Situatia economica la Dacia

5 februarie 2009 de Bogdan Grigorescu

Ce spun ei?

1. Dacia, o marcă mică, însă cu o extindere foarte rapidă.
Vânzările Dacia au crescut în 2008 cu 11.7% faţă de anul precedent. Încă de la preluarea de către constructorul francez Renault, în 1999 şi de la lansarea modelului Logan în 2004, vântările Dacia au avut o creştere constantă. Actualmente, maşinile româneşti sunt comercializate în aproape 50 de ţări. Începând cu anul 2008, Dacia a introdus pe piaţă modelul Sandero, care a ajutat-o să-şi menţină trendul ascendent. Acest fapt s-a datorat vânzării aproape instantanee (prin comenzi anterioare începerii fabricaţiei) a aproape 40.000 de unităţi Sandero!

2. Dacia – puterea de a-ţi alege modelul preferat.
Autoturismele din gama actuală sunt considerate drept inteligent proiectate, cu un foarte bun raport performanţe/preţ, oferind în plus spaţiu interior impresionant, comfort şi calitate ridicată a producţiei. Nici în varianta de bază, maşinile româneşti nu fac rabat de la standardele de siguranţă şi calitate. Gama actuală cuprinde 5 modele: 3 pentru pasageri şi 2 utilitare.
În actuala situaţie economică , clienţii caută mai mult decât oricând autoturisme ieftine şi bune, adică inteligent gândite. De aceea, prin modul în care au fost concepute, modelele Dacia oferă clienţilor posibilitatea de a alege numai dotările pe care le doresc, la preţul minim.

3. Dacia oferă clienţilor o nouă viziune asupra conceptului de automobil.
Marca românească a început să comercializeze autoturisme dincolo de Europa de Est începând cu 2005. Pe pieţele noi de desfacere, Dacia a convins, în principal, două categorii de clienţi: pe cei orientaţi spre achiziţionare de autoturisme de ocazie mai vechi de 5 ani şi pe cei pragmatici, dornici de a primi “mai multă maşină” pentru mai puţini bani, fără o mulţime de dotări de care nu ar avea nevoie şi care ar mări considerabil preţul. Pentru aceste două categorii de clienţi, principalul factor în alegerea unei maşini este preţul.

4. Tendinţa de creştere a showroom-urilor în vest este evidentă.
La sfarşitul anului 2008, în Franţa existau 65 de showroom-uri operaţionale, din care 2/3 erau exclusiv ale Dacia, în timp ce 1/3 erau situate în aceleaşi clădiri cu showroom-uri Renault. În Belgia şi Germania, creşterile continue de vânzări au făcut să apară câte 9 showroom-uri, majoritatea în clădiri de sine stătătoare.



Ce spunem noi?

Contextul economic actual determină consumatorii să se reorienteze către produse ieftine. O mare parte din populaţia activă a globului a rămas sau tinde să rămână fără loc de muncă, iar previziunile sunt înfricoşătoare. Pare-se că timp de un an situaţia nu se va îmbunătăţi. Dimpotrivă. De aceea, este normal ca şi producătorii de autoturisme să se orienteze. Marile corporaţii studiază posibilitatea introducerii pe piaţă a modelelor low-cost de ceva timp. Vw a anunţat că va scoate la vânzare un model concurent cu Logan. Fiat are Albea, GM se descurcă cu Kalos şi Spark, iar Hyundai încearcă să ţină pasul cu Accent. Renault a luat acum 8 ani o decizie strălucită: comercializarea pe piaţă a unui autoturism low-cost de sine stătător, care să coste cât mai puţin încă de la faza de proiectare. A ieşit Logan-ul acum aproape 5 ani, care a spart pieţele din balcani, descurcându-se admirabil şi în cuşca leilor, adică pe piaţa germană. Nimeni nu poate concura cu acest model în privinţa raportului calităţi-preţ. Din păcate, boom-ul vânzărilor are şi un recul. Extinderea de care s-a bucurat uzina din Mioveni (angajări masive de personal) face ca acum (în 2009), în situaţia în care vânzările sunt în scădere, să oblige la măsuri de reducere a cheltuielilor. Evitând disponibilizări de personal, Renault a decis să comercializeze un aşa-zis „model de criză” – un Sandero cu motor de 1.2 litri, foarte ieftin şi economic. Pentru a atrage clienţii, acesta va avea perioade de service prelungite la 30.000 km sau 2 ani. Este absolut lăudabilă această decizie, în sensul că poate permite menţinerea locurilor de muncă. De asemenea, remarc apariţia pe piaţă a unor variante ieftine ale modelelor deja consacrate, precum şi reduceri masive de preţ. Cea mai bună soluţie pentru cei care-şi permit este să cumpere maşini şi orice alte bunuri în această perioadă, când preţurile sunt cu mult sub cele normale.

Voi ce spuneţi?

În curând vă veţi putea expune părerile şi comentariile pe demaraj.ro.