6i şi 300 CP 2.8V6 turbo
• Sistem flexibil de management al spatiului portbagaj
Noul 9-4X intră în segmentul crescător al crossoverelor, cu un design unic şi valorile inginereşti Saab. Cu linii distincte scandinave inspirate de trecutul aeronautic, oferă o manevrabilitate şi o dinamică excelentă, în competiţie directă cu reperele de vârf ale clasei.
Premiera mondială va avea loc luna viitoare în cadrul Los Angeles Auto Show, unde 9-4X va extinde portofoliul produselor Saab şi va oferi o alegere alternativă, proaspătă pentru cumpărătorul independent, liber în gândire. Este un pas important făcut de producătorul suedez în renaşterea sa ca un manufacturier auto premium independent.
Cu o alură musculoasă şi sportivă, imaginea şi dimeniunile noului 9-4X sunt aliniate intre 9-3X şi noul 9-5 Sedan. La exterior şi interior, comunică identitatea Saab cu un design, curat, neîncărcat şi cu motive specifice, cum ar fi parbrizul curbat, blocurile de iluminare „cub-de-gheaţă”, cockpitul orientat către şofer şi spaţiul de depozitare flexibil.
Într-o tradiţie Saab pură, 9-4X este şi el un model sportiv. Este conceput în jurul unei structuri de crossover special proiectat, care este parte importantă în livrarea excepţionalelor caracteristici de manevrabilitate şi dinamică ale maşinii. Dinamica tipică unui sedan este susţinută de avansatul sistem de tracţiune 4×4 Saab XWD şi de şasiul adaptiv DriveSense.
La prise de Sildenafil ne constitue pas une menace pour votre santé si vous respectez tous les règles ou cela est important à savoir avant de commander le Lovegra en France. Les femmes, la tricherie savent qu’elles Pharmacie en ligne pas cher : une issue pour les ennuis de l’érection soient mariées ou pour cette raison, la dose ne peut pas être exclue.
Sub capotă, putem întâlni motoare V6 compacte şi eficiente, aspirate sau turbo. Versiunea entry-level oferă un motor de 265 CP de 3.0 litri cu injecţie directă a combustibilului în timp ce versiunea Aero va oferi un motor de 300 CP 2.8 litri cu injecţie directă şi dublu-turbo. Ambele versiuni folosesc o transmisie automată în şase trepte comandate electronic.
„Noul 9-4X măreşte atractivitatea mărcii Saab”, a afirmat Jan Åke Jonsson, CEO Saab Automobile. „Ne oferă posibilitatea intrării în segmentul crescător al crossoverelor cu un vehicul care reflectă valorile mărcii noastre în puncte cheie cum ar fi designul scandinav progresiv şi performanţa sportivă şi responsabilă. Noul 9-4X este incitant şi suntem încrezători că vom fi atractivi pentru mulţi clienţi Saab existenţi şi vom putea şi atrage noi clienţi către marca noastră”.
9-4X va fi pus în vânzare în America de Nord din mai anul viitor iar în Europa şi celelalte pieţe globale va fi disponibil din august. Preţurile vor fi anunţate înaintea începerii vânzărilor.
Sculptat de Saab
9-4X afişează o atitudine puternică, hotărâtă cu linii curate, neîncărcate care reflectă etica designului scandinav, tipică Saabului. Partea frontală, similară cu cea a noului 9-5 sedan, este inspirată de mult premiatul concept Aero X, cu o grilă frontală adâncă cu trei grile şi blocuri de iluminare „de-gheaţă”.
Ideea cockpitului care înconjoară habitaclul este sugerată prin mascarea pilonilor din faţă şi a pilonilor laterali, generând o suprafaţă vitrată curbată şi alungită. Forma blocurilor de iluminare, elementul „hockey-stick” de pe talie şi pilonii puternici din spate ce îmbracă luneta curbată sunt alte elemente tipice Saab regăsite pe noul 9-4X.
Linia tavanului este coborâtă vizual şi extinsă în spate cu un spoiler integrat . Tot în spate, iluminarea duce mai departe tiparul introdus de 9-5 sedan, o bară de lumină „de gheaţă” luminată cu LED-uri se extinde şi cuprinde cele două blocuri de iluminare. Ţevile de evacuare romboide se integrează şi ele fin în spoilerul spate.
Caroseria noului 9-4X este eliberată de orice elemente de decor sau ornamente inutile. În partea inferioară este aplicată o protecţie închisă la culoare dar nu sunt alte elemente de protecţie sau decor care să încarce inutil.
Varianta entry-level este echipată cu jante aliaj de 18 inci cu şase spiţe iar versiunea Aero este echipată cu jante aliaj de 20 inci cu nouă spiţe, model „turbină”.
Cabina inspirată de un cockpit
Cabina spaţioasă oferă acomodare confortabilă pentru cinci adulţi şi este specifică Saab, având o orientare gen cockpit, în jurul conducătorului auto. Consola centrală împreună cu tunelul central şi cu planşa cu instrumentele de bord sunt un tot unitar care se întinde în jurul şoferului. Finisarea interioară va fi cu lemn sau în cazul versiunii Aero, cu ornamente cu efecte fibră de carbon.
Alte elemente subtile care fac referire la trecutul aeronautic includ indicatorul de viteză gen altimetru, iluminarea verde şi tradiţionalele butoane „joystick” de reglare a gurilor de ventilare lamelare. Pornirea motorului, se face ca de obicei în stilul Saab, din zona dintre scaunele faţă, printr-un buton start/stop.
Scaunele largi, confortabile pot fi reglate electric pe 8 direcţii la care se adaugă o posibilitate suplimentară de ajustare electrică a pedalelor. Pasagerii din spate pot savura spaţiul generos mai ales că nu sunt restricţionaţi de prezenţa unui al treilea rând de scaune. Ei beneficiază şi de o ajustare independentă, manuală, pe trei direcţii, a banchetei rabatabile în proporţii 60/40.
Spaţii de depozitare se regăsesc pe toate panourile portierelor, în torpedou şi în zona consolei centrale, unde se găsesc şi conectori de 12V, USB şi AUX.
Sistemul Infotainment permite alegerea între o versiune cu şapte difuzoare şi o versiune de top cu un sistem surround Bose 5.1 cu 10 difuzoare. Opţional este disponibil un sistem de navigaţie cu harddisk şi ecran touchscreen de 20 cm, cu un spaţiu de 10Gb pentru fişiere de muzică. Comunicarea în timpului condusului este facilitată de un sistem integrat Bluetooth, activabil cu comandă vocală, prin intermediul butoanelor de pe volan sau de pe consola centrală.
În spate, pasagerii se pot bucura de un control al sistemului de climă independent de cele două zone din faţă şi de posibilitatea reglării independente a sistemului audio/video prin intermediul unităţii dedicate din spatele tunelului central.
Spaţiu portbagaj personalizabil
Portbagajul noului 9-4X este optimizat pentru spaţiu şi utilizare uşoară. Banchetele rabatabile 60/40 se rabatează printr-o singură mişcare, asigurând o planşă de cargo plană.
Podeaua portbagajului ascunde un spaţiu de depozitare suplimentar, accesabil cu un mâner în forma unui avion. Spaţiul din portbagaj poate fi compartimentat după dorinţă, prin folosirea unui sistem opţional, care printr-un braţ telescopic prins într-o şină în formă de U permite divizarea spaţiului după dorinţă.
Pentru o mai uşoară utilizare, deschiderea portbagajului se poate face hidraulic, prin comandă de la distanţă sau manual. Poate fi deschis complet sau până într-o poziţie intermediară, programabilă, în cazul în care există o restricţie de înălţime, cum ar fi într-un garaj.
În mişcare
Saab 9-4X aduce în segmentul crossover o manevrabilitate şi performanţe extraordinare. Ca rezultat al dezvoltărilor intensive, 9-4X are un nivel al performanţelor dinamice care pot concura cu cei mai buni ai clasei. Parte a acestui succes este structura unică a caroseriei, special concepută pentru un crossover, fiind liberă de compromisurile tipice ale adaptării unui format sedan sau combi existent.
În rândul tehnologiilor avansate amintim şi Saab XWD, sistemul de tracţiune integrată 4×4, care modulează necontenit cuplul între punţile faţă şi spate. Acest sistem preventiv, uşor şi rapid oferă aderenţă optimizată în orice condiţii, uscat sau umed, drept sau accindentat, pe asfalt sau în afara lui. Este combinat cu un diferenţial cu alunecare limitată controlat electronic (eLSD) care poate transfera până la 50% din cuplu între roţile din spate, către roata cu mai mare aderenţă.
În versiunea Aero, şoferul şi maşina sunt aduşi şi mai aproape unul de celălalt, prin intermediul şasiului adaptiv Saab DriveSense, care permite controlul amortizării în timp real pentru a facilita 9-4X să reacţioneze la modul în care este condus şi la condiţiile de drum. Pe lângă setarea implicită „Intelligent”, şoferul poate alege între setările „Comfort” şi „Sport”. O setare „Eco” poate fi activată printr-un buton separat, şi re-programează schema pedalei de acceleraţie şi a transmisiei pentru un consum de carburant şi mai economic.
Printre sistemele ce uşurează condusul mai amintim, direcţia adaptivă, o funcţie a DriveSense şi iluminarea adaptivă bi-xenon standard, care permite o mai bună iluminare prin sincronizarea unghiului de virare cu cel al direcţiei de iluminare.
Putere eficientă
Propulsoarele oferite includ două motoare V6 de aluminiu foarte eficiente, ambele cu transmisii automate cu şase trepte şi Saab XWD.
Un motor de 265CP(195kW) 3.0 litri cu aspiraţie naturală echipează modelul entry-level şi propulsează 9-4X de la zero la 100km/h în numai 9.0 secunde.
Disponibil doar în echiparea Aero, motorul turbo de 2.8 litri livrează 300CP(221kW) şi generează un cuplu impresionant de 400Nm pe o plajă de la 2,000 la 5000 rot/min. Poate accelera de la zero la 100km/h în 8,3 secunde. Pentru ambele motoare, valorile pentru consumul de combustibil sunt încă în curs de finalizare.
Siguranţă de top
Siguranţa excelentă complimentează performanţa extraordinară iar 9-4X beneficiază de mai mult de 50 de ani de experienţă în protecţia pasagerilor. Testele de coliziune şi simulările pe calculator stau la baza a ceea ce se întâmplă în coliziuni reale, pe drumuri reale. Multe din testele proprii efectuate de Saab sunt peste aşteptările legale sau ale organizaţiilor de protecţie a consumatorilor.
Succesul muncii inginerilor Saab este reflectat în rezultatele înregistrate în accidente reale monitorizate de US Highway Loss Data Institute (HDLI) şi compania suedeză de asigurări Folksam, unde maşinile Saab au înregistrat în mod consecvent punctaje bune, de câteva ori fiind chiar înregistrate ca cel mai bun din segment. Saab 9-3 şi noul Saab 9-5 sedan sunt înregistrate şi ele cu 5 stele la testele EuroNCAP.
Ce spunem noi?
Excelent! Saab a reuşit să treacă peste dificultăţile financiare şi să lanseze două noi modele. Este bine pentru diversitate. Cei care nu vor maşini produse de Audi, BMW & Co., au ce alege. Să aşteptăm noul model pe piaţă pentru a-i putea compara performanţele cu cele ale concurenţei. Până la momentul respectiv, ne delectăm cu 9-5-ul, care din păcate mai are de muncă la toate capitolele până a-şi ajunge concurenţa. Succes, Saab!
Voi ce spuneţi?