Test drive Renault Arkana E-Tech și TCe
30 iunie 2021 de Bogdan Grigorescu
E o pasăre? E un avion? E… primul SUV-coupe de la Renault! Îl poți comanda cu motor convențional TCe, sau poți opta pentru hibridul Renault Arkana E-Tech. Eu le-am condus pe ambele versiuni disponibile în România și iată ce pot să-ți povestesc despre ele. Foto: Renault
Renault Arkana: generalități
Francezii spun că e primul SUV-coupe de la un constructor generalist de mașini. Eu pot să-i contrazic ușor: Toyota îl are în gamă pe C-HR de 3 ani. E drept, japonezul e mai mic, dar forma caroseriei nu are legătură cu gabaritul. În rest – numai producătorii premium cochetează cu acest segment. Oricum, inovația nu reprezintă o noutate pentru marca franceză care, de-a lungul timpului, a inventat segmente și tipuri de caroserii. De exemplu, Renault a inventat caroseria sedan (1899), pe cea hatch (1965, Renault 16) și monovolumul (1984, Espace). Să mai amintesc de modele precum Vel Satis și Avantime? Nu, n-o mai fac.
Design exterior și gabarit
Atenție: nu confunda versiunea pentru Europa cu cea destinată pieței din Rusia! Prima are la bază platforma CMF-B, a doua stă pe platforma lui Duster. Deși nu pare, modelul european e mare. E provocator și intrigă, cu garda la sol de 20 cm și silueta elegantă. E mai lung decât compactul Kadjar cu 12 cm și are un ampatament superior acestuia cu 2,7 cm. Zona frontală este identică cu ale ambelor modele cu care împarte platforma (Clio și Captur). Ar fi fost interesant ca designerii să-l personalizeze mai mult. Dar silueta și spatele sunt originale și fac toți banii!
Design interior și spațiu
Habitaclul este la fel de asemănător cu ale lui Clio și Captur precum e și zona frontală. Instrumentarul standard este analogic și are un ecran de 4,2 inchi, dar opțional pot fi comandate și instrumentare digitale de 7 și 10,2 inchi. Ecranul standard al sistemului multimedia are 7 inchi, iar cel de top – 9,3 inchi. Spațiul interior este, însă, mare. Dacă ai 1,8 m înălțime, poți sta fără probleme pe banchetă. Plafonul este suficient de arcuit ca să nu îl atingi cu capul. Am pus ruleta și am măsurat 92 cm între șezutul banchetei și plafon. Și libertatea de mișcare a picioarelor, și lățimea interioară sunt impresionante. Spre exemplu, între spătarul banchetei și cel al spătarului scaunului sunt 58-89 cm!
Portbagajul are multe atuuri: o formă regulată, o podea amovibilă și un spațiu bun. Nu-l avantajează marginea înaltă de încărcare (79 cm) și lipsa spațiilor de depozitare. Dacă mergi pe mâna versiunii TCe, o să primești un spațiu total de 513 litri. E-Tech mai confiscă 33 de litri, oferind 480.
Renault Arkana 1.3 TCe 140
Prima variantă cu care am mers a fost animată de motorizarea de bază, pe benzină. Aceasta dezvoltă 140 CP și este cuplată la o transmise automată cu 7 trepte și dublu ambreiaj. Nu există nicio cutie manuală în ofertă. M-a surprins sportivitatea suspensiei, pe care clienții comozi n-o vor aprecia. O poți atenua, apelând la jantele pe 17 inchi. Exemplarul meu, cu jante pe 18, a suferit puțin în București. La drum întins, însă mașina se simte foarte agilă și stabilă.
Stă excelent pe viraje, nu are ruliu și manifestă o subvirare moderată, aproape nulă. Doar anvelopele Kumho Ecsta alunecă la limită, dar o fac uniform, progresiv. Direcția? Cam asistată pe Comfort, suficient de exactă, progresivă și ”grea” pe Sport. Dar nu foarte comunicativă.
Rafinat și economic
Motorul este foarte bun, lucru pe care poate să-l confirme orice posesor de Duster 1.33 TCe. În plus față de variantele de până acum, a primit un sistem micro-hybrid. Are, astfel, un plus de 10 CP și 20 Nm și se simte vioi la accelerări. Nu e, însă, sportiv. Dar va fi cel de 160 CP, și vei simți diferența dacă ești dispus să urci peste 3000 rpm. Acolo se simte mai pregnant diferența de putere față de cel de 140 CP. Dacă mergi relaxat, probabil nu vei simți plusul de 10 Nm la turații joase și medii.
Am mers cu el pe DN1, unde au fost suficienți 5,3 l/100 km. Pe A3, cu pilotul automat setat la 130 km/h, turația afișată era de 2700 rpm, iar consumul s-a stabilizat la 7,5 l/100 km.
Renault Arkana E-Tech
Versiunea full-hybrid se adresează mai degrabă familiștilor. Are suspensia recalibrată și amortizează mai bine denivelările. Iar asta, paradoxal, o ajută și la drum lung, unde se simte mai bine pe suprafețele vălurite. Mai puțin nervoasă. Mai docilă. Sigur, are ruliu puțin mai mare, dar comportamentul rămâne sincer inclusiv la limită. Direcția este identic reglată cu a versiunii convenționale, deci o poți ține pe Confort în oraș și pe Sport la viteză mare.
Sistemul de propulsie este format din trei motoare. Benzinarul este natural aspirat, funcționează în ciclu Atkinson, are lanț de distribuție și injecție indirectă. Dezvoltă 94 CP și produce 90% din cuplul maxim la 2400 rpm. Motorul electric mic, HSG, dezvoltă 20 CP, are rol de electromotor, pornind motorul termic, recuperează energia la frânare și face trecerea dintre termic și electric mai lină. În sfârșit, motorul electric principal se numește E-Motor, dezvoltă 49 CP și are două roluri: să propulseze mașina și să încarce bateria.
Două cutii într-una
Mișcarea sa de rotație este demultiplicată de o cutie cu două trepte. Astfel, reușește să propulseze mașina la viteze mici și să ajute motorul termic și pe autostradă. Alte patru trepte asistă motorul termic. Practic, avem două cutii care lucrează în paralel, în aceeași carcasă. Totalizează șase trepte și le combină în 15 moduri. Nu există ambreiaj.
Nu simți când schimbă vitezele sau când face trecerea între motoare. E lin, plăcut. A, și consumă puțin: cam 5 l/100 km în majoritatea situațiilor, iar dacă tragi de ea, probabil 5,5. Doar pe autostradă stă la aproximativ 6,5 l/100 km. Unde mai pui că accelerează bine până la 120 km/h. Apoi, până la 125 km/h ia o mică pauză. Cred că acolo schimbă treapta cutia cu două rapoarte care asistă motorul electric. După trecerea pragului de 125 km/h, accelerația se reia puțin mai lent decât până acolo. Ideea e că dacă te prinde intervalul 120-125 km/h în depășire, trebuie să iei în calcul o scădere a forței de tracțiune.
Costuri
În România, prețul de bază al versiunii TCe 100 EDC este de 24.100 euro. Pentru E-Tech mai trebuie să adaugi minimum 1800 de euro. Dar vei amortiza investiția inițială datorită consumului mai scăzut al hibridului. Cât despre un eventual plug-in, așa ceva nu va exista în ofertă.
Marcă | Renault | Renault |
---|---|---|
Model | Arkana | Arkana |
Versiune | TCe 140 | E-Tech |
Dimensiuni și mase | ||
Tipul caroseriei | SUV-coupe compact | SUV-coupe compact |
Număr de uși | 5 | 5 |
Număr de locuri | 5 | 5 |
L x l x h (mm) | 4568 x 1821 x 1576 | 4568 x 1821 x 1576 |
Ampatament (mm) | 2720 | 2720 |
Ecartament f x s (mm) | 1562 x 1584 | 1562 x 1584 |
Coeficient aerodinamic Cx | 0,325 | 0,325 |
Suprafață frontală (mp) | 2373 | 2373 |
Rezistență specifică la înaintare | 0,77 | 0,77 |
Greutate (kg) | 1411 | 1510 |
Capacitate rezervor (l) | 50 | 50 |
Volum portbagaj (l) | 513/1269 | 480/1263 |
Caroserie | ||
Suspensie față | McPherson | McPherson |
Suspensie spate | punte cu brațe retrase | punte cu brațe retrase |
Frâne f/s | discuri ventilate/pline | discuri ventilate/pline |
Tip direcție | cremalieră, servoasistată electric | cremalieră, servoasistată electric |
Raport demultiplicare | nc | nc |
Diametru bracaj | 11,2 | 11,2 |
Anvelope f/s | 215/60 R17 | 215/60 R17 |
Grup motopropulsor | ||
Tip | mild-hybrid | hibrid |
Motor termic | ||
Dispunere | față, transversal | față, transversal |
Arhitectură | 4 cilindri în linie | 4 cilindri în linie |
Capacitate cilindrică (cmc) | 1333 | 1598 |
Alezaj x cursă (mm) | 72,2 x 81,4 | 78 x 83,6 |
Putere max.@turație (CP@rpm) | 140@4500-6000 | 94@nc |
Cuplu maxim@turație (Nm@rpm) | 260@1750-3500 | 148@nc |
Raport de comprimare | nc | nc |
Tip distribuție | DOHC | DOHC |
Tip alimentare | injecție directă, turbo | injecție indirectă |
Cutie de viteze | convertizor de cuplu, 8 trepte | E-Tech, 15 programe |
Tracțiune | față | față |
Motor electric | ||
Putere maximă (CP) | nc | 49+20 |
Cuplu maxim (Nm) | nc | 205+50 |
Baterie | ||
Tip | Li-ion | Li-ion |
Capacitate brut/net(kWh) | nc | 1,2/0,85 |
Total sistem propulsie | ||
Putere maximă (CP) | 140 | 145 |
Cuplu maxim (Nm) | 260 | nc |
Performanțe și consumuri | ||
Viteză maximă (km/h) | 205 | 172 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,8 | 10,8 |
Consum mediu WLTP (l/100 km) | 5,8 | 4,9 |
Nivel emisii CO2 (g/km) | 132 | 111 |
Clasa de poluare | Euro6 | Euro6 |
Costuri | ||
Preț de bază cu TVA (euro) | 24.100 | 25.900 |
Preț maxim cu TVA (euro) | 30.400 | 32.200 |