Motorul în 2 timpi vs motorul în 4 timpi
12 decembrie 2022 de Bogdan Grigorescu
Poate că te-ai întrebat care sunt diferențele între cele două tipuri de motoare cu ardere internă. Ei bine, în cele ce urmează, vom ”diseca” (pe scurt) ambele propulsoare și le vom studia avantajele pe înțelesul tuturor. Deci, care e mai bun: motorul în 2 timpi, sau cel în 4 timpi?
Am avut mașini și cu motor în doi timpi, și cu motor în 4 timpi. Iar, ca mine, sigur sunt și alții, în special dintre cei trecuți de prima tinerețe. Am avut ocazia să merg, deci, cu ambele tipuri de motoare și să înțeleg ”cu ce se mănâncă”. Așadar, fără să mai trag de timp, îți povestesc care sunt diferențele dintre ele.
1. Motorul în 2 timpi e mai simplu
Dacă ți-e frică să nu te lase-n drum, primul pas e să alegi propulsoare puțin complexe. Iar cele în doi timpi sunt mult mai simple decât ți-ai putea imagina. Cel mai simplu dintre ele e cel de Trabant. Practic, are numai 5 piese în mișcare: două pistoane, două biele și vilbrochenul. Nu are distribuție, deci nici supape, lanț sau curea, arbori cu came și alte trăsnăi. Nu are pompă de ulei, pentru că ungerea se face adăugând uleiul direct în rezervor. Nu are pompă de benzină, pentru că rezervorul stă deasupra motorului, iar alimentarea se realizează prin cădere. Adică așa cum trage bunicul vinul din butoi. Același principiu.
Marea majoritate nu au nici pompă de apă, pentru că erau răcite cu aer. Au, deci, cilindrii expuși și înconjurați de lamele paralele care să disipe căldura.
2. Motorul în doi timpi e mai performant
Ce înseamnă mai performant? Adică produce mai multă putere raportată la greutate decât cel în patru timpi, din două motive. Are mai puține subansambluri și funcționează la turație mai mare.
3. Motorul în 4 timpi rezistă mai mult
Totuși, chiar dacă e atât de simplu, motorul în 2 timpi are o problemă constructivă. Practic, lipsa unei pompe de ulei nu permite lubrifierea pieselor pe cât de controlat ar trebui. Poți vedea totul în clipul de mai sus. Pe scurt, amestecul de benzină cu ulei intră printr-o fereastră direct sub piston, tras de depresiunea făcută de pistonul în urcare, apoi este împins în camera de ardere printr-un canal. Astfel, unge și zona inferioară, și pe cea superioară. Dar nu există aceleași caneluri complexe din motoarele în 4 timpi, de aceea și lubrifierea e mai puțin elaborată. Plus că uleiul este amestecat cu benzină, deci nu e la fel de eficient.
Totodată, funcționând la turații mai ridicate, motorul în 2 timpi are frecări mai mari raportate la distanța parcursă.
Și mai e ceva. Amestecul care conține ulei ancrasează mei repede bujiile. Deci, le vei curăța/schimba mai des.
4. Motorul în 4 timpi poluează mai puțin
Uleiul din carterul inferior pătrunde într-o cantitate infimă în camera de ardere. Însă, la cel în 2 timpi, uleiul intră complet și asumat în camera de ardere, fiind amestecat cu benzina și aerul. Și, apoi, este eliminat în atmosferă prin gazele de eșapament.
5. Motorul în 4 timpi consumă mai puțin
…pentru că fiecare cantitate de combustibil este arsă mai rar, la două rotații de vilbrochen. La cel în 2 timpi, amestecul arde la fiecare rotație a arborelui cotit.
6. Motorul în 2 timpi e mai complicat pentru utilizator
Din cauza principiului de funcționare, trebuie să amesteci manual benzina și uleiul la fiecare alimentare. Și asta este, dacă nu complicat, măcar incomod. La motorul în 4 timpi, pui doar benzină în rezervor, și schimbi uleiul motorului o dată la un număr prestabilit de km (de cele mai multe ori 10.000), sau anual.
În final, îți împărtășesc o amintire de pe vremea când avea tata Trabant. Când bateria era pe ducă (apropo, sistemul electric funcționa la 6 V, nu la 12, ca la actualele modele), cum crezi că pornea mașina? Punea contactul, ”băga a doua”, scotea piciorul pe ușă și împingea. Mașina pornea imediat. La cele în 4 timpi, trebuie să împingi câțiva metri buni la mașină. A, și nu singur.