Noul Subaru Legacy
1 aprilie 2009 de Bogdan Grigorescu
Ce spun ei?
• Cel mai spaţios Legacy din toate timpurile, ce atinge un nivel ridicat de comfort şi rafinament;
• Echipat cu motor aspirat de 2.5l şi cutie de viteze CVT numită Lineartronic.
Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI) a anunţat lansarea noii generaţii de Legacy la New York International Auto Show, pe 8 aprilie. Timp de 20 de ani, cât au trecut de la lansarea primei generaţii Legacy, FHI a rămas consecventă calităţilor care au definit modelul: manevrabilitate sportivă şi siguranţă activă deosebită. Ajuns la a 5-a generaţie, Legacy îmbunătăţeşte aceste atribute, graţie sistemului simetric 4×4 (AWD) şi motorului boxer. Toate tehnologiile încorporate în noua variantă conduc la performanţe dinamice deosebite şi grijă pentru mediu, fără a scădea spaţiul interior şi comfortul fără precedent. Acesta este cu 35mm mai lung, 90mm mai lat şi 80mm mai înalt decât modelul anterior. Ampatamentul a crescut cu 80mm pentru a oferi spaţiu mai mare pe banchetă şi comfort mai bun pe denivelări. Portbagajul a crescut, deschiderea sa este mai amplă, iar marginea de încărcare a coborât.
Linia exterioară se caracterizează prin muchii ascuţite, simbolizând puterea noii generaţii. Arcele ample ale roţilor atrag atenţia asupra sistemului Symmetrical AWD, accentuându-i sportivitatea. Aspectul interior este tributar conceptelor „activ” şi „calitate”. Prin utilizarea inteligentă a elementelor de design, inginerii au reuşit să creeze o impresie accentuată de spaţiu, care se adaugă creşterii dimensiunilor interioare. Frâna de mână a devenit complet automată, de aceea maneta a fost eliminată, contribuind la salvarea spaţiului. În locul ei a fost adaptat un suport dublu pentru pahare, iar cotiera centrală a crescut în dimensiuni, oferind acum spaţiu util mai mare. Scaunul şoferului se poate regla în 10 direcţii, iar volanul multifuncţional în 3 spiţe are clapete pentru schimbarea manuală a treptelor de viteză.
Motorizările se bazează exclusiv pe benzină şi sunt create pentru a satisface toate gusturile în materie de condus. Pentru cei fără pretenţii sportive exagerate, motorul de bază este suficient de agil. Acesta produce 170cp dintr-o capacitate de 2457cmc si poate fi cuplat la o transmisie manuală în 6 trepte sau la noua Lineartronic. Greutatea este scăzută datorită utilizării unor răşini la fabricarea galeriei de admisie, iar economia de combustibil este realizată datorită unui nou sistem care răceşte capul cilindrului şi a unui catalizator pus în valoare de motorul ce oferă un excepţional control al gazelor de evacuare.
Pentru cei sportivi, varianta turbo a propulsorului produce 265cp şi un cuplu de 350Nm şi este cuplat exclusiv la cutia manuală în 6 trepte. Cuplul este suficient de mare pentru a permite schimbarea lejeră a treptelor la 2000 rot/min, favorizând emisii reduse. Amplasarea turbo-compresorului a fost atent studiată. Gazele de evacuare străbat o distanţă minimă până la acesta, pentru a îmbunătăţi reacţiile la accelerare, iar faptul că a fost coborât extrem de jos, contribuie la coborârea centrului de greutate. În sfârşit, pentru cei comozi există un motor de 3630cmc, care dezvoltă 256cp şi este cuplat la o transmisie automată cu 5 trepte. Acesta are aceleaşi dimensiuni exterioare ca şi precedentul motor de 3 litri, fiind şi foarte uşor. Sistemul de distribuţie variabilă face ca performanţele dinamice ale motorului să fie superioare celor ale modelului anterior de 3 litri, concomitent cu scăderea consumului şi capacitatea de a rula cu benzină CO95 (precedentul putea funcţiona cu minim CO98). Transmisia CVT pe lanţ poate transmite cuplu mai mare cu frecări mai mici decât CVT-ul pe curea, iar Subaru a reuşit să-i scadă dimensiunile la minimum. Şasiul a fost proiectat pentru a reduce zgomotele la rulare şi pentru comfort crescut concomitent cu creşterea siguranţei. Motorul nu mai este montat direct pe lonjeroane şi traverse, ci pe un cadru special cu suspensie proprie (suporţi din cauciuc umpluţi cu lichid).
Pe acelaşi suport este montată şi suspensia faţă, de tip McPherson, crescând astfel atât comfortul, cât şi timpul de răspuns. Barele stabilizatoare au diametru mărit pentru o dinamică mult mai pronunţată. Pe spate şi-a făcut loc o nouă suspensie cu braţ dublu. Jantele au diametru de 18” la varianta echipată cu motorul 2.5T, iar pneurile au dimensiunea 225/45R18. Siguranţa activă dispune de toate elementele aflate pe piaţă: ABS, EBD, control de tracţiune şi stabilitate, precum şi de sistem electronic Hill Holder, care se activează automat atunci când maşina este oprită pe o pantă mai mare de 5 grade. Siguranţa pasivă beneficiază de o structură îmbunătăţită a caroseriei (RSRF), special creată pentru preluarea eficientă a energiei de impact. 6 airbag-uri inteligente (cu deschidere secvenţială) sunt pregătite să protejeze ocupanţii în cazul unui accident, iar tetierele absorb energia impactului din spate.
Ce spunem noi?
Modelul va fi pentru început prezent exclusiv pe piaţa nord-americană, de aceea aşteptăm să apară şi în Europa cât mai curând. Sigur, motorizărilor deja existente îi va fi adăugat şi un Turbo-Diesel (boxer, evident). Deşi nu iubesc ideea de diesel, sunt de acord că aceasta este o alternativă competitivă şi imperativ necesară pentru piaţa europeană. Aici, cine nu are în ofertă un diesel, nu există. Iar Subaru dispune de excepţionalul 2,0TD boxer şi cu siguranţă poate dezvolta şi un propulsor mai mare pe aceeaşi idee.
Voi ce spuneţi?